W 2013 roku spółka Prywatne Zakłady Inżynieryjne Sokół Motocykle S.A. zapowiedziała, że w ciągu roku będziemy mogli zobaczyć Sokoły na polskich drogach. Główną ideą firmy było reaktywowanie legendarnego polskiego motocykla Sokół. Wtedy producent dysponował zaledwie grafiką 3D, teraz zaprezentował prototyp!
Na XXII Międzynarodowym SaloniePrzemysłu Obronnego odbyła się premiera motocykla Sokół. Prototyp został pokazany na stoisku Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych S.A., które są partnerem projektu „SOKÓŁ reaktywacja”. Warto przypomnieć, że przez 75 lat nikt nie podjął wyzwania reaktywacji Sokoła.
Nowy Sokół bazuje na przedwojennej konstrukcji Sokoła 1000, natomiast wszystkie elementy zostały wykonane w technologii XXI wieku.
Dla przykładu wymiary i geometria ramy są dokładnym odwzorowaniem Sokoła 1000 z lat trzydziestych. Oznacza to, że jest ona „sztywna”, czyli bez amortyzacji tylnego koła. Za komfort kierowcy będą więc odpowiadać sprężyny przy siedzeniu.
Silniki dostarczane są przez amerykańską firmę. Jest to dwucylindrowa jednostka, dolnozaworowa w układzie V. Co ciekawe, jest to replika silnika z 1938 roku wykonana współcześnie w oparciu o nowe technologie.
Pozostałe elementy będą produkcji krajowej i tu uwaga – naprawdę krajowej. Nikt nie dopuszcza pomysłu na sprowadzenie „chińszczyzny” i naklejenie jej polskiej marki na zbiorniku.
Silnik ma pojemność 1300 cm sześc. i generuje moc od 60 do 88 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą 5-biegowej skrzyni przekładniowej i łańcucha napędowego. Maksymalna prędkość to około 180 km/h, zasięg na jednym zbiorniku 250 km.
Nowy Sokół ma być wytwarzany w liczbie nie większej niż 30 sztuk rocznie przez osoby doświadczone w ręcznej budowie motocykli. Cena nie jest jeszcze znana.
Źródło: www.sokol-motocykle.pl