W październiku w państwach UE zarejestrowano po raz pierwszy nieco ponad 1 mln aut, o 4,7 proc. więcej niż przed rokiem – poinformowało we wtorek Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów (ACEA).
To był już drugi z rzędu miesiąc wzrostu rejestracji nowych aut w UE i stało się to po raz pierwszy od września 2011 r., kiedy kryzys na europejskim rynku motoryzacyjnym zaczął się pogłębiać – wskazało ACEA. To zatem może być sygnał końca kryzysu motoryzacyjnego w Europie.
Ale jednocześnie ACEA przestrzega przed nadmiernym optymizmem. W zeszłym miesiącu rejestracje nowych aut wzrosły w skali roku, ale jednocześnie od 2003 r. sprzedawcy aut w 27 państwach UE tylko raz zanotowali w październiku gorsze wyniki niż w tym roku.
Na dodatek cały 2013 r. może się kolejny raz skończyć na minusie dla koncernów motoryzacyjnych. Od stycznia do końca października kierowcy w UE zarejestrowali po raz pierwszy 10 mln nowych samochodów osobowych, o 3,1 proc. (czyli ponad 300 tys. sztuk) mniej niż przed rokiem.
Pompowanie statystyk
Z optymizmem dane ACEA przyjęła polska firma Exact Systems zajmująca się dostawą systemów i urządzeń kontroli jakości części samochodowych. Exact Systems podkreśla przy tym, że w Polsce rejestracje nowych aut wzrosły w październiku o 19 proc. w skali roku.
– Najnowsze dane Centralnej Ewidencji Pojazdów to kolejny dowód na to, że wychodzimy z dołka koniunkturalnego. Choć wyniki rejestracji są lekko zawyżane przez zjawisko reeksportu, to na tle całej Unii Europejskiej prezentujemy się bardzo dobrze – stwierdził prezes Exact Systems Paweł Gos.
Tezy o lekkim zawyżaniu statystyk przez reeksport nie podziela firma Samar, eksport polskiego rynku motoryzacyjnego. Samar donosi o żywiołowym narastaniu sprzedaży cudzoziemcom aut zarejestrowanych czasowo w Polsce, a na dodatek Samar wykrył, że z powodu ułomności polskich przepisów samochody wywiezione przez cudzoziemców nadal figurują w ewidencji samochodów zarejestrowanych w Polsce.
To prowadzi do podwójnej rejestracji tych samych aut w dwóch państwach. A po odliczeniu aut wywiezionych przez cudzoziemców w tym roku liczba nowych aut zarejestrowanych w Polsce jest niższa niż przed rokiem.
Reeksport nowych aut występuje także w innych państwach UE i nie jest jasne, w jakiej mierze statystyki ACEA uwzględniają to zjawisko.
Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, Andrzej Kublik
http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,14976569,Rejestracje_nowych_aut_w_UE_przestaly_spadac.html