Znowu dobry kwartał w polskiej motobranży

W trzech pierwszych kwartałach 2015 roku zarejestrowano w Polsce 258,2 tys. samochodów osobowych – o 5% więcej niż rok wcześniej. Dobre wyniki odnotował także segment pojazdów użytkowych, w szczególności ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5t. Wzrosty mają miejsce w handlu, ale także w przemyśle motoryzacyjnym. Produkcja sprzedana fabryk w Polsce miała wartość 92,4 mld zł, czyli o blisko 10% więcej niż rok wcześniej.

W III kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 80,5 tys. nowych aut osobowych, tj. o 5,6 tys. mniej niż w II kw. 2015 r., jednak o 11,3 tys. (16%) więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Od początku roku łączna liczba rejestracji samochodów osobowych sięgnęła 258,2 tys., i była wyższa o 5% niż w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2014 r.

– Motorem wzrostu rynku nowych samochodów osobowych są rejestracje klientów instytucjonalnych, które po trzech kwartałach były większe o 11% niż rok wcześniej. W tym samym czasie rejestracje klientów indywidualnych zmalały o 4%. To już trwały trend na polskim rynku – firmy i instytucje odpowiadały w tym roku już za ponad 64% zakupów w tym segmencie. Pięć lat temu było to 45%, mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

Rekordy bije segment marek premium. W III kw. roku liczba rejestracji nowych aut osobowych w tym segmencie wyniosła 9,6 tys., zaś od początku roku – 28,5 tys. To o 15% więcej niż rok wcześniej.

– Dobra koniunktura dla marek premium wiąże się m.in. ze stabilną bazą klientów instytucjonalnych, którzy odpowiadają za 86% rejestracji w tym segmencie. Po trzech kwartałach roku liczba zarejestrowanych przez firmy i instytucje samochodów marek premium była większa o 22% niż rok wcześniej, podczas gdy w segmencie klientów indywidualnych rejestracje spadły o blisko 15%, mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

W omawianym okresie, w porównaniu do ubiegłego roku, znacząco wzrosło też zainteresowanie mniejszymi limuzynami z klasy E (+12%), dużymi SUV’ami (+7%) oraz samochodami sportowymi i kabrioletami (+21%). Z drugiej strony widoczny jest także wzrost sprzedaży małych i średnich aut z segmentów B (+10%) i C (+5%) oraz małych i średnich SUV’ów i crossoverów (+10%). Na uwagę zasługuje sprzedaż aut z napędami alternatywnymi. Po trzech kwartałach roku liczba rejestracji takich pojazdów (w większości hybryd) była wyższa niż w całym 2014 r. i przekroczyła 4 tys. szt. Równie silny wzrost popytu nastąpił w segmencie instytucji jak i osób prywatnych.

Liczba zarejestrowanych nowych motocykli za trzy kwartały roku sięgnęła poziomu 20,4 tys. szt. Jest to o 146% wiećej niż w analogicznym okresie 2014 Wzrost dotyczy niemal wszystkich kategorii a związany jest z gwałtowynym przyrostem zainteresowania pojazdami z napędem do 125 ccm, po tym jak ustawodawca wprowadził zmiany w uprawnieniach do kierowania takimi jednośladami (wystarczy prawo jazdy kat. B). Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na spadki na rynku motorowerów. W skali dziewięciu pierwszych miesięcy 2015 r. rejestracje w tym segmencie były mniejsze o 33% niż rok wcześniej i sięgnęły zaledwie 25 tys. szt.

W grupie samochodów użytkowych tempo wzrostu (dostawcze i autobusy) spadło, ale cały segment wygląda ciągle dobrze. – Wyjątkowo dobre są wyniki rejestracji aut ciężarowych, które szczególnie dzięki rezultatom w grupie pojazdów najcięższych (dmc> 16t)., kolejny kwartał z rzędu były wyższe o 1/3 niż rok wcześniej. W segmentach lekkich samochodów dostawczych i autobusów w III kwartale dynamiki wzrostu nie były już tak wysokie, jak w pierwszej połowie roku – Jakub Faryś z PZPM ocenia jednak łączną sprzedaż od początku roku bardzo pozytywnie.

W III kwartale roku zarejestrowano 12,7 tys. aut dostawczych (dmc<3,5t), tj. o 11% więcej niż rok wcześniej. Od początku roku liczba rejestracji w tym segmencie wzrosła o 15% r/r, do blisko 37 tys. szt. W segmencie ciężarówek o dmc>3,5t, rejestracje wzrosły o 26%, do 15,7 tys. szt. W samym III kw. br. zarejestrowano 5,5 tys. pojazdów (+33% r/r). Dynamiczne wzrosty skończyły się z kolei na rynku autobusów, których w III kw. zarejestrowano 304 szt. (-29% r/r). Od początku roku rejestracje w tej grupie były wyższe wciąż o 11% niż rok wcześniej w analogicznym czasie i przekroczyły 1,2 tys. szt.
– Rynek nowych pojazdów samochodowych w UE systematycznie się odbudowuje i to we wszystkich segmentach. Ożywienie widać w szczególności w przypadku samochodów dostawczych, ciężarowych i autobusów, jednak samochody osobowe także sprzedają się coraz lepiej, komentuje Mirosław Michna z KPMG. I dalej – Jest to nie tylko zasługa obicia w krajach najbardziej doświadczonych przez kryzys ostatnich lat, np. Hiszpanii, Włoch, ale także stopniowego wzrostu na dużych, stabilnych rynkach, jak Niemcy, Wlk.Brytania i Francja. Daje to pozytywny impuls dla ulokowanych w Polsce fabryk pojazdów, części i podzespołów, mówi ekspert.

Od I do III kwartału roku wartość produkcji sprzedanej przemysłu motoryzacyjnego w Polsce wyniosła 92,4 mld zł, tj. nominalnie o blisko 10% więcej niż rok wcześniej. Motorem wzrostu były przede wszystkim samochody osobowe, których wyprodukowano w tym okresie 416,5 tys. szt. – o 13% więcej niż rok wcześniej. Od początku roku wzrosła także w skali roku, produkcja aut dostawczych i ciężarowych (+3% r/r, do 89,6 tys. szt.) oraz autobusów (do 3,3 tys., +1%). Towarzyszą temu dobre wyniki fabryk silników, części i akcesoriów motoryzacyjnych. W I połowie roku eksport tego typu wyrobów z Polski wzrósł o 9%, do 9,3 mld euro.

źródło: PZPM/KPMG

wnp.pl