Zmiany w przepisach nie pomogły sprzedaży samochodów?

Zgodnie z opublikowanymi w poniedziałek danymi GUS, liczona w cenach stałych sprzedaż wzrosła w styczniu o 5% r/r wobec 5,9% w grudniu. Głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku zmniejszenia dynamiki sprzedaży pomiędzy styczniem a grudniem była różnica w liczbie dni roboczych, wskazuje Krystian Jaworski, ekonomista Credit Agricole Bank Polska
Wg eksperta, w strukturze sprzedaży na szczególną uwagę zasługuje spadek dynamiki sprzedaży w cenach stałych w kategorii „pojazdy samochodowe, motocykle i części” (do 8,6% r/r wobec 28,8% w grudniu). Spowolnienie wzrostu sprzedaży w tej kategorii nastąpiło pomimo oddziaływania korzystnych przepisów dotyczących aut osobowych z homologacją ciężarową („z kratką”), związanego z przejściowymi zmianami zasad odliczenia podatku VAT przy zakupie tych samochodów. Zdaniem ekonomisty, głównym czynnikiem ograniczającym zwiększenie sprzedaży samochodów w styczniu była niska dostępność aut z kratką. Dealerzy informowali o zwiększonym zainteresowaniu klientów takimi pojazdami w styczniu, jednak nie byli oni w stanie sprostać zwiększonemu popytowi – posiadali niewielką liczbę samochodów na stanie. Aby móc skorzystać z ulgi podatkowej, samochód musiał być fizycznie dostępny w salonie, a nie jedynie zamówiony i wstępnie opłacony. Takie wnioski potwierdzają dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, który informował, że w okresie 01-20.01.2014 r. auta z kratką stanowiły jedynie 3,3% wszystkich rejestracji aut osobowych w tym czasie, a więc nieznaczną część w całości sprzedaży. Dodatkowym czynnikiem ograniczającym sprzedaż samochodów były niesprzyjające warunki atmosferyczne w II poł. stycznia, kiedy utrzymywały się ujemne temperatury.

W kierunku zwiększenia dynamiki sprzedaży detalicznej oddziaływał natomiast wzrost liczonej w cenach stałych dynamiki sprzedaży paliw (z -3,1% r/r w grudniu do -1,9% w styczniu) oraz w sklepach wyspecjalizowanych w sprzedaży żywności (z 1,1% do 5,3%).

AUTOR: WNP.PL (AG)