Zmiany na rynku motoryzacyjnych usług serwisowych w Niemczech

Biznes części zamiennych i usług serwisowych staje się z dnia na dzień coraz trudniejszy w Niemczech, głównie za sprawą rozwoju sprzedaży internetowej.
Jak stwierdza firma doradcza Roland Berger Strategy Consultants („Studie -Werkstattportale in Deutschland – Wer wird der ‚Google’ für Werkstattleistungen?”), obecnie rynek ten przynosi rocznie ok. 26 mld euro przychodów. Jednak szybko rośnie konkurencja, a coraz więcej firm zabiega o nowych klientów.

Ale zarazem ze względu na wysoką wrażliwość cenową i dłuższą żywotność części zamiennych, rynek ten kurczy się. Według ocen firm ankietowanych przez RBSC, do 2025 roku jego wartość w Niemczech może zmaleć o 20-25 proc.

W tym samym czasie, sklepy typu „online auto” i portale specjalistyczne umocnią się na rynku niemieckim. Już obecnie 35 proc. kierowców w wieku 29 lub poniżej często kupuje części zamiennych online.

Obecnie usługi napraw samochodów nadal oparte są na zaufaniu, dlatego kierowcy chętnie korzystają z lokalnych warsztatów. Minusem tego to, tym warsztatom trudno znaleźć nowych klientów. Duże portale mogą im pomóc rozszerzyć zarówno zakres rynku usług, jak i grono klientów. W tym przypadku, eksperci RBSC przewidują trend wzrostowy.

W przeszłości, specjalistyczne platformy online oferowały głównie usługi okołomotoryzacyjne, ale udało się im dotrzeć do dużej liczby klientów. Teraz, mogą przejąć zarówno klientów, jak i warsztaty.

Oto kilka wybranych nazw największych specjalistycznych portali niemieckich: Autoplenum, Autoreparatur, Autoservice, Easy Auto Service, Autoaid, Autoskout24. Fairgarage, Drivelog, ReparaturPilot, SerwiceLister, Werkstatt.

AUTOR:  WNP.PL (PS)