Zmiany, determinacja i siła zespołu

2 miesiące od momentu ogłoszenia upadłości Fota SA z możliwością zawarcia układu spółka przechodzi głęboką restrukturyzację pokazując w ten sposób całemu otoczeniu biznesowemu charakter, siłę i ogromną determinację do walki o zachowanie ciągłości funkcjonowania, mając w pamięci swoją blisko 40-letnią historię.
Spółka rozpoczęła restrukturyzację od zwołania nadzwyczajnego zgromadzenia akcjonariuszy, zmiany zapisów umowy spółki, składu rady nadzorczej oraz wprowadzenia zmian w zarządzie i wyższej kadrze menadżerskiej spółki.

Ograniczono skład osobowy zarządu do dwóch osób i postawiono na tradycję. Stery w randze wiceprezesa objął Jakub Fota, syn założyciela spółki, Bogdana Foty. Jakub Fota sprawuje bezpośredni nadzór nad obszarami sprzedaży, zarządzania asortymentem i logistyki.

Rada nadzorcza oddelegowała do pełnienia funkcji członka zarządu Michaela Kowalika, menadżera z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu spółkami w Polsce, Austrii i w Niemczech. Kowalik sprawuje w spółce nadzór nad obszarem finansowym i sprawami korporacyjnymi.

Fota zdecydowała także o zmianach na kluczowych stanowiskach menadżerskich. Na stanowisko nowego dyrektora finansowego powołany został Bartłomiej Serek, dyrektora operacyjnego (w drodze awansu wewnętrznego) – Krzysztof Siekierski, związany ze spółką od dwóch lat, natomiast stanowisko dyrektora sprzedaży (również w drodze awansu wewnętrznego) objął Przemysław Maliga, od kilkunastu lat w Focie.

„Nasza siła i przyszłość to zespół i ludzie, którzy go tworzą. Stawiamy na osoby kompetentne, doświadczone, rzetelne, zaangażowane, charyzmatyczne i zaufane. Takie, które pokazały, że w trudnych momentach można na nich polegać. Cieszę się, że mamy ich niemało w naszej organizacji – podkreśla Jakub Fota.

„Czuję się pewniej, gdy widzę w moich ludziach determinację i optymizm – dodaje menadżer.

Zespół Foty podjął intensywną pracę nad zdefiniowaniem efektywnego modelu biznesowego spółki. „Spojrzenie na nasz biznes na nowo, z innej perspektywy jest aktualnie warunkiem koniecznym dla uzdrowienia organizacji i nadania jej ‚nowego życia’ – mówi Jakub Fota.

Fota może liczyć na wsparcie
W trudnym dla Foty okresie wsparcie okazali partnerzy biznesowi. Większość z kluczowych dostawców części złożyło deklarację kontynuacji współpracy ze spółką.

Fota uruchomiła regularne dostawy. „Potrzeba jednak trochę czasu, by oferta oddziałowa wypełniła się w zadowalającym dla klientów wymiarze. Proces ma swój współczynnik bezwładności – mówi dyrektor operacyjny Krzysztof Siekierski.

„Cierpliwość i wsparcie w najtrudniejszym w historii funkcjonowania firmy momencie wykazali także nasi filianci/agenci zarządzający oddziałami, bez których dalsza działalność Fota stałaby pod dużym znakiem zapytania. Taka postawa jest dla nas wyrazem lojalności i wiary w firmę oraz dodatkowym impulsem do działań. Zrobimy wszystko, aby nie zaprzepaścić kredytu zaufania, którym nas obdarzyli – zapewnia Przemysław Maliga.

„Utrzymanie ogólnopolskiej sieci sprzedaży to niełatwe zadanie. Ograniczyliśmy ilość jednostek biznesowych do 53, kierując się kluczem efektywności i jakości, a nie ilości punktów na mapie – dodaje Maliga.

„Naszym celem jest zapewnienie spółce wyników gwarantujących spłacanie zobowiązań układowych, a tym samym zabezpieczenie wierzycieli. W tym kontekście ogromnie ważnym jest dla nas fakt posiadania w sieci partnerów – przyjaciół, na których możemy polegać i z którymi razem możemy stanąć do walki o przyszłość naszej organizacji”.

Także liczna grupa klientów okazała zrozumienie dla aktualnej sytuacji Foty. „Codziennie doświadczamy ludzkiej, klienckiej życzliwości. Mamy grupę ‚wiernych kibiców’, którzy są dla nas dodatkową motywacją do walki o spółkę. Relacje z klientami były zawsze silną stroną naszej spółki. Teraz widać to jeszcze wyraźniej – mówi Magda Madejska, odpowiedzialna za komunikację i PR Fota.

„Żeby nie było zbyt kolorowo i idealistycznie, incydentalnie zdarzają się także przejawy niechęci do Foty. Ludzie, którzy nam źle życzą, to zazwyczaj, co ważne, „odważni”, anonimowi bywalcy forów internetowych. Ich obecność i fakt, że mówią o nas nieprzerwanie, świadczą jednak o tym, że Fota nie przestała liczyć się na rynku – dodaje Madejska.

Ogromnie ważne okazało się dla spółki wsparcie części jej branżowej konkurencji. „Fakt, że wybrani dystrybutorzy działali nie tylko zgodnie z zasadami etyki biznesowej, nie próbując wykorzystywać sytuacji, w jakiej znalazła się nasza organizacja, ale także udzielali konkretnej pomocy, jest dla nas pozytywnym zaskoczeniem. Wszystkim, którzy wyciągnęli do nas w tym trudnym okresie rękę, serdecznie dziękujemy – mówi Jakub Fota.

Fota – liczą się fakty
Spółka działa. Bardziej niż słowa przemawiają za tym fakty. Oto kilka z nich komunikowanych przez spółkę:
• intensywnie pracujemy nad wzorowym przebiegiem procesu układowego,(bieżący kontakt z wierzycielami – dedykowana osoba kontaktowa dla wierzycieli, bieżący kontakt z tymczasowym nadzorcą sądowym)
• dokonaliśmy rekonstrukcji zarządu i kadry menadżerskiej: postawiliśmy na osoby kompetentne, doświadczone, rzetelne, zaangażowane, charyzmatyczne i zaufane,
• podjęliśmy intensywną pracę nad zdefiniowaniem efektywnego modelu biznesowego spółki,
• kontynuujemy rozmowy i podejmujemy dialog z bankami/instytucjami finansowymi,
• zredukowaliśmy zadłużenie wobec banków o około 50%, co znacznie zmniejszyło poziom lewarowania wobec nich. Przeprowadzona redukcja było możliwe przez swój poza układowy charakter,
• nie utraciliśmy zaufania większości kluczowych dostawców i pozostałych partnerów biznesowych,
• pracujemy nad poprawieniem jakości zaopatrzenia oddziałów w towar, co staje się możliwe dzięki szerokiemu poparciu naszych dostawców,
• podjęliśmy decyzję o utrzymaniu sieci sprzedaży na aktualnym (lub zbliżonym do aktualnego) poziomie,
• wprowadziliśmy optymalizację w obszarze kosztowym i procesie odzyskiwania należności,
• zmniejszyliśmy wartość swoich zobowiązań poza układowych, a nowe regulujemy na bieżąco: nie posiadamy zaległości publiczno-budżetowych ani wobec naszych pracowników.

Fota – cele
Celem wiodącym spółki jest zachowanie ciągłości funkcjonowania na rynku, mając w pamięci blisko 40-letnią historię, oraz satysfakcja z wyjścia z trudnej sytuacji z podniesioną głową. Wszelkie działania podejmowane przez organizację podporządkowane są właśnie temu.

Fota i jej zespół pracują nad zawarciem układu z wierzycielami, odzyskaniem ich zaufania (ze szczególnym uwzględnieniem instytucji finansowych), intensyfikując działania restrukturyzacyjne w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania.

„Nie boimy się trudnych, radykalnych decyzji mając przed oczami jasno sprecyzowany cel: utrzymanie naszej spółki. Pracujemy w atmosferze ogólnej mobilizacji i wiary, że razem możemy wiele, a nawet wszystko – pointuje wiceprezes Jakub Fota.

Źródła, Fota SA
IBRM Samar