Wyniki Audi po trzech kwartałach 2017 r.: w kierunku ofensywy technicznej i modelowej

Po zakończeniu III kwartału 2017 r., koncern Audi publikuje mocne wyniki finansowe i kontynuuje transformację swojego biznesu. W pierwszych dziewięciu miesiącach roku przedsiębiorstwo, mimo wielu wyzwań, wypracowało 44,2 mld euro przychodów ze sprzedaży oraz zysk operacyjny wysokości 3,9 mld euro. Operacyjna rentowność ze sprzedaży wyniosła 8,9 procent. W kolejnych miesiącach, AUDI AG ogłosi swój niezwykle rozbudowany program na rok 2018, w którym przygotowuje wprowadzenie na rynek wielu nowych modeli i przyspiesza swój kurs w kierunku przyszłości.

„Dzięki bardzo dobrym wynikom finansowym wypracowanym w trudnych warunkach ramowych, do zadań stojących jeszcze przed nami zabieramy się z wielkim optymizmem” – mówi Rupert Stadler, prezes zarządu AUDI AG. „Rozpoczęliśmy największą ofensywę modelową w naszej historii i przygotowujemy wszystkie obszary przedsiębiorstwa na erę napędu elektrycznego oraz jazdy autonomicznej. Rozbudowany program działań pozwala nam redukować koszty i otwierać nowe obszary potencjalnych zysków. W ten sposób wzmacniamy nasze dążenie do osiągania wyznaczonych celów, również w zakresie mobilności przyszłości.”

Program działań przyspieszy strategiczną przemianę Audi, zwiększając pole manewru dla technik przyszłości, np. dla elektromobilności. Już w najbliższym roku na rynku pojawi się Audi e–tron – pierwszy w pełni elektryczny seryjny model czterech pierścieni, którego zasięg wynosi ponad 500 kilometrów. Jeszcze przed rokiem 2025, Audi zaoferuje swym klientom ponad 20 zelektryfikowanych modeli, z czego blisko połowa napędzanych będzie wyłącznie elektrycznie. W związku z tym, przedsiębiorstwo planuje przygotować do produkcji aut elektrycznych wszystkie swoje fabryki.

Po trzech kwartałach bieżącego roku obrotowego, przychody i zysk operacyjny koncernu Audi są porównywalne z wartościami sprzed roku – pomimo niewielkiego spadku skumulowanych dostaw od początku roku. Przychody ze sprzedaży wyniosły 44 mld 235 mln euro (2016: 44 mld 017 mln), zysk operacyjny 3 mld 941 mln euro (zysk ubiegłoroczny przed uwzględnieniem strat nadzwyczajnych: 3 mld 918 mln euro). Przy uwzględnieniu podjętego w zeszłym roku bilansowego zabezpieczenia ryzyka związanego z silnikami wysokoprężnymi i ewentualnie podatnymi na usterki poduszkami powietrznymi Takata, zysk operacyjny na koniec trzeciego kwartału 2016 wynosił 3 mld 033 mln euro.

Koncern AUDI AG, po spadku sprzedaży na początku roku, w tej chwili znajduje się ponownie na kursie wzrostowym i od czerwca, co miesiąc notuje rosnące wyniki sprzedaży swojej głównej marki. 1 380 778 (2016: 1 408 828 egz.) samochodów marki Audi przekazanych do rąk klientów, to jednak ilość mniejsza niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Ujemny wpływ na wynik miała wyższa amortyzacja wynikająca z rozbudowy międzynarodowych struktur produkcyjnych oraz wzbogacania gamy modeli i rozwiązań technicznych. Z drugiej jednak strony, bieżący rok przynosi pozytywne jak dotąd efekty płynące z pomyślnego wprowadzenia na rynek nowych modeli np. serii A5 i Q2, a także z zarządzania walutami. Silne wyniki finansowe odzwierciedlają również osiągnięcia wynikające
z przyjętych działań w zakresie efektywności, na przykład w postaci niższych kosztów dystrybucji.

Operacyjna rentowność ze sprzedaży wynosiła na koniec trzeciego kwartału
8,9 procent (2016 przed stratami nadzwyczajnymi: 9,0 procent) i mieściła się
w założonym przedziale od 8 do 10 procent.

„Dzięki wypracowanym wynikom jesteśmy dobrze przygotowani na wymagający czwarty kwartał, na kształt którego ogromny wpływ będą miały nakłady, które planujemy w związku z inicjatywą modelową” – mówi Alexander Seitz, członek zarządu AUDI AG ds. finansów, IT i integralności. „Z tym większą konsekwencją będziemy dalej szli obraną drogą. Po wprowadzonych w tym roku nowych wersjach A8 i A7 zwiększamy tempo i w przyszłym roku średnio co trzy tygodnie rozpoczynać będziemy produkcję nowego modelu Audi.”

Zysk AUDI AG  przed opodatkowaniem po trzech kwartałach br. wzrósł do poziomu
4 mld 054 mln euro (2016: 2 mld 839 mln ). Obok wydatków nadzwyczajnych, mających wpływ na wyniki ubiegłoroczne, za takim wzrostem stoi znacznie zwiększony wynik finansowy. Wynika również z efektu wpływu w pierwszym kwartale 183 mln euro z tytułu przychodów po inwestycji w firmie HERE.

Od lipca do września br., marka z czterema pierścieniami w logo sprzedała 471 826 (2016: 455 535) samochodów. Przychody ze sprzedaży koncernu wzrosły w trzecim kwartale do poziomu 14 mld 092 mln euro (2016: 13 mld 883 mln). Zysk operacyjny koncernu wyniósł w tym samym czasie 1 mld 261 mln euro (2016, przed stratami nadzwyczajnymi: 1 mld 252 mln). W tym samym kwartale zeszłego roku przedsiębiorstwo zwiększyło swoje zabezpieczenie ryzyka o 620 mln euro w związku z tematyką silników diesla, a wynik operacyjny wynosił wtedy po stratach nadzwyczajnych 632 mln euro. Za trzeci kwartał 2017, operacyjna rentowność ze sprzedaży wynosi 8,9 procent (2016 przed stratami nadzwyczajnymi: 9,0 procent).

Uwzględniając zgodny z oczekiwaniami odpływ środków w związku z tematyką silników diesla, płynność finansowa netto koncernu Audi pozostaje po trzech kwartałach na poziomie 2 mld 489 mln euro (2016: 3 mld 086 mln) i jest niższa niż przed rokiem.

Koncern Audi oczekuje, że w pełnym roku 2017 osiągnie operacyjny wskaźnik rentowności ze sprzedaży w granicach strategicznego przedziału docelowego
od 8 do 10 procent. Przedsiębiorstwo planuje przy tym lekki wzrost sprzedaży samochodów marki Audi oraz przychodów AUDI AG.

Źródło: AUDI