Wstępne wyniki za rok 2016: Integracja z internetem motorem wzrostu firmy Bosch

W roku 2016 Grupa Bosch ponownie odnotowała wzrost obrotów. Według wstępnych danych obroty w minionym roku wzrosły nominalnie o ok. 3,5%, do 73,1 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost obrotów wyniósł ok. 5,4%. – Pomimo niekorzystnych warunków rynkowych w 2016 roku osiągnęliśmy planowany wzrost – poinformował prezes zarządu spółki Robert Bosch GmbH dr Volkmar Denner. – Bosch znajduje się w trakcie największego w swojej historii procesu transformacji. Branże, rynki, technologie – we wszystkich tych obszarach Bosch aktywnie kształtuje zmiany. – Miliardowe inwestycje stały się udziałem Grupy Bosch w obszarach Internetu rzeczy (IoT) oraz przemian na rynku motoryzacyjnym i upowszechnienia elektromobilności. W 2016 roku koncern zwiększył inwestycje na działalność badawczo-rozwojową do ok. 6,6 mld EUR.
– Nasze dzisiejsze osiągnięcia będą finansować nasze sukcesy w przyszłości – powiedział dr Stefan Asenkerschbaumer, dyrektor ds. finansowych i zastępca prezesa zarządu Bosch. Koncern technologiczno-usługowy osiągnął w 2016 roku dochód przed odliczeniem podatków i odsetek (EBIT) w wysokości ok. 4,3 mld EUR. Bosch chce odgrywać wiodącą rolę w obszarze Internetu rzeczy. Według spółki ogromny potencjał wzrostu wykazuje działalność związana z inteligentnymi cyfrowymi asystentami. – Internet rzeczy jest coraz częściej wykorzystywany prywatnie. Z pomocą sztucznej inteligencji możemy personalizować integrację – wyjaśnił prezes spółki Bosch. Dlatego Bosch zainwestował ok. 300 mln EUR w nowy Ośrodek sztucznej inteligencji, która stanowi uzupełnienie kompetencji spółki w obszarze IoT.

Sztuczna inteligencja: 300 mln EUR na nowy ośrodek badawczy
Na początku roku rozpoczął działalność Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI). Celem ośrodka jest rozszerzanie kompetencji w obszarze sztucznej inteligencji. – Dzięki swoim czujnikom Bosch wyposażył produkty w umiejętność odczuwania. Teraz firma planuje sprawić, by produkty mogły się uczyć oraz działać w inteligentny sposób – wyjaśnił Denner, który w zarządzie spółki Bosch odpowiada także za badania i rozwój. – Za dziesięć lat trudno będzie wyobrazić sobie produkt Bosch bez sztucznej inteligencji. Albo sam produkt będzie wyposażony w sztuczną inteligencję, albo w jego stworzeniu i produkcji sztuczna inteligencja będzie odgrywać istotną rolę – powiedział Denner. Już za pięć lat produkty ze sztuczną inteligencją powinny osiągnąć dziesięcioprocentowy udział w obrotach Bosch. BCAI zatrudnia obecnie ok. 100 ekspertów w lokalizacjach Bengaluru (Indie), Palo Alto (USA) oraz Renningen (Niemcy). Do roku 2021 Bosch zainwestuje 300 mln EUR w rozbudowę ośrodka. Liczba pracowników ulegnie w tym okresie zwielokrotnieniu.

Inteligentne produkty w roli asystenta: rynek o wielomiliardowym potencjale
Według firmy Bosch personalizacja Internetu rzeczy jest kolejną fazą rozwoju integracji w sieci. – Z pomocą sztucznej inteligencji Bosch zmieni produkty w inteligentnych asystentów. Produkty staną się partnerami, towarzyszami i osobistymi asystentami – powiedział prezes spółki Bosch. Według prognoz ekspertów rynkowych z firmy Tractica do 2021 roku liczba użytkowników cyfrowych asystentów wzrośnie o ponad 350%. – Cyfrowy asystent to ważny element łączący nas z klientem. Dzięki produktom zintegrowanym Bosch może pozostać w bezpośrednim kontakcie z klientem. Im lepiej znamy naszych użytkowników, tym lepiej możemy spersonalizować naszą ofertę usług – powiedział Denner. Na targach elektroniki użytkowej CES (Consumer Electronics Show) w Las Vegas Bosch zaprezentował m.in. robota komercyjnego Kuri. Głównym aspektem prac rozwojowych przy projekcie Kuri była personalizacja, czyli umiejętność wchodzenia w interakcję z człowiekiem. Spółka zaprezentowała także asystenta Mykie, zaprojektowanego pod kątem wymagań koncepcji Smart Kitchen. Mykie zna na przykład zawartość lodówki, potrafi sporządzić listę zakupów i pomaga w gotowaniu. Concept Car przedstawiony na targach pozwolił z kolei zaprezentować samochód w roli osobistego asystenta. Według nowego badania firm Bosch i Prognos, samochody zintegrowane za pośrednictwem Internetu pomogą kierowcom  w sposób efektywny i relaksujący wykorzystać aż 100 godzin rocznie.

Przyszłość mobilności: „Wizja zero“
Bez stresu, bez wypadków i bez emisji – taką wizję przyszłego ruchu drogowego przedstawiła spółka Bosch. – Zero wypadków, zero emisji i zero stresu – to nasze cele dla przyszłej mobilności – powiedział prezes zarządu Bosch. Etapami technologicznymi, które pozwolą osiągnąć te cele są: automatyzacja, elektryfikacja oraz integracja za pośrednictwem internetu. Denner dodał także: – Będziemy aktywnie kształtować przemiany w motoryzacji. Bosch będzie wiodącym dostawcą rozwiązań w zakresie mobilności, także w obszarze elektromobilności. Przedsiębiorstwo prowadzi intensywne badania, które mają przynieść przełom w technologii akumulatorowej, co pozwoli obniżyć koszt produkcji akumulatorów i stosować je masowo w pojazdach elektrycznych. W Stuttgart-Feuerbach utworzono  kampus zajmujący się badaniami nad ogniwami akumulatorowymi i akumulatorami. 300 pracowników Bosch pracuje tam nad możliwościami produkcji przemysłowej przyszłych technologii ogniw. Rocznie Bosch inwestuje w elektromobilność ok. 400 mln EUR. Dzięki szerokiemu portfolio komponentów produkowanych seryjnie, takich jak silnik elektryczny, elektroenergetyka i akumulatory Bosch zrealizował już 30 projektów dla potrzeb produkcji seryjnej. – Bosch dysponuje wszystkimi kluczowymi komponentami potrzebnymi do produkcji samochodów elektrycznych. Aktywnie działamy na wszystkich rynkach. Wśród naszych klientów znajdują się zarówno koncerny motoryzacyjne z tradycjami, jak i nowi gracze na rynku.

Bosch inwestuje także w przyszłość klasycznego silnika spalinowego. Dzięki paliwom syntetycznym, także silniki spalinowe mogłyby osiągnąć emisje neutralne dla poziomu CO2. – W 2025 roku ponad 80% nowych samochodów będzie wersjami z silnikiem spalinowym. Także one będą miały ważny wkład w ochronę klimatu – powiedział prezes Bosch.

Działalność Grupy Bosch w 2016 roku w poszczególnych sektorach
– Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wszystkie sektory z wyjątkiem Industrial Technology odnotowały wzrost obrotów, częściowo dość znaczący – powiedział Asenkerschbaumer. Sektor Mobility Solutions zwiększył obroty w 2016 roku nominalnie o 5,5%, przewyższając tym samym wzrost światowej produkcji samochodów. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 7,0%. Według wstępnych danych tego działu obroty za rok 2016 wyniosły 44,0 mld EUR. W dziale Układów wtrysku paliwa do silników benzynowych Bosch odnotował nowy rekord sprzedaży wtryskiwaczy wysokociśnieniowych w wysokości 250 mln sztuk. Szczególnie duży sukces spółka odniosła w segmencie układów wspomagających oraz systemów Infotainment. Sektor Consumer Goods zwiększył swoje obroty w 2016 o 2,8%, do 17,7 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 6,2%). Zarówno dział branżowy Power Tools, jak i spółka BSH Hausgeräte GmbH wprowadziły na rynek w ubiegłym roku wiele produktów zintegrowanych w sieci. Obroty sektora Energy and Building Technology wzrosły w 2016 roku 0,8%, do 5,2 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 3,2%). Działy branżowe Thermotechnology, Security Systems oraz Service Solutions osiągają coraz wyższe obroty ze sprzedaży rozwiązań zintegrowanych, takich jak inteligentne systemy grzewcze, technologie wizyjne i usługi, np. system wzywania pomocy eCall czy usługi typu Concierge. W sektorze Industrial Technology obroty obniżyły się według wstępnych danych o 5,1% w porównaniu do roku poprzedniego i wynosiły 6,3 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: minus 4,5%). Trudnej sytuacji działu branżowego Drive and Control Technology dodatkowo nie poprawiła sytuacja ekonomiczna na rynku w Chinach, Brazylii i Rosji. Obroty działu branżowego Packaging Technology pozostały na poziomie roku poprzedniego.

Działalność Grupy Bosch w 2016 roku w poszczególnych regionach
Według wstępnych danych interesy Grupy Bosch w Europie rozwijały się pomyślnie. Koncern technologiczno-usługowy zwiększył obroty o 3,4%, do 38,6 mld EUR (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut o 4,8%). W Ameryce Północnej obroty wyniosły 12,4 mld EUR, utrzymując się na poziomie z roku poprzedniego. Zmiana wynosiła minus 2,0% (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut: minus 1,8%).

W Ameryce Południowej obroty Grupy Bosch z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrosły o 2,1%. Nominalnie obroty zmalały o 5,7%, do 1,3 mld EUR. W regionie Azji i Pacyfiku oraz Afryce Bosch osiągnął wzrost obrotów o 12% (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut). Nominalnie obroty wzrosły o 8,1%, do 20,8 mld EUR.

Wzrost zatrudnienia w regionie Azji i Pacyfiku, Europie Środkowej i Wschodniej oraz Niemczech
Na dzień 31.12.2016 Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 390 000 pracowników.  W 2016 roku liczba zatrudnionych zwiększyła się o 15 000 osób. Głównymi regionami wzrostu zatrudnienia były region Azji i Pacyfiku oraz Europa Środkowa i Wschodnia. W Niemczech liczba pracowników wzrosła o 2 100 osób.

2017: nieznaczny wzrost i silne wahania na rynkach
W 2017 roku Bosch spodziewa się nieznacznego wzrostu światowej gospodarki w wysokości 2,3%. Według koncernu, zagrożeniem dla rozwoju gospodarki będzie przede wszystkim sytuacja polityczna w Europie i USA. Także w 2017 roku Bosch będzie kontynuował wzrost, który ma być większy od wzrostu poszczególnych rynków. Grupa Bosch zamierza także poprawić konkurencyjność i dochodowość we wszystkich obszarach swojej działalności.

Źródło: Bosch