Włoskie moto-koncerny polubiły Polskę

Największe zaangażowanie włoskich przedsiębiorstw w Polsce zauważalne jest w przemyśle motoryzacyjnym. Blisko 20 firm z tej branży zatrudnia około 15 tys. osób, co stanowi 17 proc. łącznego zatrudnienia firm z włoskim kapitałem działających w naszym kraju – zauważają eksperci KPMG.

Najnowszy raport KPMG pt. „Kierunek rozwój! Polsko-włoska współpraca gospodarcza i biznesowa”, przygotowany został we współpracy z Ambasadą Włoch w Polsce i pod patronatem Ministerstwa Gospodarki. Eksperci firmy doradczej podkreślają, że Włochy są ważnym partnerem gospodarczym, handlowym i biznesowym Polski. W naszym kraju obecnych jest ponad 1,3 tys. firm z udziałem włoskiego kapitału, zatrudniających ok. 90 tys. pracowników. Większość przedsiębiorstw (67 proc. w 2013 r.) stanowią mikrofirmy, czyli podmioty zatrudniające do 9 pracowników. W tej grupie obserwowany jest także największy przyrost liczby firm z udziałem kapitału włoskiego w Polsce (wzrost średnio 6 procent rocznie). – Największe zaangażowanie włoskich przedsiębiorstw w Polsce zauważalne jest w przemyśle motoryzacyjnym. Blisko 20 firm z branży motoryzacyjnej zatrudnia około 15 tys. osób, co stanowi 17 proc. łącznego zatrudnienia firm z włoskim kapitałem działających w naszym kraju – mówi Jacek Bajger, partner w dziale doradztwa podatkowego w KPMG w Polsce.

W 2013 roku Włochy były szóstym, co do wielkości inwestorem bezpośrednim w Polsce, z wartością inwestycji przekraczającą 38 mld zł. Włochy są czwartym największym dostawcą towarów do Polski i piątym, co do wielkości ich odbiorcą.  Włosi słyną na świecie z produkcji najwyższej jakości dóbr luksusowych. Spośród obecnych w Polsce marek z najwyższej półki najwięcej (22 proc.) stanowią właśnie marki włoskie. – Włoskie samochody luksusowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. W 2014 roku aż 68 proc. rejestracji takich samochodów w Polsce stanowiły marki włoskie – mówi Andrea De Gaspari, menedżer w dziale usług doradczych w KPMG w Polsce.
W swoich analizach firma doradcza brała pod uwagę następujące marki samochodów: Maserati, Ferrari, Lamborghini, Bentley, Rolls-Royce, Aston Martin i Lotus.

Aż 98 proc. badanych przez KPMG włoskich inwestorów pozytywnie ocenia ostatnie 20 lat polsko-włoskiej współpracy gospodarczej i biznesowej. Co więcej, aż 60 proc. z nich zamierza w ciągu najbliższych 3 lat zwiększyć zaangażowanie kapitału w Polsce. W większości (65 proc.) plany inwestycyjne obejmują zwiększanie mocy produkcyjnych. Do pięciu najbardziej perspektywicznych obszarów, w których zdaniem włoskich inwestorów współpraca polsko-włoska rozwinie się w ciągu najbliższych 10 lat, należą: branża spożywcza (57 proc. wskazań), motoryzacja (52 proc.), rynek dóbr luksusowych (44 proc.), branża odzieżowa i obuwnicza (34 proc.) oraz hotelarstwo, turystyka i rekreacja (25 proc. – W dłuższym okresie włoscy inwestorzy nie zamierzają opuszczać polskiego rynku. Każdy z badanych zadeklarował, że w perspektywie 10 lat będzie prowadzić działalność w Polsce, a tylko 3 proc. chce przenieść istotny element działalności poza Polskę w ciągu 5 lat – zaznacza Jacek Bajger.

PJ

IBRM Samar