Właściciele diesli na cenzurowanym

Poselska autopoprawka dzieli samochody na klasy ekologiczne uprawniające do wjazdu do poszczególnych miejskich ekostref. Największe ograniczenia dotkną właścicieli aut z sinikami wysokoprężnymi.

Projekt ustawy o zmianie prawa ochrony środowiska oraz innych ustaw przewiduje utworzenie w polskich miastach tzw. stref ograniczonej emisji komunikacyjnej (np. centrów miast), do których – na mocy uchwały rady gminy – zakazany byłby wjazd samochodów niespełniających odpowiednich norm emisji spalin. Złamanie tego karane byłoby przez straż miejską mandatami. Wniesiona niedawno do Sejmu przez posłów Platformy Obywatelskiej autopoprawka zakłada, że pojazdy poruszające się w takich strefach powinny mieć przypisane klasy emisji, odpowiednio do spełnianych przez nie norm emisji zanieczyszczeń zawartych w spalinach. Owe normy ustalane byłyby na podstawie daty pierwszej rejestracji pojazdu. Wjazd do strefy ma być oznaczany przez specjalne znaki drogowe z wizerunkiem pojazdu i napisem „Ekostrefa”. Pod tym znakiem będzie umieszczona tabliczka z nazwami klas i symbolizującymi je kolorami. Ma to pozwolić ustalić, jaką klasę musi spełniać pojazd by wjechać do określonej strefy (np. do centrum miasta). Odpowiadającą im kolorową naklejkę kierowca będzie musiał umieścić w prawym dolnym rogu przedniej szyby samochodu.

Najbardziej rygorystycznie ustawodawca potraktował samochody wyposażone w silniki wysokoprężne.Auta osobowe i dostawcze do 3,5 tony, zarejestrowane pierwszy raz między 1 stycznia 1997 r. a 31 grudnia 2000 roku, znajdą się w najniższej, (czyli najmniej ekologicznej) klasie drugiej. Będą one oznaczone kolorem czerwonym. Auta z silnikiem diesla zarejestrowane po raz pierwszy między 1 stycznia 2001 a 31 grudnia 2005 r., trafią do klasy trzeciej, oznaczonej kolorem żółtym. Z kolei pojazdy zarejestrowane w okresie od 1 stycznia 2006 roku do 31 grudnia 2009 r. to klasa czwarta, oznaczona kolorem zielonym. Do najbardziej ekologicznej, piątej klasy, zakwalifikowano auta zarejestrowane po I stycznia 2010 r.

Legislatorzy ustalili także podział klas dla samochód z silnikami z napędem iskrowym. Tu zasady klasyfikacji pojazdów są bardziej tolerancyjne, a klasy emisji podzielone zostały tylko na dwie grupy. Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony z silnikami benzynowymi zarejestrowane po raz pierwszy między 1 stycznia 1993 r. a 31 grudnia 2000r. zostały zakwalifikowane do klasy czwartej.  Pozostałe, zarejestrowane po 1 stycznia 2001 r trafiły do najbardziej ekologicznej klasy 5. Warto dodać, że do klasy tej trafią z automatu także samochody elektryczne.

Najstarsze samochody teoretycznie (bo autorzy projektu się taką nazwą nie posługują) to klasa 1. Samochody takie nie będą miały prawa wjechać do żadnej z ekostref. Zakaz wjazdu do stref nie obejmie samochodów zabytkowych, więc ich posiadacze mogą odetchnąć z ulgą. Jak informowały media, autorzy projektu proponują też, by obowiązek posiadania naklejek nie dotyczył osób zamieszkujących ekostrefę.

IBRM Samar
Autor Paweł Janas