Więcej Boscha dla jednośladów

Bosch planuje reorganizację na rynku motocyklowym. Jako dostawca technologii i usług zamierza połączyć swoje działania z obszarów systemów bezpieczeństwa jazdy motocykli, układów napędowych oraz zestawów wskaźników w jeden, nowy dział: „Two-Wheeler and Powersports”.

Celem zmiany ma być stworzenie możliwości efektywniejszego spełniania indywidualnych wymagań producentów motocykli na całym świecie. Bosch zamierza też poszerzyć swoją ofertę produktową i wzmocnić kompetencję w rozwiązaniach systemowych dla jednośladów.

Nowy dział „Two-Wheeler and Powersports” z siedzibą w Yokohamie, w Japonii, jest częścią sektora Bosch Mobility Solutions i ma globalny zasięg. Bosch ma oddziały nie tylko w Japonii – w samym sercu międzynarodowego przemysłu motocyklowego – ale również w USA, Europie, Indiach i Chinach. W planach jest, aby nowa jednostka organizacyjna obsługiwała oprócz pojazdów dwukołowych także rynek pojazdów specjalnych, określanych mianem Powersports, który obejmuje quady, skutery wodne i śnieżne. Na początek dział będzie liczył około 40 pracowników.

Na całym świecie rośnie popyt na dwukołowe pojazdy z napędem silnikowym. Badania wykazały, że w roku 2021 zostanie wyprodukowanych ponad 160 mln jednośladów – o 1/3 więcej niż obecnie. Wg szefotwa firmy, część rynku istotna dla firmy Bosch, która obejmuje systemy bezpieczeństwa jazdy, układy napędowe, systemy informacyjno-rozrywkowe i zestawy wskaźników, podwoi się w ciągu najbliższych 5 lat. Badania pokazują, że większość wzrostu będzie udziałem Azji. Wg przewidywań, w roku 2021 prawie 90% wszystkich dwukołowych pojazdów zostanie wyprodukowana w Chinach, Indiach i Azji Południowo-Wschodniej. Ta grupa obejmuje głównie małe motocykle o pojemności silnika do 250 ccm, które stanowią jeden z najbardziej popularnych środków transportu w dużej części Azji.

Podzespoły produkowane przez Boscha znajdują zastosowanie w całej gamie jednośladów: od tańszych z Azji, do potężnych maszyn o pojemności silnika przekraczającej 1 000 ccm, na które największy popyt jest w Europie, Japonii i Ameryce Północnej. Nowy dział oferuje rozwiązania dotyczące bezpieczeństwa, jak np. ABS lub MSC, stanowiący rodzaj ESP dla motocykli. Są również elektronicznie sterowane układy wtryskowe, elementy układu napędowego do elektrycznych jednośladów oraz interfejsy do łączenia motocykla ze smartfonem lub tabletem, jak również rozwiązania w tzw. chmurze.

W Azji wiele jednośladów z silnikami spalinowymi jest nadal wyposażonych w zwykły gaźnik. Natomiast Bosch stawia na elektronicznie sterowany wtrysk paliwa. Dla porównania, system ten może obniżyć zużycie paliwa do 16%, w zależności od warunków eksploatacji. Jednocześnie Bosch ze swoim sterowaniem silnika wprowadza do jednośladów technologię cyfrową. Ponadto, aplikacje na smartfon pozwalają np. włączyć immobilizer lub odczytać pamięć usterek. Bosch dostarcza również potrzebny do tych zastosowań interfejs Bluetooth lub Connectivity Control Unit.

W ramach Diagnostyki AA firma dostarcza urządzenia diagnostyczne i wyposażenie warsztatów, oprogramowanie diagnostyczne i usługi szkoleniowe. Dodatkowo w kompetencjach działu znajduje się franszyza „Bosch Car Service” – sieci niezależnych warsztatów samochodowych zrzeszającej globalnie 16 500 warsztatów, 291 w Polsce. Ponadto dział branżowy AA jest odpowiedzialny za 890 partnerów koncepcji warsztatowej „AutoCrew” na świecie; w Polsce – 67.

źródło: Bosch

AUTOR:  WNP.PL (AG)