W 2014 r. Polacy kupili rekordową ilość samochodów luksusowych

Rosnąca liczba zamożnych Polaków przekłada się na wzrost popytu na dobra luksusowe w naszym kraju, w tym auta z najwyższej półki. W 2014 roku w Polsce zarejestrowano 31 500 pojazdów z segmentu premium oraz 94 samochody luksusowe. Powyższe wyniki oznaczają wzrosty względem 2013 r. o odpowiednio 28 i 52 proc.

Z raportu „Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Samochody luksusowe i premium” KPMG można wywnioskować, że segment premium i luksusowy to obecnie najlepiej rozwijająca się i najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych aut osobowych. W 2014 r. co dziesiąte nowe auto zarejestrowane w naszym kraju należało do pojazdów z wysokiej półki. – W 2014 roku zarejestrowano 31 500 nowych samochodów osobowych segmentu premium. Jeżeli doliczymy do tego marki z pogranicza segmentu standardowego i najwyższej klasy samochody terenowe, możemy mówić o blisko 34 000 pojazdów. Marki premium w Polsce rosną w dobrych latach znacznie szybciej niż cały rynek, a w momentach kryzysowych ich sprzedaż jest znacznie bardziej stabilna – powiedział Mirosław Michna z KPMG.

Z raportu można się dowiedzieć, że najpopularniejszymi markami premium w zeszłym roku w Polsce były BMW (7 700 rejestracji), Audi oraz Mercedes (po 7 000). W ujęciu procentowym największe wzrosty zanotowało Infiniti (o 150 proc.) oraz Lexus (109 proc.). Spośród modeli zamożni Polacy najchętniej kupowali Volvo XC60 (2 800 rejestracji), Audi Q5 (1 700) i BMW X5 (1 400). W kategorii luksusowej spośród 94 zarejestrowanych samochodów najwięcej było Maserati (37 egzemplarzy) oraz Ferrari (22). Największe wzrosty zanotowały Lamborghini (400 proc.) oraz Rolls-Royce (167 proc.), zaś najpopularniejszymi modelami były Maserati Ghibli (19 sztuk) oraz Maserati Qattroporte (14).

Zapytane o przykład marki luksusowego samochodu osoby bogate (zarabiające powyżej 20 000 zł brutto miesięcznie) najczęściej wymieniały Porsche, BMW i Bentley, natomiast osoby zamożne (zarabiające 7 100 – 10 000 zł brutto) – Mercedes, BMW i Porsche. W zależności od zamożności inny jest także próg cenowy, od którego Polacy uznają samochód za luksusowy. Według osób zamożnych za luksusowy można uznać samochód o wartości minimum ok. 201 000 zł. Dla osób bardzo zamożnych kwota ta jest niewiele wyższa – 206 000 zł, a zdaniem bogatych ceny luksusowych aut zaczynają się od 292 000 zł.

Wraz ze wzrostem poziomu zamożności rośnie odsetek Polaków, którzy deklarują, że posiadają luksusowy samochód. W grupie osób zamożnych na pytanie o posiadanie luksusowego auta twierdząco odpowiedziało 41proc. respondentów, w grupie bardzo zamożnych było to 51 proc. a w grupie bogatych już 65 proc. Niezależnie od poziomu dochodów badanych większość nabywa luksusowe samochody w Polsce. Osoby, które zadeklarowały, że kupują  luksusowe auta poza granicami kraju, najczęściej jako kraj zakupu wskazywały Niemcy.

Największa część respondentów odpowiedziała, że nowy samochód nabywa raz na 3 lata. Tak wysoki odsetek zamożnych i bogatych Polaków deklarujących posiadanie luksusowego samochodu wynika z kilku powodów. – Po pierwsze, część respondentów  o ponadprzeciętnych dochodach dość nisko ustawia próg cenowy samochodu luksusowego. 31 proc. osób zamożnych uważa, że kupno takiego auta to wydatek nie większy niż 100 000 zł. Niejednokrotnie granica między tym, co jest produktem premium, a co luksusowym, jest płynna. Warto też zwrócić uwagę, że część segmentu samochodów luksusowych to nie zakupy prywatne, lecz korporacyjne. Użytkownicy takich pojazdów mogą podświadomie deklarować, że posiadają luksusowy samochód – komentuje Tomasz Wiśniewski z KPMG.

Na wzrost wolumenu sprzedaży samochodów luksusowych i premium wpływ mogła mieć również aktywność zagranicznych klientów w polskich salonach samochodowych. Do naszego kraju po samochody przyjeżdżają mieszkańcy Obwodu Kaliningradzkiego, a także Ukraińcy i Niemcy. Dla tych ostatnich powodem często jest niższa niż u krajowego dilera cena.

Autorzy raportu podkreślają, że duży wpływ na wzrost popytu na takie samochody miały zmiany prawne. W I kwartale 2014 r. istniało w Polsce tzw. „okienko derogacyjne”, czyli możliwość odliczenia VAT-u od samochodów z homologacją ciężarową. W rezultacie wartość rynku samochodów luksusowych i premium przekroczyła w naszym kraju 5,6 mld zł.

Źródło: KPMG

ll/moto.wp.pl
ll/tb/tb