Volvo Trucks i Renault Trucks: dwie dekady w Polsce

Gala Jubileuszu 20-lecia Volvo Trucks, Renault Trucks i VFS Usługi Finansowe w Polsce, podsumowała dwie dekady obecności marek na naszym rynku.

Filharmonia Narodowa w Warszawie gościła ostatnio przedstawicieli polskiej branży transportowej: klientów i partnerów biznesowych marek Volvo Trucks i Renault Trucks w Polsce, a także spółki VFS Usługi Finansowe Polska. Uroczysta Gala Jubileuszowa pod hasłem „20 LAT RAZEM” zgromadziła ponad 1 000 osób i była okazją do podsumowania rozwoju i osiągnięć firmy na przestrzeni ostatnich 20 lat.
fot. Volvo Polska

– Minione 20 lat to okres intensywnego rozwoju zarówno naszych produktów i usług, jak i samej firmy w Polsce, mówił Tom Jörning, dyrektor Rynku Europy Środkowo -Wschodniej Volvo Group Trucks. – Decyzja Volvo o budowie fabryki we Wrocławiu związała silnie firmę z Polską. Strategiczne położenie kraju w samym centrum Europy, na przecięciu najważniejszych szlaków komunikacyjnych powoduje, że kraj stanowi jeden z kluczowych punktów na mapie Volvo na starym kontynencie.

Pierwsze pojedyncze egzemplarze samochodów ciężarowych szwedzkiej marki Volvo pojawiły się w Polsce tuż po ostatniej wojnie. Prawdziwy początek ich importu przypadł jednak dopiero na początek lat 70. Poszukujące solidnych ciągników siodłowych przedsiębiorstwa transportowe PMPS Pekaes, Polskie Linie Oceaniczne oraz Transocean, zakupiły łącznie 158 pojazdów Volvo F88/89.

W latach 80. przewoźnicy zakupili już ponad 1 100 ciągników i podwozi nowej generacji F12, dzięki czemu Volvo stało się najpopularniejszą marką wśród „zachodnich” samochodów ciężarowych w Polsce. Już po przemianach gospodarczo-politycznych początku lat 90., dołączyło do nich kilkaset przeznaczonych do dystrybucji napojów Volvo FL6, należących do firm Coca-Cola oraz PepsiCo.

Rosnące zapotrzebowanie na samochody ciężarowe ze strony polskich przewoźników, zachęciło szwedzki koncern do podjęcia inwestycji we własną montownię pojazdów. Początkowo pojazdy składane były w zakładach w Jelczu, jednak wkrótce postanowiono przenieść tę działalność do własnego zakładu. Taśma produkcyjna „Wrocław Assembly Plant” ruszyła 6 lutego 1995 r. Do grudnia 2001 r. montownię opuściło ponad 10 000 samochodów ciężarowych serii FL, FM oraz FH.

Ważną datą w historii Volvo Trucks w Polsce było utworzenie w 2004 r. Regionu Europy Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Warszawie. Dyrektorem zarządzającym Regionu został Tom Jörning.

W 2007 r. otwarto Centrum Volvo w Młochowie, w którym obecnie znajdują się komórki odpowiadające za sprzedaż i obsługę posprzedażną marek Volvo Trucks, Renault Trucks, a także autobusów Volvo (Volvo Buses) i maszyn budowlanych (Volvo Maszyny Budowlane Polska). Tutaj mieści się też spółka finansowa – VFS Usługi Finansowe Polska.

Równocześnie ze sprzedażą oraz montażem pojazdów Volvo, pojawiła się w Polsce spółka wyspecjalizowana w świadczeniu szeroko pojętych usług finansowych. Firmę Volvo Finance Poland Company zarejestrowano w czerwcu 1994 r., a od 2001 r. działa ona pod nazwą VFS Usługi Finansowe Polska.

Jeszcze dłuższą historią obecności na polskich drogach może pochwalić się marka Renault Trucks. Wśród pierwszych pojazdów wojskowych, które trafiły do odrodzonej Rzeczpospolitej w 1919 r., były nie tylko czołgi Renault RT-17, ale także pokaźna liczba ciężarówek Berliet CBA.

Po zakończeniu II wojny światowej, do Polski sprowadzono znaczącą ilość furgonów Renault 1 400 kg, które zasiliły tabor m.in. poczty i pogotowia ratunkowego. Na początku lat 60. PMPS Pekaes zakupił partię ciągników siodłowych Saviem JM240, a w latach 70. miała miejsce dostawa Saviemów SM280. Jednocześnie dla polskiego budownictwa zakupiono sporą liczbę wywrotek i betoniarek z rodziny Berliet GBH, a w 1972 r. ruszyły w Jelczu prace nad uruchomieniem produkcji licencyjnych autobusów Jelcz-Berliet PR 100 i PR 110.

Począwszy od 1980 r. Pekaes rozpoczął masowe zakupy ciągników Renault serii R. Pewna ich liczba trafiła także do Transoceanu oraz firmy C.Hartwig. Na przełomie lat 80. i 90. Renault Vechicules Industriels uruchomiło w Warszawie swoje biuro informacyjne, a w 1992 r. otwarto polski oddział RVI.

W 1994 r. w Warszawie zarejestrowano Renault Trucks Polska Sp. z o.o., a jej pierwszym prezesem został Dominique Guiboust. Rok później w Starachowicach ruszył montaż ciężarówek Renault Manager, Major oraz Magnum. Ostatnie podwozie zostało zmontowane w 2001 r.
Historia obecności obu marek na polskim rynku znalazła swój punkt zwrotny w dniu 29 listopada 2013 r. W tym dniu oficjalnie połączyły się ze sobą spółki Volvo Polska oraz Renault Trucks Polska w jedną spółkę Volvo Polska, reprezentującą obie marki pod rynkową nazwą Volvo Group Trucks Poland.

źródło: Volvo Polska