VII Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych- podsumowanie

Jedyne takie forum w Polsce! Prawie 120 uczestników, 16 prelegentów i wystawa samochodów z alternatywnym źródłem napędu.

W dniach 13-14 listopada br. na neutralnym gruncie, w warszawskim Hotelu Sofitel Warsaw Victoria spotkali się przedstawiciele czołowych podmiotów procesu likwidacji szkód komunikacyjnych, czyli: serwisów mechanicznych i blacharsko-lakierniczych, dealerów samochodów, rzeczoznawców, likwidatorów szkód i towarzystw ubezpieczeniowych.
Przez dwa dni Forum uczestnicy i prelegenci dyskutowali m.in. o problemach z wynajmem samochodu zastępczego, stosowaniu części innych niż oryginalne w naprawach powypadkowych, ekonomii serwisu, benchmarkingu i marketingu serwisowym a także o problemach z egzekwowaniem stawek za rbg. , cięciach kosztorysów jak i o zaletach/ wadach przynależności do sieci naprawczych.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się wystąpienia dotyczące raportu porównującego naprawy samochodów na częściach oryginalnych i zamiennikach dodatkowo raportu z działalności europejskiej grupy Cars 2020, a także: wystąpienie specjalistów z biura Rzecznika Ubezpieczonych, oraz prezentacja napraw SPOT, SMART jak również prezentacja Toyoty o istotnych różnicach przy naprawach samochodów hybrydowych.

Najbardziej kontrowersyjne zagadnienia dotyczyły w tym roku m.in. wynajmu samochodu zastępczego oraz stosowania części innych niż oryginalne w naprawach powypadkowych. Dużo emocji wzbudził przedstawiony raport (wykonany przez Dekra Polska i PIM) porównujący naprawę tego samego modelu samochodu  (VW Golf VI)  przy wykorzystaniu części oryginalnych jak i zamienników. Z raportu wynika, że w przypadku części przeznaczonych do napraw karoserii jak zderzaki, błotniki, maski, lusterka, reflektory często mamy do czynienia z dużymi rozbieżnościami jakościowymi między częściami typowo oryginalnymi a zamiennikami. Oczywiście trafiają się zamienniki, które niewiele różnią się od oryginałów i nadają się do zamocowania bez większych problemów dla serwisu i tym samym dodatkowych kosztów robocizny. Jednak szansę zakupu takiego zamiennika określić należy jako „szczęśliwy traf”.  Zdaniem PIM problem związany ze wzrostem kosztów robocizny i materiałów przy częściach alternatywnych powinien być refundowany poprzez odpowiednią operację np. w systemie Audatex. Często dochodzi do sytuacji, że wycena samochodu przez rzeczoznawcę jest dokonana w oparciu o zamienniki a nie części oryginalne co wynika albo z niefrasobliwości eksperta , wewnętrznych procedur T.U.,   albo faktu, że auto było uprzednio naprawiane właśnie na zamiennikach. W  ostatnim przypadku rzeczoznawca nie ma nawet prawa dokonywać wyceny przy uwzględnieniu części oryginalnych. Tak stanowią przepisy.

W tegorocznym spotkaniu, któremu przyświecało hasło „Spory do lamusa – podejmujemy współpracę. Przedstawiamy rozwiązania, pokazujemy narzędzia” udział w charakterze prelegentów jak i dyskutantów udział wzięli m.in.:

  • Bartłomiej Chmielowiec, Główny Specjalista w Wydziale Prawnym Biura Rzecznika Ubezpieczonych,
  • Dariusz Król, Volkswagen Group Polska Sp. z o.o.,
  • Stanisław Kucharski, Service Operation Section, Toyota Motor Poland
  • Katarzyna Michno – Nasierowska, Adwokat,
  • Paweł Wawszczak, Główny Specjalista w Wydziale Prawnym Biura Rzecznika Ubezpieczonych,
  • Wojciech Wyszywacz, Dyrektor Techniczny DEKRA Polska,
  • Tamara Bieńkowska, trener, coach, spin doctor Tamara Bieńkowska & Sparing Partners,
  • Maciej Brzeziński, Właściciel B.U.H Consulting,
  • Łukasz Szarama, Przewodniczący Sekcji Blacharsko-Lakierniczej przy Polskiej Izbie Motoryzacji,
  • Janusz Kobus, V-ce Prezes Zarządu Pilkington Automotive Poland Sp. z o.o.

 

GALERIA FORUM

Organizowane od 7 lat (przez PIM) Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych jest jedynym takim spotkaniem w Polsce podczas którego można zadać pytanie bezpośrednio osobom zarządzającym działami likwidacji szkód w poszczególnych firmach ubezpieczeniowych. Naszymi uczestnikami były m.in. Allianz, Benefia, Ergo Hestia, PZU, PTU i inni. To także nieoceniona wartość wymiany doświadczeń z innymi uczestnikami rynku (ASO i warsztatami niezależnymi).  W Forum wzięli udział również przedstawiciele firm dostarczających wyposażenie warsztatowe jak i usługi outsourcingowe- dzięki czemu można było poznać najnowsze trendy rynkowe.

Prowadzone na Forum dyskusje były na wysokim poziomie merytorycznym oraz – co ważne – obyczajowym. Z opinii uczestników można wywnioskować, że z racji tego dorocznego spotkania współpraca związana z likwidacją szkód komunikacyjnych z roku na rok poprawia się co dostrzegają, ubezpieczyciele jak i serwisy. Uczestnicy Forum zwrócili uwagę na fakt że Forum Ubezpieczeń ewoluuje w bardzo dobrym kierunku – to spotkanie podczas którego nie ma kłótni (jak to bywało w pierwszych edycjach) są za to dyskusje I debaty na wysokim poziomie merytorycznym. Forum stało się jedyną taką platformą wymiany wiedzy, doświadczeń i kontaktów na rynku likwidacji szkód komunikacyjnych. To najlepsza pochwała dla organizatora!

Ważnym wydarzeniem Forum była uroczysta gala, która odbyła się wieczorem I dnia konferencji. Podczas gali zostały przyznane tytuły:

oraz

Przedstawiono również wyniki Badania Satysfakcji warsztatów naprawczych z towarzystwami ubezpieczeniowymi w zakresie likwidacji szkód komunikacyjnych czyli tzw. „Złoty Zderzak” 2012. Nagroda główna „Złoty Zderzak” trafiła do Towarzystwa Ubezpieczeniowego Allianz S.A. więcej na http://pim.pl/allianz-znowu-najlepszy/