Tworzywa firmy BASF w pojazdach BMW

Firma Valeo opracowała mocowany na kolumnie kierownicy moduł, którego obudowa i dźwignie są wykonane z tworzyw sztucznych koncernu BASF.

W module zastosowano materiał Ultramid (PA: poliamid) i Ultradur (PBT: politereftalan butylenu). Element jest o około 20 procent lżejszy niż poprzedni model, a jego powierzchnia charakteryzuje się dużą odpornością na promieniowanie ultrafioletowe i ma bardzo dobre właściwości mechaniczne. Moduł mocowany na kolumnie jest stosowany przez Grupę BMW w pojazdach serii od 3 do 7 z napędem tylnym.

Ultramid B3EG10 SI, w znacznej mierze wypełniony włóknem szklanym, jest stosowany w komponentach powierzchniowych, które nie tylko powinny wyglądać atrakcyjnie, ale muszą także być wyjątkowo stabilne i odporne na promieniowanie ultrafioletowe. Materiał ten początkowo został zaprojektowany dla branży meblarskiej i jest obecnie wykorzystywany m.in. w krzesłach biurowych.

Dwuczęściowy trzon modułu mocowanego na kolumnie składa się z różnych odmian tworzywa Ultradur. Obudowa dolnego elementu nośnego jest wykonana z materiału Ultradur B 4300 G4, który jest wzmocniony włóknem szklanym. Górna część obudowy modułu mocowanego na kolumnie, na którym montowana jest kierownica, powstała z niewzmocnionego Ultraduru B 4520. Cechuje się on niską nasiąkliwością, a w związku z tym wysoką stabilnością wymiarową, i zapewnia atrakcyjne wykończenie powierzchni.

Źródło: www.e-autonaprawa.pl