Trzy lata czekania na eCall

Infrastruktura niezbędna do obsługi ogólnoeuropejskiego systemu automatycznego powiadamiania o niebezpiecznych wydarzeniach drogowych, tzw. eCall ma obowiązkowo działać we wszystkich krajach Unii Europejskiej nie później niż 1 października 2017 r.

Minimum pół roku wcześniej wejdzie w życie rozporządzenie dotyczące homologacji na potrzeby wdrożenia systemu pokładowego eCall. Określenie tych dat jest wynikiem kompromisu zawartego niedawno pomiędzy Radą a Parlamentem Europejskim.

Techniczne wymagania dla urządzeń eCall przeznaczonych do montowania we wszystkich nowych samochodach osobowych oraz lekkich pojazdach dostawczych zostaną zawarte w osobnej propozycji legislacyjnej.

Ogólnoeuropejski system eCall ma skrócić o 40% czas reakcji na zgłoszenie wypadku na obszarach miejskich oraz o 50% na obszarach wiejskich, zmniejszając liczbę poszkodowanych oraz ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. eCall powinien przyczynić się również do zmniejszenia zatorów na drogach oraz zapobiegać wtórnym zdarzeniom drogowym, do których może dojść w wyniku niezabezpieczenia miejsc wypadków.

Jeżeli pojazd wyposażony w urządzenie eCall będzie uczestniczyć w wypadku drogowym na terenie Europy, system ma automatycznie łączyć się z najbliższym centrum powiadamiania ratunkowego pod numerem 112 przy wykorzystaniu publicznej sieci łączności bezprzewodowej. Jednocześnie przekaże dane dotyczące czasu i dokładnego miejsca wypadku (GNSS), kierunku jazdy, numeru identyfikacyjnego pojazdu oraz rodzaju jego napędu. Zgłoszenia alarmowe będą obsługiwane bez pobierania jakichkolwiek opłat przez organ państwowy lub prywatną organizację, której to zadanie zostanie powierzone przez państwo członkowskie. Kraje unijne będą miały swobodę w decydowaniu o organizacji działania swoich służb ratunkowych. Ponieważ niektóre połączenia w ramach eCall mogą dotyczyć wsparcia technicznego, kraje UE będą mogły zadecydować o zastosowaniu systemu filtrującego, który zapewni obsługiwanie przez infrastrukturę eCall wyłącznie zgłoszeń ratunkowych.
Kraje członkowskie mają zagwarantować, że dane przekazywane za pomocą systemu eCall będą służyć wyłącznie celom powiadamiania ratunkowego i będą przetwarzane zgodnie z odpowiednimi zasadami ochrony danych osobowych obowiązującymi w UE.

Przed uruchomieniem nowego systemu zostanie przeprowadzona przy wsparciu Komisji Europejskiej kampania informacyjna, objaśniająca obywatelom zasady używania systemu, sposoby unikania fałszywych zgłoszeń oraz sposoby ochrony danych.

źródło: SDCM

AUTOR:  WNP.PL (AG)