Toyota rozpoczęła sprzedaż jachtu

31 października 2016

Toyota rozpoczęła sprzedaż jachtuToyota jest znana przede wszystkim jako największy producent samochodów na świecie, jednak jej działalność nie ogranicza się do motoryzacji. Firma rozpoczęła sprzedaż luksusowego jachtu, w którym zadebiutowała innowacyjna hybrydowa struktura kadłuba Toyota Hybrid Hull, łącząca aluminium z włóknem węglowym i szklanym.

Ponam-28V to luksusowy sportowy jacht o świetnych osiągach, ogromnym komforcie jazdy i luksusowym wnętrzu. Łódź wprowadza na rynek zupełnie nowe rozwiązania – kadłub wykonany w nowatorskiej technologii Toyota Hybrid Hull oraz system wspomagania pracy sternika, oparty na technologii systemów bezpieczeństwa stosowanych w samochodach Toyoty.

Nowa łódź jest komercyjną wersją studyjnego jachtu Toyota-28 Concept, zaprezentowanego w marcu tego roku na targach Japan International Boat Show. Projekt otrzymał nagrodę Good Design Award 2016.

Dynamika i wsparcie sternika
Ponam-28V jest napędzana 3-litrowym, rzędowym, 4-cylindrowym turbodieslem z bezpośrednim wtryskiem paliwa, znanym z Land Cruisera Prado. Jednostka specjalnie przystosowana do wykorzystania w łodzi zapewnia dużą dynamikę i niskie zużycie paliwa. Ogranicza przy tym emisję CO2, poziom hałasu i wibracji do minimum.

Łódź jest bardzo sterowna dzięki nowej technologii automatycznego pilota, który utrzymuje ją w pozycji i umożliwia zaprogramowanie kierunku jazdy. System wyczuwa kierunek wiatru i prądu wody i dostosowuje do nich zachowanie łodzi.

Hybrydowy kadłub
Kadłub Toyota Hybrid Hull odznacza się siedmiokrotnie większą sztywnością od standardowego kadłuba z kompozytu zbrojonego włóknem szklanym. Połączenie elementów z aluminium oraz kompozytów wzmocnionych włóknem węglowym i szklanym wykonywane jest przez ich spajanie żywicą syntetyczną metodą tzw. infuzji próżniowej. Uniknięcie spawania aluminium i związanych z tym ograniczeń umożliwia przyspieszenie procesu produkcyjnego. W dnie kadłuba, gdzie występują największe naprężenia, umieszczono dodatkowe warstwy wypełniacza piankowego, co pozwala ograniczyć występowanie zmęczenia materiału. Użycie kompozytów ułatwia uzyskanie powierzchni o skomplikowanych krzywiznach, poprawiających manewrowość łodzi.

Kształt kadłuba motorówki zaprojektowano za pomocą zaawansowanego modelowania matematycznego, uzyskując niskie opory ruchu i wysoką stabilność. Dzięki temu nowa łódź znacznie przewyższa dotychczasowe modele pod względem dzielności morskiej, osiągów i sterowności, co potwierdziły testy w rzeczywistych warunkach.

Ponam-28V o długości 9,14 m kosztuje w wersji podstawowej 182 000 dolarów, zaś wersji premium 220 000 dolarów. Jacht będzie sprzedawany za pośrednictwem sieci 50 dostawców w Japonii. Za jego produkcję odpowiada partner Toyoty, firma Yanmar.

Źródło: www.mototarget.pl