System viaTOLL zebrał niemal 900 mln zł

W ciągu 13 miesięcy funkcjonowania łączne wpływy elektronicznego systemu poboru opłat wyniosły 889 mln zł. Kierowcom wydano około 900 tys. urządzeń pokładowych, a system obejmuje obecnie 1890 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA
Od 1 lipca 2012 r. system viaTOLL objął kolejnych 320 km dróg, co przełożyło się na wysokość wpływów. W ostatnim miesiącu system naliczył kierowcom 90 mln zł opłat, mimo, że wakacje to sezon niższej aktywności firm transportowych. Zgodnie z szacunkami operatora systemu viaTOLL, we wrześniu łączna suma naliczonych opłat osiągnie poziom 1 mld zł, a w czwartym kwartale łączne wpływy systemu przekroczą dotychczasowy koszt jego budowy.
Najniższe stawki opłat w systemie viaTOLL przewidziane są dla nowoczesnych pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6). Od wielu miesięcy przybywa pojazdów z homologacją Euro 4, Euro 5 i Euro 6, a spada udział starszych pojazdów ciężarowych i autobusów. Nadal najwięcej z nich spełnia normę Euro 3, ale ich przewaga nad pojazdami spełniającymi nowoczesną normę Euro 5 ciągle się zmniejsza.
Nadal rośnie procentowy udział pojazdów zagranicznych zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Obecnie ich liczba osiągnęła poziom 35,88% (miesiąc temu – 34,5%). Kierowcy wolą system pre-pay Kierowcy zarejestrowani z systemie viaTOLL nadal w przeważającej większości rozliczają się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay). Tylko co piąty z nich (21,2%) korzysta z kont z odroczoną płatnością (post-pay). Obecnie nie widać, by te tendencje miały się szybko odwrócić.
W okresie wakacyjnym nieco przybyło samochodów osobowych i dostawczych o DMC <= 3,5 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC > 3,5 t. Obecnie pojazdy te stanowią 7,90% wszystkich rejestracji (miesiąc temu 7,59%). Mimo okresu wzmożonych przewozów turystycznych nie przybyło znacząco autobusów (6,25% rejestracji – od miesiąca bez zmian). Najcięższe pojazdy o DMC powyżej 12 t – z przyczepą lub bez stanowią 68,03% wszystkich rejestracji (miesiąc temu 68,24%). Druga co do wielkości grupa 11,22% to pojazdy o DMC powyżej 3,5 t (na początku lipca br. – 11,29%). Nieco mniej – 5,04% (spadek z 5,13%) udziału we wszystkich rejestracjach ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t.
W lipcu br. do sieci dróg płatnych dołączono kolejne odcinki o łącznej długości 320 km, w tym długie fragmenty DK 91 i DK 92. Po raz pierwszy operator systemu upublicznił informacje o tym, które drogi w systemie są najbardziej obciążone, a tym samym przynoszą najwyższe dochody Krajowemu Funduszowi Drogowemu. S6 – 5,09 mln km
O systemie viaTOLL
viaTOLL – system elektronicznego poboru opłat, wprowadzony 1 lipca 2011 roku, obowiązuje na wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). viaTOLL jest obowiązkowy dla pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej. Dokładny wykaz i mapa sieci dróg płatnych znajduje się na stronie internetowej www.viatoll.pl oraz w każdym Punkcie Dystrybucji i Punkcie Obsługi Klienta. Lokalizacja Punktów Dystrybucji i Punktów Obsługi Klienta jest dostępna na stronie www.viatoll.pl. Budową systemu zajmuje się firma Kapsch Telematic Services sp. z o. o. na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od 1 czerwca 2012 z systemu mogą dobrowolnie korzystać kierowcy pozostałych pojazdów. Dla nich viaTOLL jest alternatywą dla manualnego sposobu płacenia za korzystanie z wybranych odcinków autostrad płatnych zarządzanych przez GDDKiA.
wp.pl/ml/