SUV-y i auta 4×4 w Polsce

W ogłoszeniach dominują samochody lekko uterenowione, ale wśród zapytań kierowców wygrywają rasowe terenówki – wynika z badań serwisu otoMoto.pl. Oto jak wyglądają preferencje Polaków dotyczące tych dwóch kategorii aut.

W ogłoszeniach: japońskie przed niemieckimi
W pierwszej dziesiątce najczęściej wystawianych w serwisie aut kategorii SUV/terenowe dominują modele, które lepiej sprawdzą się na miejskich bulwarach niż w kopnym piachu. Najwięcej ofert dotyczyło Toyoty RAV-4, na drugim miejscu znalazło się BMW X5. Dalej uplasowały się trzy modele japońskie: Honda CRV, Suzuki Grand Vitara i Nissan Qashqai. Za nimi trzy modele niemieckie: Audi Q7, VW Touareg, BMW X3. Pierwszą dziesiątkę zamykają Hyundai Santa Fe i Volvo XC 90. W tym zestawieniu przewagę mają modele japońskie, a niemieckie znalazły się na drugim miejscu. To zaskoczenie, ponieważ zdecydowana większość oferowanych w otoMoto.pl samochodów osobowych to produkty zza Odry. W kategorii SUV więcej ofert dotyczy aut z Azji. Największy przyrost ogłoszeń zanotował Nissan Qashqai, który od zeszłego roku awansował o pięć miejsc w zestawieniu.

Poszukiwane „prawdziwe terenówki”
Można odnieść wrażenie, że Polscy kierowcy nie zawsze szukają tych samochodów, które najliczniej występują w ogłoszeniach. O ile najwięcej ofert dotyczy aut kategorii SUV, o tyle wiele zapytań dotyczy rasowych samochodów terenowych. Największym zainteresowaniem cieszyła się Toyota Land Cruiser. W odniesieniu do zeszłego roku liczba zapytań o ten model wzrosła o 160 proc. Druga lokata przypadła Toyocie RAV-4, a trzecia BMW X5. Czwarte i piąte miejsce należy do aut, które sprawdzą się nawet w najcięższych warunkach terenowych. Są to Mitsubishi L200 i Toyota Hilux. Model L200 odnotował trzykrotny wzrost popularności od zeszłego roku. W pierwszej piętnastce wyszukiwań znalazło się także Mitsubishi Pajero i bezkompromisowy Land Rover Defender. Tutaj także widać wyraźnie, że najbardziej pożądane są modele japońskie, a niemieckie dopiero w drugiej kolejności.

W miarę nowe, głównie diesle Najwięcej samochodów kategorii SUV i terenowych posiada silniki wysokoprężne (64 proc.). Aut benzynowych jest 35 proc., z czego jedna piąta z nich posiada instalację LPG. Hybrydy stanowią 0,4 proc. ofert. Wśród modeli terenowych i uterenowionych silniki Diesla są znacznie popularniejsze niż wśród pozostałych kategorii pojazdów osobowych. Tam ich udział wynosi od 48 do 52 proc. – w zależności od sezonu. Dość korzystnie przedstawia się średnia wieku samochodów uterenowionych. Wynosi ona ok. 6 lat, podczas gdy średnia wszystkich aut osobowych to ok. 10 lat. Może to jednak wynikać z faktu, że SUV-y stanowią kategorię stosunkowo nową, która zadomowiła się na rynku dopiero w ostatnich latach.

(źródło: otoMoto.pl)

sj, moto.wp.pl