Rząd za projektem dot. odliczania VAT od samochodów osobowych

Rząd przy­jął we wto­rek pro­jekt zmian w VAT, zgod­nie z któ­rym od sa­mo­cho­dów oso­bo­wych wy­ko­rzy­sty­wa­nych jed­no­cze­śnie do celów służ­bo­wych i pry­wat­nych bę­dzie przy­słu­gi­wać od­li­cze­nie 50 proc. po­dat­ku – po­in­for­mo­wa­ło we wto­rek Cen­trum In­for­ma­cyj­ne Rządu.

Wy­ja­śnio­no, że pod­sta­wę do wpro­wa­dze­nia zmian sta­no­wi przy­zna­na Pol­sce 17 grud­nia 2013 r. de­ro­ga­cja, do­ty­czą­ca sto­so­wa­nia ogra­ni­czeń w od­li­cza­niu po­dat­ku VAT od na­by­wa­nych sa­mo­cho­dów.

„Celem pro­po­no­wa­nych zmian jest kom­plek­so­we ure­gu­lo­wa­nie zasad od­li­cza­nia i roz­li­cza­nia po­dat­ku VAT w od­nie­sie­niu do wszyst­kich wy­dat­ków do­ty­czą­cych sa­mo­cho­dów oso­bo­wych oraz in­nych po­jaz­dów o do­pusz­czal­nej masie cał­ko­wi­tej do 3,5 tony, wy­ko­rzy­sty­wa­nych do celów mie­sza­nych, tj. dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej i pry­wat­nej” – na­pi­sa­no w ko­mu­ni­ka­cie po po­sie­dze­niu rządu.

Służ­by pra­so­we rządu wy­ja­śni­ły, że sa­mo­cho­dy takie można wy­ko­rzy­sty­wać jed­no­cze­śnie do celów służ­bo­wych i pry­wat­nych, w związ­ku z czym trud­no okre­ślić za­kres ich użyt­ko­wa­nia do celów nie­zwią­za­nych z pro­wa­dze­niem dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej. Zda­niem re­sor­tu fi­nan­sów, który za­pro­po­no­wał zmia­ny, brak pro­stych zasad od­li­cza­nia VAT z ty­tu­łu wy­dat­ków zwią­za­nych z po­jaz­da­mi, które mogą być wy­ko­rzy­sty­wa­ne także do celów pry­wat­nych lub zasad opo­dat­ko­wa­nia ta­kie­go użyt­ko­wa­nia – sprzy­ja nad­uży­ciom w roz­li­cza­niu VAT. Wska­za­no, że cho­dzi o nie­uza­sad­nio­ne jego od­li­cza­nie lub uchy­la­nie się od opo­dat­ko­wa­nia, wy­ni­ka­ją­ce z nie­wła­ści­we­go pro­wa­dze­nia do­ku­men­ta­cji po­dat­ko­wej.

„Pro­jek­to­wa­na usta­wa wpro­wa­dza ogra­ni­cze­nia w od­li­cza­niu po­dat­ku na­li­czo­ne­go w od­nie­sie­niu do wszyst­kich wy­dat­ków (np. za­ku­pu paliw do na­pę­du, czy in­nych wy­dat­ków eks­plo­ata­cyj­nych), do­ty­czą­cych po­jaz­dów sa­mo­cho­do­wych o do­pusz­czal­nej masie cał­ko­wi­tej nie­prze­kra­cza­ją­cej 3,5 tony, wy­ko­rzy­sty­wa­nych za­rów­no do celów go­spo­dar­czych i pry­wat­nych” – po­in­for­mo­wa­no.

W pro­jek­cie przy­ję­to, że każdy taki po­jazd (ze wzglę­du na swoje cechy), służy co do za­sa­dy użyt­ko­wi mie­sza­ne­mu, a zatem wszyst­kie wy­dat­ki z nim zwią­za­ne będą pod­le­gać od­li­cze­niu w 50 proc., z pew­ny­mi wy­jąt­ka­mi. Za­ło­żo­no, że pełne od­li­cze­nie bę­dzie przy­słu­gi­wa­ło tylko w od­nie­sie­niu do wy­dat­ków zwią­za­nych z po­jaz­da­mi wy­ko­rzy­sty­wa­ny­mi przez po­dat­ni­ka wy­łącz­nie do dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej.

„Za­pro­po­no­wa­na kon­struk­cja ogra­ni­cze­nia do 50 proc. od­li­cze­nia po­dat­ku do po­jaz­dów wy­ko­rzy­sty­wa­nych do użyt­ku mie­sza­ne­go – po­wią­za­na jest z wy­łą­cze­niem ko­niecz­no­ści opo­dat­ko­wa­nia ich użyt­ku pry­wat­ne­go (cho­dzi o to, że opo­dat­ko­wa­nie to skal­ku­lo­wa­no w przy­ję­tym ogra­ni­cze­niu od­li­cze­nia)” – na­pi­sa­no w ko­mu­ni­ka­cie.

Wska­za­ne, że roz­wią­za­nie to – po­łą­czo­ne z ry­czał­to­wym ogra­ni­cze­niem od­li­cze­nia po­dat­ku – za­pew­ni przed­się­bior­com bar­dzo pro­ste za­sa­dy od­li­cza­nia VAT na­li­czo­ne­go od wszyst­kich wy­dat­ków zwią­za­nych z po­jaz­da­mi, bez ko­niecz­no­ści pro­wa­dze­nia szcze­gó­ło­wych i przez to cza­so­chłon­nych ewi­den­cji do celów opo­dat­ko­wa­nia użyt­ku pry­wat­ne­go.

Zgod­nie z in­for­ma­cja­mi z CIR, aby za­pew­nić pra­wi­dło­we sto­so­wa­nie pro­po­no­wa­nych zasad roz­li­cza­nia VAT od sa­mo­cho­dów, wpro­wa­dzo­no od­po­wied­ni sys­tem za­bez­pie­cza­ją­cy. Do­ko­na­nie peł­ne­go od­li­cze­nia po­dat­ku VAT od po­jaz­dów prze­zna­czo­nych wy­łącz­nie do dzia­łal­no­ści go­spo­dar­czej bę­dzie wią­za­ło się z ko­niecz­no­ścią zło­że­nia in­for­ma­cji o tych po­jaz­dach oraz pro­wa­dze­niem ewi­den­cji prze­bie­gu po­jaz­du.

„Za­rów­no in­for­ma­cja, jak i ewi­den­cja będą pod­le­ga­ły we­ry­fi­ka­cji przez or­ga­ny skar­bo­we. W przy­pad­ku nie­zło­że­nia ta­kiej in­for­ma­cji lub zło­że­nia in­for­ma­cji nie­zgod­nej ze sta­nem fak­tycz­nym, po­dat­ni­ko­wi bę­dzie przy­słu­gi­wa­ło tylko prawo do ogra­ni­czo­ne­go od­li­cze­nia” – za­zna­czo­no.

Nowe prze­pi­sy mają obo­wią­zy­wać po 14 dniach od daty pu­bli­ka­cji w Dzien­ni­ku Ustaw, z wy­jąt­kiem nie­któ­rych re­gu­la­cji, które mają wejść w życie 1 stycz­nia 2015 r. Wej­ście w życie pro­po­no­wa­nych zmian bę­dzie wią­za­ło się z ubyt­kiem do­cho­dów bu­dże­to­wych z VAT – w sto­sun­ku do 2013 r. – o 939 mln zł w 2014 r., 1 mld 376 mln zł w 2015 r.

Od 1 stycz­nia 2014 r. można od­li­czyć pełen VAT od za­ku­pu aut oso­bo­wych „z krat­ką”, które uzy­ska­ją ho­mo­lo­ga­cję sa­mo­cho­du cię­ża­ro­we­go. Z po­cząt­kiem 2014 r. wy­ga­sła zgoda Bruk­se­li na sto­so­wa­nie ogra­ni­czeń w od­li­cza­niu VAT od sa­mo­cho­dów oso­bo­wych ku­po­wa­nych przez firmy oraz VAT na pa­li­wa do ta­kich aut. Re­sort fi­nan­sów zwró­cił się, co praw­da do UE o wy­da­nie zgody na wpro­wa­dze­nie ko­lej­nych ogra­ni­czeń, jed­nak na de­cy­zję cze­ka­no do po­ło­wy grud­nia 2013 r.

Źródło: PAP

Onet.pl