Robotyzacja na linii produkcyjnej Audi

W fabryce Audi w Ingolstadt rozpoczął pracę robot wykonujący swe zadania „ramię w ramię” z ludźmi. Usunięto bariery bezpieczeństwa, a maszyna idealnie wpasowała się w cykle pracy ludzkiej. To pierwszy w Grupie Volkswagen przypadek współpracy człowieka i robota w dziale końcowego montażu. Innowacyjne rozwiązanie ułatwia zadania pracownikom montażu i optymalizuje ergonomię pracy.

Dr Hubert Waltl, członek zarządu Audi AG ds. produkcji podkreśla fakt, że współpraca człowieka i robota otwiera zupełnie nowe możliwości: “W fabryce przyszłości kluczowa będzie pogłębiająca się interakcja między człowiekiem i maszyną. Pozwoli to na zautomatyzowanie rutynowych operacji oraz na optymalizację ergonomii w szkodliwych miejscach pracy.” Jednak nawet fabryki przyszłości nie obędą się bez ludzi. “Mimo wszystko, to nadal ludzie będą podejmować decyzje dotyczące procesów produkcyjnych, a nasi pracownicy będą nadal najważniejszym ogniwem zorientowanej w przyszłość i na sukces produkcji.” – dodaje Waltl.

Dla pracowników linii montażowych A4, A5 i Q5 w zakładach Audi w Ingolstadt, ta nowa, bezpośrednia współpraca ludzi i robotów będzie olbrzymią pomocą. Do dziś ludzie musieli za każdym razem pochylać się nad pojemnikami z częściami, by wyciągać z nich zbiorniki wyrównawcze płynu chłodzącego. Na pierwszy rzut oka wydaję się to być łatwym zadaniem, ale częste wykonywanie tej czynności może powodować problemy z kręgosłupem. Od teraz, tą pracę będzie wykonywać robot o międzynarodowej nazwie “PART4you”.

Pracuje on ramię w ramię z fachowcami Audi, jest wyposażony w kamerę i w przyssawkę. Dzięki temu może wyciągać komponenty z pojemników i podawać je pracownikom linii montażowej – bez bariery bezpieczeństwa, w odpowiednim czasie i w pozycji idealnie dostosowanej pod względem ergonomii. “W procesie produkcji, przy ciągle rosnącej palecie wersji modelowych, PART4you jest ogromnym wsparciem dla pracowników. Robot wybiera odpowiednią część i trzyma ją w gotowości. Dzięki temu pracownicy nie muszą już nieustannie daleko sięgać i pochylać się. Robot staje się w ten sposób asystentem montażu, pracującym w takim samym tempie jak pracownik linii, a nie odwrotnie” – podsumowuje Johann Hegel, kierownik działu ds. rozwoju technologii montażu.

Od roku 2013, pracownicy montowni karoserii Audi A4 w Ingolstadt pracują z robotem tego samego typu, wyposażonym jednak w dyszę klejową zamiast w przyssawkę i działającym w stałym tempie. Dodatkowo robot ten nie ma możliwości podawania części. Podczas montażu karoserii maszyna wspiera pracowników nakładając klej na łączone moduły. Zamiast nakładać klej na elementy karoserii, ludzie muszą jedynie umieścić je we właściwym miejscu i rozpocząć automatyczny proces.

W planach Audi jest dalsze, systematyczne poszerzanie współpracy człowieka z robotami w fabrykach koncernu na całym świecie.

Źródła
  • Audi
IBRM Samar