Renault zastosowało cztery koła skrętne w aucie osobowym

Dzięki połączeniu czterech kół skrętnych z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami udało się skoordynować działanie ważnych elementów z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze: układu kierowniczego i zawieszenia – powiedział PAP przedstawiciel koncernu Renault.

Za współdziałanie obu innowacji odpowiada system Multi-Sense, który zastosowano we wchodzącym na rynek samochodzie z segmentu D – Talisman. Wcześniej to rozwiązanie zaprezentowano w modelu Espace – powiedział PAP menadżer produktu Talisman w Renault Frano Susnjara.

„Mimo że rozwiązania techniczne Multi-Sense w Espace i Talismanie są bardzo podobne, to jednak w samochodzie z segmentu D można z dwóch powodów jeszcze mocniej odczuć jego działanie: mamy w nim inną aerodynamikę, pojazd jest lżejszy o 200 kg od Espace’a (…), po drugie zmodyfikowaliśmy trochę oprogramowanie systemu. Istnieje możliwość zaprogramowania jednego z przycisków, dzięki czemu można mieć szybki dostęp do dwóch wybranych trybów jazdy” – tłumaczył PAP Susnjara.

System czterech kół (4Control) przy prędkościach poniżej 50 km na godzinę w trybie komfort powoduje, że tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do skrętu kół przednich, z maksymalnym wychyleniem 3,5-stopnia. Powyżej tej prędkości progowej koła tylne zaczynają skręcać w tym samym kierunku co koła przednie. Dzięki temu osiąga się lepszą stabilność i bezpieczeństwo, a także lepsze możliwości do manewrowania w warunkach miejskich – podkreślał przedstawiciel Renault.

Przedstawiciel Renault dodał, że układ elektronicznie sterowanych amortyzatorów w ciągły sposób dostosowuje ich reakcję w zależności od stanu nawierzchni, parametrów dynamicznych auta oraz działań kierowcy. System jest zintegrowany z pokładową siecią CAN (CAN – Controller Ara Network).

Susnjara powiedział, że francuski koncern pracował nad rozwiązaniami systemu Multi-Sense od kilku lat, ponieważ powstał on od podstaw.

Podkreślił także, że poza tą innowacją w Talismanie zastosowano systemy bezpieczeństwa, na które składają się m.in. wspomaganie nagłego hamowania, światła doświetlające zakręty, asystent pasa ruchu oraz system kontroli bezpiecznej odległości. Dzięki wykorzystaniu kamery samochód odczytuje też znaki drogowe i informuje kierowcę o np. ograniczeniach prędkości.

wnp.pl, PAP