Renault Trucks inwestycja w CNG, to inwestycja w czasie

15 listopada 2016

Ostatecznie pojazd CNG przynosi ogromne korzyści ekonomiczne i ekologiczne, do tego jest niezawodny, wytrzymały i bezpieczny, więc czego chcieć więcej?

Sprężony gaz ziemny (CNG), to sprawdzone paliwo zapewniające małą emisję zanieczyszczeń: spaliny są niemal całkowicie wolne od cząstek stałych, dymu i zapachu. W porównaniu z pojazdami wyposażonymi w konwencjonalne silniki wysokoprężne, modele wykorzystujące metan emitują do 98% mniej cząstek stałych i do 80% mniej tlenków azotu. Dodatkowo silniki nie wymagają stosowania dodatku AdBlue®, a w warunkach eksploatacji miejskiej pojazd gazowy zapewnia zasięg porównywalny do swojego odpowiednika napędzanego silnikiem wysokoprężnym.

Renault Trucks oferuje tę technologię w swoich pojazdach dystrybucyjnych już od 2004 r. – najpierw były to modele Midlum i Premium Distribution, a od 2015 r. także i sprawdzone podwozie nowej gamy D Wide CNG w konfiguracji osi 4×2 (DMC 19 t) i 6×2 (DMC 26 t). Dzięki minimalnej emisji zanieczyszczeń, modele Renault Trucks zasilane CNG są z powodzeniem użytkowane w strefach o zaostrzonym rygorze emisyjnym, np. do utrzymywanie czystości ulic, wywózki śmieci czy transportu dystrybucyjnego na obszarach miejskich i podmiejskich. Jak pokazują liczby – doświadczenie francuskiego producenta w produkcji samochodów na metan już jest ogromne – w największych przedsiębiorstwach komunalnych i dystrybucyjnych w Europie użytkowanych jest na co dzień ponad 600 pojazdów.

Moc drzemie w silniku
„To co nas wyróżnia na rynku, to fakt, że jesteśmy jedną z niewielu firm, która ma w swoim portfolio pełną gamę pojazdów pod dowolną zabudowę, od podwozi dostawczych o DMC 3,5 t, poprzez modele dystrybucyjne, aż po ciężkie pojazdy off-road. Oznacza to, że klient może konfigurować swoją flotę w oparciu o jedną markę pojazdów i co najważniejsze, nie tylko zasilanych olejem napędowym ” – powiedział Artur Bartosiewicz z działu podwozi Renault Trucks Polska i dodał: „Nasza najnowsza propozycja dla rynku pojazdów CNG, to model D Wide CNG zasilany sprężonym gazem ziemnym i wyposażony w nowy 9-litrowy silnik gazowy, spełniający normę emisji spalin Euro VI. Jest to jednostka napędowa marki Cummins, specjalnie zaprojektowana pod kątem spalania metanu i co istotne – ten sprawdzony, amerykański silnik jest użytkowany na całym świecie w ponad 34 tys. pojazdów”.

Zainstalowana 320-konna jednostka napędowa o max momencie obrotowym 1356 Nm może być zasilana zarówno gazem ziemnym (CNG), jak i biogazem (biometanem) – paliwem odnawialnym, pozyskiwanym z materiałów organicznych. Jednostka ta współpracuje z automatyczną, 6-biegową skrzynią biegów Allison serii 3200, dostosowaną do specyfiki transportu komunalnego. Oznacza, to że dzięki funkcji automatycznego przechodzenia z położenia neutralnego w tryb jazdy i na odwrót, kierowca może np. aktywować układ wywrotu bez konieczności manualnego przełączania skrzyni biegów w położenie neutralne.

Renault Trucks D Wide CNG zaopatrzony jest w zbiorniki gazu sprężonego pod ciśnieniem 200 bar o pojemności do 800 l = 160 m3 = 120 kg. Zasięg roboczy w warunkach miejskich wynosi do 400 km.

Ekonomiczne i bezpieczne
Oszczędności to nie tylko sam metan, to również tańsza eksploatacja.

„Pojazdy z silnikami gazowymi nie mają filtra DPF, czyli z punktu widzenia eksploatacyjnego użytkownik nie martwi się o jego regenerację. Sprężony gaz ziemny jest również bezpiecznym paliwem. W sytuacji kolizji i rozszczelnienia, metan jako paliwo lżejsze od powietrza bezpiecznie ulatnia się do atmosfery, rozprasza i nie stwarza niebezpieczeństwa tak jak olej napędowy. Standardowo w pojazdach D Wide CNG butle z gazem zaopatrzone są w bezpiecznik termiczny, co oznacza że w przypadku wysokiej temperatury wewnątrz, bezpiecznik ten ulega stopniowemu roztopieniu i pozwala na powolny upływ gazu” – dopowiedział Piotr Ziemniak, product manager Renault Trucks Polska.

Podwozia Renault Trucks oprócz tego, że są ekonomiczne, to wyróżnia je również niska masa własna, co jest istotne w transporcie komunalnym czy dystrybucji miejskiej. W obu przypadkach podwozie jest mocno obciążone czy to przez zabudowę do wywozu odpadów czy chłodnię wraz z agregatem i windą załadowczą. Dlatego tak istotna jest ładowność i relatywnie lekkie podwozie.

Ostatecznie oszczędności należy rozpatrywać w dłuższym czasie – inwestycja w CNG, to inwestycja w czasie, a zwrot kosztów użytkowania pojazdu następuje dopiero po 3 -5 latach.

„Oferta Renault Trucks, to również pełny wachlarz usług – do pojazdów CNG przygotowaliśmy też atrakcyjny kontrakt serwisowy, wydłużoną gwarancję i finansowanie. Proponujemy klientowi pełny pakiet obniżający całkowity koszt posiadania pojazdu (TCO)” – podkreślił Artur Bartosiewicz.

Branża komunalna inwestuje w metan
Mówi o sobie, że jest królikiem doświadczalnym, bo na własnej firmie przetestował wykorzystanie technologii sprężonego gazu ziemnego w pojazdach. Obecnie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie we flocie liczącej 35 jednostek, ma 6 pojazdów na metan.

„Dlaczego zainwestowaliśmy w CNG? Po pierwsze ekonomia, po drugie ekonomia i po trzecie też ekonomia. W dobie przetargów musimy być konkurencyjni i to jest jeden z elementów pozwalający obniżyć koszty. To się po prostu opłaca” – krótko uzasadnił swój wybór Paweł Wojna, prezes PGK w Śremie. „W marcu i kwietniu br. porównywałem oba napędy, konwencjonalny i gazowy na trasach zbiorki odpadów. Porównałem 6 naszych pojazdów z napędem CNG do 6 jednostek w podobnej specyfikacji, pracujących na podobnej trasie mierzącej w sumie ok. 15 000 km i wykonujących te same zadania transportowe. Z otrzymanych wyników mogę jasno zakomunikować, że pojazdy na metan są 35% tańsze jeśli chodzi o koszty tankowania niż flota z silnikiem dieslowskim”.

Dziś jest dumny, że jest pionierem i ciągle powtarza, że pojazdy na metan realizują zadania dokładnie tak jak pojazdy zasilane olejem napędowym, tylko są tańsze i ekologiczne.

Bez infrastruktury ani rusz
Pojazd zasilany gazem, to dopiero połowa sukcesu. Aby można było mówić o zwrocie z inwestycji zakupu pojazdu CNG i aby był on użytecznym narzędziem pracy, potrzebna jest dostępność stacji tankowania. Budowa stacji CNG – np. takiej jak obiekt w PGK Śrem – jest możliwa, gdy spełnione zostaną podstawowe warunki jak np. dostęp do gazociągu średniego ciśnienia. W przypadku małej floty pojazdów, tankowanie odbywać się może przy pomocy kompresorów, pracujących głównie podczas postoju nocnego. Do znacznego rozwoju infrastruktury tankowania CNG w Polsce potrzebna jest przychylność rządu. Mimo iż dyrektywa unijna zakłada wybudowanie do 2025 r. w naszym kraju stacji CNG ulokowanych w maksymalnej odległości co 150 km, prawodawcy nie wypracowali do tej pory konkretnego projektu w znacznym stopniu wspomagającego rozwój branży paliw gazowych. Systemem wsparcia, jak w przypadku inwestycji w Śremie, mogą być dotacje z funduszy unijnych. Jednak zanim branża komunalna za sprawą zmian prawnych w pełni „otworzy” się na technologię gazową, pojazdy napędzane konwencjonalnymi paliwami z powodzeniem realizują swe zadania w zakładach oczyszczania miasta.

Nowe modele D Wide już w Katowicach
W lipcu br. do Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Katowicach dostarczone zostały dwa podwozia Renault Trucks D26 Wide, pierwsze z nowej gamy producenta we flocie tej spółki. Owocna współpraca obu firm trwa już długo co daje się zauważyć od razu, gdyż znaczna część taboru liczącego niemal 150 środków transportu, to pojazdy Renault Trucks, głównie modele Premium.

„Dobre podwozie to jest podstawa, by móc zrealizować zadania związane z transportem odpadów. Mamy nowy bo 6-letni tabor, ale zmieniają się oczekiwania społeczne, tworzące niejako nową jakość usług dlatego rozwiązania techniczne związane z zasilaniem sprężonym gazem ziemnym są dla nas jasnym kierunkowskazem i tą drogą pójdziemy” – powiedział Andrzej Malara, prezes MPGK Katowice podczas przekazania pojazdów. „Nie ma minusów, są tylko plusy jeśli chodzi o paliwo gazowe jakim jest metan. Dlatego w planie długoletnim zamierzamy wymienić i również powiększyć naszą flotę, gdyż transport ma u nas ogromne znaczenie” – dodał.

Zamówione modele Renault Trucks D26 Wide 6×2 z silnikiem DTI 8 o mocy 320KM, to specjalistyczne podwozia wyposażone m.in. w tylną oś skrętną, przystosowane do realizacji zadań transportu komunalnego. Do Katowic dostarczone zostały w specyfikacji z zabudową do wywozu odpadów Midlum XLS firmy Ekocel. Spółka ta współpracuje z Renault Trucks od wielu lat – owocem są wspólne projekty zabudów dla polskich i zagranicznych odbiorców.

„Renault Trucks jest jedną z podstawowych marek na rynku polskim jeśli chodzi o podwozia dedykowane do zabudów komunalnych. Klienci najbardziej doceniają prostotę konstrukcji oraz ekonomiczność w eksploatacji tych samochodów. Słyszałem też pozytywne opinie o serwisie. Są to podstawowe elementy dla każdego operatora, który intensywnie użytkuje swoje pojazdy w tej wymagającej branży jaką jest branża komunalna. Dla nich to pierwszorzędna sprawa” – podsumował Waldemar Wojciechowski, dyrektor handlowy spółki Ekocel.

Warto zaznaczyć, że zakład Ekocel w Rekowie Górnym produkuje co roku ok. 1000 jednostek zabudów komunalnych, z czego w kraju zostaje jedynie ok.150 szt. Duża ilość zabudów w wersji CNG lub innych specjalistycznych konfiguracjach trafia do zagranicznych odbiorców do Skandynawii, Niemiec czy Austrii.

Źródło: www.etransport.pl