Produkcja części Audi w Munchsmunster idzie pełną parą

Produkcja części Audi w Münchsmünster osiągnęła najwyższe obroty. To najnowocześniejsze centrum produkcji detali podwozia, aluminiowych elementów strukturalnych i elementów tłoczonych, rok 2016 zamknie rekordowym wynikiem 23 milionów wyprodukowanych części.

To znacznie więcej niż planowanych 21 milionów. Obecnie w zakładach zatrudnionych jest ponad 800 pracowników, a wszystkie wydziały pracują na trzy zmiany. Na dobre zagościła tu także filozofia „smart factory” – inteligentnej, skomunikowanej fabryki.

Rozciągająca się na terenie o powierzchni 48,2 ha fabryka Audi w Münchsmünster łączy zrównoważone środowiskowo podejście do produkcji z najwyższą wydajnością. Od 2013 roku zakład ten, korzystając z najnowocześniejszych i innowacyjnych metod produkcyjnych, wytwarza komponenty ze stali hartowanej i aluminiowe części odlewane ciśnieniowo, wykorzystywane w lekkiej konstrukcji.

„Nasza fabryka to ważny filar zrównoważonej i inteligentnej produkcji” – mówi Thomas Sukowski, od czerwca 2016 roku szef zakładów w Münchsmünster. „Produkty z Münchsmünster trafiają do różnych zakładów koncernu Volkswagen, w tym do fabryk Audi w Ingolstadt i Neckarsulm, fabryk Volkswagena w Bratysławie i Porsche w Lipsku. Zakładamy, że nasz wzrostowy trend będzie kontynuowany również w roku 2017.” Dyrektor Sukowski dodaje, że celem zakładu jest produkcja łącznie 26 milionów elementów przy zatrudnieniu 850 pracowników.

Maszyny o sile nacisku 4400 ton, wytwarzające aluminiowe odlewy kokilowe w nowoczesnym wydziale produkcji elementów konstrukcyjnych, pracują na najwyższych obrotach. W samym tylko roku 2016, wyprodukują ponad 560 tysięcy elementów, m.in. mocowań amortyzatorów dla Audi A4. Na wydziale produkcji komponentów podwozia, liczba wytwarzanych części wzrosła do siedmiu milionów sztuk. Na dwóch liniach produkowane są piasty kół dla modeli Audi Q5, Q7, A4, A5, A6, A7 i Audi A8 oraz dla Porsche Macan. Audi produkuje też w Münchsmünster tarcze hamulcowe dla samochodów opartych o koncepcję modularnej płyty podłogowej dla aut z silnikiem montowanym wzdłużnie MLB. Powstają one na dziewięciu liniach produkcyjnych. Czwarta linia produkcji mocowań kół i łożysk skrętnych jest obecnie w przygotowaniu.

Audi przykłada ogromne znaczenie do równowagi środowiskowej w Münchsmünster. W parku laserowym tłoczni, nowa technika precyzyjnego przycinania umożliwia innowacyjne usuwanie odpadów. Dzięki niej, czas przycinania formowanych na gorąco elementów tłoczonych jest bardzo krótki i zbędne jest każdorazowe usuwanie ścinków odpadu produkcyjnego. Pracownik wyjmuje gotowy element bezpośrednio z maszyny, a odpad jest sprawnie usuwany automatycznie.

Od tego roku w Münchsmünster na dobre zagościła także filozofia „smart factory” – inteligentnej, skomunikowanej fabryki. Przykładem jest tu wydział produkcji elementów konstrukcyjnych, gdzie za transport części z komór odlewniczych do miejsca hartowania odpowiada system funkcjonujący bez operatora (FTS). Nad projektem FTS pracowali także uczniowie odbywający w tutejszym zakładzie praktyki zawodowe. Obecnie zatrudnionych jest tu sześciu przyszłych mechaników odlewów i 14 praktykantów przyuczanych do zawodu pracownika logistyki magazynowej, mechanika obróbki skrawaniem i mechatronika. Inny przykład prac wykonywanych w skomunikowany cyfrowo sposób: na wydziale produkcji piast kół ,tzw. „bin picking system“ pomaga w trwającej zaledwie kilka sekund produkcji małych stalowych elementów kutych. W tym celu robot – w złożonej współpracy z identyfikującym elementy oprogramowaniem 3D – wyjmuje nieprzesortowane piasty z pojemnika i odpowiednio je pozycjonuje. Także pakowanie gotowych piast przebiega w pełni automatycznie. W ten sposób z linii produkcyjnej co osiem sekund schodzi kolejna piasta koła. Pracownicy kontrolują ten proces ze swoich optymalnych ergonomicznie stanowisk.

Na terenie zakładu w Münchsmünster, Audi stopniowo realizuje założenia bioróżnorodności. Na terenach wokół hal produkcyjnych rosną drzewa owocowe i kwiaty. Ponadto działa tam jedyna tego rodzaju na świecie stacja badawcza – nowoczesna pasieka „Smart HOBOS“. To część projektu badań nad pszczołami „HOneyBee Online Studies“, w który Audi – działając poprzez fundację Audi na rzecz środowiska, Audi Stiftung für Umwelt GmbH – wspólnie z Uniwersytetem Juliusa Maxymiliana z Würzburga działa na rzecz ochrony populacji pszczoły miodnej.

Zakład produkcyjny Audi w Münchsmünster ma potencjał do powiększenia swego areału. Na zachód od funkcjonującej fabryki, Audi AG posiada przeznaczony pod to teren o wielkości blisko 15 hektarów. Od niedawna znany jest plan zagospodarowania przestrzennego, przewidujący umiejscowienie tu produkcji przemysłowej.

Źródło: www.mototarget.pl