Portowy elektryk od Solarisa

Firma Solaris Bus & Coach S.A. posiada duże doświadczenie w produkcji autobusów
specjalistycznych. W swym portfolio podpoznański producent ma m.in. mobilny salon
kosmetyczny, punkt poboru krwi, centrum filmowe, centrum dowodzenia straży pożarnej
czy autobusy lotniskowe. Oprócz terminali na lotniskach Solarisy obsługują także ruch
pasażerski w portach promowych.

W 2015 roku Solaris wyprodukował 8 autobusów dedykowanych do obsługi ruchu pasażerskiego w porcie Pireus w Grecji. Niedawno kolejny pojazd o takim przeznaczeniu, wyprodukowany w Bolechowie, dostarczono do szwedzkiego portu w Ystad. Autobus dedykowany do obsługi ruchu pasażerskiego pomiędzy terminalem a promami jest pojazdem unikatowym nie tylko ze względu na dość szczególny charakter użytkowy. Jest to bowiem pierwszy w dotychczasowej historii dostaw z Bolechowa pojazd tego typu z napędem elektrycznym.

Solaris Urbino 12 electric, który rozpoczął kursy w porcie w Ystad napędzany jest za pośrednictwem portalowej osi elektrycznej z wbudowanymi silnikami trakcyjnymi o mocy 2 x 125 kW. Magazynami energii są baterie typu Solaris High Power o pojemności 58 kWh, do ładowania których, zgodnie z życzeniem zamawiającego, wykorzystywana jest ładowarka pokładowa umożliwiająca nocne ładowanie pojazdu z mocą do 20 kW.

Oprócz wyposażenia typowego dla nowoczesnych autobusów niskopodłogowych, takich
jak klimatyzacja, oświetlenie wykonane w energooszczędnej technologii LED czy system monitoringu wizyjnego, elektryczny pojazd portowy z Bolechowa posiada szereg bardzo indywidualnych cech, których próżno szukać w standardowych autobusach miejskich. Wśród nich należy wymienić inną aranżację przestrzeni pasażerskiej, której priorytetem było uzyskanie większej liczby miejsc stojących oraz na bagaż, które wygospodarowano na przednich nadkolach oraz w miejscu tzw. tylnej ławki. Autobus posiada również system sygnałów wizualnych w postaci dodatkowego oświetlenia awaryjnego zamontowanego w przedniej części dachu pojazdu, którego użycie wyzwala równocześnie pracę tylnych górnych kierunkowskazów.

Bezemisyjny autobus został także wyposażony przez producenta w specjalny ‘skandynawski pakiet izolacji termicznej’, który poprawia komfort termiczny pasażerów oraz zmniejsza zużycie energii w surowych skandynawskich warunkach atmosferycznych. W jego skład wchodzą takie dodatki jak m.in. niestandardowa izolacja ścian bocznych i sufitu, dodatkowa izolacja podwozia w okolicy nadkoli oraz podwójne szyby boczne. Portowy Urbino 12 electric posiada również bardzo interesujące
rozwiązania w zakresie gospodarki cieplnej pojazdu. Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 rano automatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu tak, aby rozpoczynając pracę o godzinie 6:00 w pojeździe panowała zaprogramowana temperatura – zależna od pory roku. Pozwala to zminimalizować zużycie energii z baterii potrzebnej na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenie autobusu w trakcie codziennej pracy.

Wśród zrealizowanych do tej pory dostaw autobusów specjalnych Solaris może pochwalić
się mobilnym centrum kosmetycznym, mobilnym centrum filmowym, wozami służącymi jako mobilne centra dowodzenia Straży Pożarnej czy dostawami mobilnych centrów krwiodawstwa dla Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Poznaniu oraz Warszawie. Dwa spośród ‘krwiopijców’ zamówionych przez RCKiK z Katowic to pojazdy unikatowe na skalę światową – to bowiem pierwsze na świecie autobusy o takim przeznaczeniu z napędem elektrycznym. Z kolei lotniskowe autobusy polskiego producenta wożą pasażerów lotnisk m. in w Poznaniu, Warszawie, Paryżu, Hamburgu, Oslo, Madrycie, Barcelonie czy na słonecznej Majorce. Pojazd do Ystad, choć unikalny pod kątem napędu, nawiązuje do dostarczonych w 2015 roku 8 pojazdów portowych dostarczonych do portu w Pireusie.

Dodatkowe informacje
Mateusz Figaszewski
Pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR
tel.: +48 61 66 72 347
tel. kom.: +48 601 652 179
fax: +48 61 66 72 345
email: mateusz.figaszewski@solarisbus.com

Informacje o firmie

Solaris Bus & Coach S.A. to czołowy w Europie, polski producent pojazdów komunikacji miejskiej: autobusów, trolejbusów i tramwajów. Do tej pory firma dostarczyła do 32
państw na świecie blisko 17 000 pojazdów. Spółka zatrudnia ponad 2300 osób w Polsce i blisko 300 pracowników w swoich zagranicznych oddziałach. Produkty firmy Solaris były
wielokrotnie nagradzane za jakość i innowacyjność zarówno w Polsce, jak i w innych państwach Unii Europejskiej oraz w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W 2017 roku autobus Solaris Urbino 12 electric wygrał prestiżowy europejski konkurs „Bus of The Year”.