Polski rynek wchłonie w tym roku do 1200 nowych autobusów

W okresie I-X 2013 odnotowano niemal 9% spadek liczby rejestracji nowych autobusów w Polsce. Krajowi przewoźnicy kupili łącznie 933 takie pojazdy. Prawie wszystkie o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5t.
Analizując tegoroczną sytuację na rynku autobusów, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i JMK, korzystając z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wskazują, że po dziesięciu miesiącach większość segmentów funkcjonalnych notuje ujemny bilans w porównaniu do zeszłego roku. Dodatni wynik jest tylko w segmencie pojazdów międzymiastowych i MINI. W pierwszej kategorii polscy przewoźnicy zarejestrowali w tym roku łącznie 83 szt. autobusów (+12% r/r). W kategorii MINI polscy klienci kupili 335 egz. (+6,7%).

Strategiczna dla polskiego rynku kategoria autobusów miejskich w październiku zwiększyła stratę do zeszłorocznych wyników i obecnie różnica wynosi tu ponad 50 szt. (-14%). A jeszcze we wrześniu nie wyglądało to wszystko najgorzej, a to np. dzięki letnim dostawom autobusów Solaris i Solbus dla MZA Warszawa czy też zakończeniu realizacji kontraktów Autosana dla Rzeszowa i Lublina. Do Rzeszowa pierwszą partię gazowych autobusów dostarczył także Mercedes. We wrześniu najwięcej miejskich pojazdów dostarczył na rynek Solbus, realizując kontrakt dla prywatnego konsorcjum transportowego w Olsztynie (pierwsze w Europie autobusy na ciekły gaz ziemny (LNG). W październiku znowu sprzedaż autobusów miejskich zeszła poniżej poziomu z ubiegłego roku. Zrealizowano jedynie większe dostawy dla Poznania (Solaris) i Tarnowa (Otokar). PZPM i JMK przypominają o zbliżającej się realizacji największego, tegorocznego zamówienia 50 miejskich pojazdów Mercedes-Benz dla MPK Łódź, natomiast na kolejny rok przesunęła się realizacja najnowszego zamówienia MZA Warszawa na 47 autobusów przegubowych.

W segmencie autobusów turystycznych, po 10. miesiącach roku notuje się największy ujemny bilans ze wszystkich kategorii. Łącznie w tym okresie zarejestrowano 164 autokary (-29%). Trzeba jednak pamiętać, że poprzedni rok jest raczej teudny do „pszeskoczenia”, biorąc pod uwagę ogromne inwestycje związane z Euro 2012. Mimo to liczba tegorocznych rejestracji przekroczyła już 150 szt., co jeszcze kilka lat temu było maksymalnym, rocznym poziomem dla tej kategorii.

Autobusowym liderem w Polsce jest od początku roku Mercedes-Benz z 373 zarejestrowanymi pojazdami (+12% r/r). Trzeba jednak pamiętać, że bierze się tu pod uwagę zarówno sprzedaż EvoBus Polska (segmenty funkcjonalne), jak i licznych, lokalnych producentów zabudów (głównie segment MINI). Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 144 szt. (-35% r/r). Na trzecim miejscu plasuje się Autosan (55), który przyspieszając dostawy dla Rzeszowa i Lublina wspięła się na „podium”. Aktualnie firma jest w w stanie upadłości, ale działania pracowników i syndyka napawają optymizmem. Czwarte miejsce zajmuje Solbus, który w trzecim kwartale roku zanotował świetną dynamikę sprzedaży, realizując m.in. miejskie zamówienia dla Warszawy i Olsztyna. Dodatkowo firma podpisała kolejny kontrakt z MZA Warszawa na 47 autobusów przegubowych. Tuż za producentem z Solca Kujawskiego jest MAN (42), a piąte miejsce zajmują wspólnie autobusy Iveco i SAM (po 41 szt.).

Analitycy szacują, że liczba autobusowych rejestracji osiągnie w tym roku poziom 1 100 – 1 200 szt. Rok wcześniej, w Polsce zarejestrowano 1 279 pojazdów tego typu.

źródło: PZPM, JMK

AUTOR: WNP.PL (AG)