Polacy przestają kupować prywatne samochody

Dwa z trzech wyjeżdżających z salonu nowych samochodów to auta zarejestrowane na firmę. Osoby prywatne coraz rzadziej decydują się na kupno fabrycznie nowego auta, a ogólna sprzedaż też kuleje.

W kwietniu tego roku Polacy kupili 28 260 samochodów osobowych. To co prawda o 2,2% więcej aut niż w ubiegłorocznym kwietniu, ale głębsza analiza nie napawa optymizmem. Czwarty miesiąc 2014 roku był pierwszym, w którym zaczęły obowiązywać nowe przepisy podatkowe, które nie pozwalają na odliczanie pełnego VAT-u od samochodów kupowanych na firmę. Dlatego progres w porównaniu z tamtym miesiącem nie może cieszyć – kwiecień 2014 był wyjątkowo słabym okresem dla dealerów samochodowych.

Po drugie, wspomniany wynik jest znacznie słabszy od rezultatu sprzedaży w marcu: -15,45%. Także porównując pierwsze cztery miesiące tego roku do otwarcia ubiegłego, widzimy osłabienie popytu na nowe samochody: -3,9%. Co więcej, rynek samochodów nowych utrzymują już praktycznie tylko odbiorcy firmowi. Kupili oni aż 66% samochodów, co jest najwyższym wynikiem w historii badań polskiego rynku motoryzacyjnego. Jeszcze 10 lat temu proporcje były odwrotne i to prywatni odbiorcy kupowali 56% aut w salonach.

Wśród 15 najczęściej wybieranych marek aż 9 odnotowało pogorszenie sprzedaży w kwietniu. To Skoda,Volkswagen, Ford, Renault, Hyundai, Dacia, Peugeot, BMW i Citroen. Szczególnie ostatni producent dotkliwie odczuł słabnącą koniunkturę – na auta francuskiej marki zdecydowało się o 40,28% mniej osób niż przed rokiem.

Liderem rynku sprzedaży nowych aut nadal jest Skoda, która w samym kwietniu sprzedała 3767 egzemplarzy. Na drugiej pozycji uplasowała się tym razem Toyota z wynikiem 2996 aut, a podium zamyka Opel – 2503 sztuki. Z trójki wypadł Volkswagen, który jednak w czterech pierwszych miesiącach roku utrzymuje się na ostatniej pozycji podium, wypierając Opla na czwarte miejsce. Skoda i Toyota w tej klasyfikacji nadal są liderem i wiceliderem.

Od stycznia do końca kwietnia Polacy kupili najwięcej Skód Octavii – prawie 5000 sztuk. Walka o pozostałe miejsca podium jest bardzo zażarta: Volkswagen Golf 3696 sztuk, skoda Fabia 3667szt., Toyota Yaris 3665szt. Wśród samochodów tzw. klasy premium najchętniej sięgamy po modele BMW, a w dalszej kolejności Mercedesa i Audi. Poza trójką najpopularniejszych wyróżnia się jeszcze Volvo.

mojeauto.pl