Pierwszy autonomiczny autobus elektryczny Volvo


Volvo Buses oraz Uniwersytet Technologiczny Nanyang (NTU) w Singapurze zaprezentowały pierwszy, 12-metrowy autonomiczny autobus elektryczny. Pojazd wkrótce rozpocznie kursy próbne na terenie kampusu uniwersyteckiego.

Volvo 7900 Electric jest w stanie przewieźć 85 pasażerów. Został wyposażony w czujniki oraz elementy sterujące pojazdem zarządzane przez system sztucznej inteligencji (AI). W celu zapewnienia pełnego bezpieczeństwa i niezawodności, system AI jest również chroniony środkami bezpieczeństwa cybernetycznego.

Autobus zaliczył wcześniej wstępne rundy rygorystycznych testów w Centrum Testowania i Badań Autonomicznych Pojazdów (Centre of Excellence for Testing and Research of Autonomous Vehicles – CETRAN). Obecnie planowane jest przetestowanie autobusu na terenie kampusie NTU, a następnie na trasie poza uniwersytetem.

Testowane w Singapurze Volvo 7900 Electric jest pierwszym w pełni autonomicznym, elektrycznym autobusem Volvo przeznaczonym do wykorzystania w transporcie publicznym. Gwarantuje cichą i bezemisyjną pracę. Zużywa 80 procent mniej energii niż autobus z silnikiem wysokoprężnym o tych samych rozmiarach.

„Nasz autobus elektryczny wyposażony w technologię autonomiczną stanowi ważny krok w kierunku wizji czystszego, bezpieczniejszego i inteligentniejszego miasta.  Dążenie do pełnej autonomii jest bez wątpienia procesem złożonym, a nasze partnerstwo z uniwersytetem NTU oraz Land Transport Authority (LTA) w Singapurze ma decydujące znaczenie dla realizacji tej wizji.”, powiedział Håkan Agnevall, prezes Volvo Buses.

Testowany w Singapurze autobus jest wyposażony w autonomiczne oprogramowanie badawcze Volvo, podłączone do kluczowych elementów sterujących i wielu czujników. Naukowcy z NTU rozszerzyli go o system AI, który współpracuje z czujnikami, umożliwiając autonomiczną jazdę.

Obejmuje to wykrywanie światła i czujników zasięgu (LIDARS), kamery 360 stopni oraz zaawansowany globalny system nawigacji satelitarnej, wykorzystujący kinematykę w czasie rzeczywistym. Odbywa się to na podobnych zasadach jak w przypadku każdego globalnego systemu pozycjonowania (GPS), ale wykorzystuje wiele różnych danych źródłowych, aby zapewnić precyzję lokalizacji z dokładnością do jednego centymetra.

System jest podłączony do „inercyjnej jednostki zarządzania”, która mierzy poprzeczną i kątową prędkość autobusu. Usprawnia to nawigację podczas jazdy po nierównym terenie, zapewniając płynną podróż.

Materiał filmowy dostępny >>>TUTAJ

Więcej informacji:

Volvo Polska

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych. W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.


Polska fabryka Volvo

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy.

W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów.

W Polsce autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą w Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i Warszawie, a największą jak dotąd flotę 35 autobusów odebrał PKM Sosnowiec. W 2018 roku Volvo wygrało przetargi bądź dostarczyło już autobusy hybrydowe, elektryczne lub elektryczno-hybrydowe do Inowrocławia (8 elektrycznych i 8 elektryczno-hybrydowych), Grudziądza (7 elektryczno-hybrydowych), Białegostoku (4 hybrydowe), Ełku (6 hybrydowych), Krosna (11 hybrydowych), Jeleniej Góry (3 hybrydowe), Krakowa (12 hybrydowych – przegubowych) i Kędzierzyna-Koźla (1 hybrydowy), Leszna (8 hybryd).

Więcej informacji:

www.volvobuses.com

www.volvobuses.pl  

Facebook: Volvo Polska Autobusy

Facebook: Volvo Group