Państwowe spółki chcą produkować samochody elektryczne

14 września 2016

PGE, Tauron, Energa i Enea złożyły do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosek o zgodę na utworzenie spółki ElectroMobilityPoland, której celem ma być rozwój elektromobilności, w tym produkcja samochodów elektrycznych – wynika ze strony UOKiK-u.

„Celem spółki ma być stworzenie podstaw ekonomiczno-organizacyjnych, technologicznych naukowych do kreacji i rozwoju elektromobilności w Polsce, a w szczególności budowa prototypu i uruchomienie masowej produkcji osobowych samochodów elektrycznych w wybudowanym zakładzie produkcyjnym, z jak najszerszym udziałem krajowych kooperantów. Działalność spółki ma stymulować powstanie i rozwój krajowego rynku pojazdów (samochodów) elektrycznych i rynków powiązanych, umożliwić polskim przedsiębiorcom konkurowanie na rynku unijnym i światowym, co powinno przynieść liczne korzyści ekonomiczne, społeczne i ekologiczne dla gospodarki kraju, podnosząc konkurencyjność krajowych przedsiębiorców” – napisano w komunikacie na stronie UOKiK.

Podano, że sektor energetyczny odniesie korzyści z projektu elektromobilności, gdyż konsekwencją rozwoju tego rynku będzie stabilizacja popytu na energię elektryczną, stabilizacja pracy sieci energetycznych, rozwój innowacji technologicznych w zakresie energetyki związanych z magazynowaniem energii, systemami zarządzania.

„Spółka ma stanowić także platformę organizacyjną dla współpracy w zakresie elektromobilności przemysłu z jednostkami naukowymi i badawczo-rozwojowymi, w tym Politechniką Warszawską i Narodowym Centrum Badań Jądrowych. Działalność spółki w tym zakresie będzie polegać na stworzeniu mechanizmów finansowania badań naukowych i prac badawczo-rozwojowych w zakresie elektromobilności, transferze wyników tych prac i stworzonych technologii do przemysłu i ich wykorzystaniu przy budowie polskiego samochodu elektrycznego i uruchomieniu produkcji masowej w zakładzie spółki” – napisano.

„Zakres planowanej działalności spółki przewiduje jak najszersze udostępnianie w drodze licencji stworzonych technologii krajowym przedsiębiorcom w celu zapewnienia im wsparcia naukowo-technologicznego, a tym samym możliwości konkurowania z przedsiębiorcami zagranicznymi na unijnym lub światowym rynku pojazdów (samochodów) elektrycznych i rynkach powiązanych” – dodano.

Źródło: biznes.onet.pl