Nowe centrum produkcji samochodów w Chinach

Nowe centrum przemysłu samochodowego w Specjalnej Strefie Ekonomicznej w Chengdu, które powstało w 2008 r., w bieżącym roku ma wyprodukować 600 tys. aut. Jest to udany przykład przenoszenia produkcji z rozwiniętej strefy wschodniej kraju do centrum Chin.
Według danych Wydziału Przemysłu miasta Chengdu (prowincja Sichuan), tegoroczna produkcja wzrośnie o 64 proc. w porównaniu z ubiegłoroczną, kiedy to wyprodukowano 375 tys. aut; ta liczba była z kolei o ok. 140 proc. większa, niż z roku 2011. Przychód montowni samochodowych w 2012 r. wyniósł 105 mld juanów (16,9 mld dolarów), co stanowiło wzrost o 67,5 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, a zakłady te odprowadziły do kasy państwowej 17,1 mld juanów w postaci podatków (wzrost o 33 proc. w skali roku). Władze miejskie zakładają, że pod koniec 2013 r. moce produkcyjne w strefie wyniosą 650 tys. aut, co w porównaniu z 2011 r., kiedy zmontowano 150 tys. samochodów, stanowi bardzo dynamiczny wzrost.
Chengdu jest pierwszym przykładem udanej lokalizacji nowych inwestycji w centrum kraju zamiast na rozwiniętym wschodzie kraju, czyli na wybrzeżu Morza Wschodnio- i Południowochińskiego. W 2008 r. wyznaczono dwa inne ośrodki w centrum kraju, gdzie miały powstać ośrodki produkcyjne przemysłu motoryzacyjnego, ale tylko w strefie Chengdu odniesiono pełny sukces. W pozostałych dwóch – Changchun w prowincji Jilin i w Wuhu w prowincji Anhui – nadal trwają prace przygotowawcze i nie uruchomiono jeszcze produkcji. – Działania władz lokalnych wychodzą naprzeciw rządowemu planowi relokacji przemysłu ze Wschodu na Zachód – powiedział ogólnokrajowemu dziennikowi Zhongguo Ribao zastępca dyrektora Wydziału Przemysłu Chengdu, Chen Xiaoming. Jego zdaniem, plan ten ma doprowadzić do zwiększenia atrakcyjności inwestycyjnej prowincji centralnych, zapewnić im rozwój gospodarczy oraz zwiększyć ofertę pracy w tym regionie.

W chwili ogłoszenia zamiaru utworzenia specjalnej strefy ekonomicznej w mieście Chengdu, ukierunkowanej na produkcję samochodów, projektem zainteresowała się firma Volkswagen, która jeszcze tego samego roku rozpoczęła budowę montowni modelu Jetta, z docelową roczną mocą produkcyjną w wysokości 40 tys. aut. W 2009 r. Volkswagen uruchomił drugą linię produkcyjną tego cieszącego się dużym powodzeniem sedana. Koszt tej inwestycji wyniósł 16,3 mld juanów. W 2013 r. zakończona została trzecia faza rozbudowy montowni Volkswagena i obecnie co minutę nowy pojazd zjeżdża z taśmy montażowej zakładów. Na koniec 2012 r. moce produkcyjne montowni VW wzrosły do 250 tys. aut.

Kolejną dużą inwestycją motoryzacyjną w strefie jest montownia Volvo, której budowę rozpoczęła firma Volvo Cars China Group w 2011 r. Możliwe to było po przejęciu przez chiński koncern samochodowy Zhejiang Geely Holding Group znanej marki Volvo. Budowę czterech zakładów montowni Volvo Cars Chengdu sfinalizowano pod koniec 2012 r. i wtedy pierwsze egzemplarze limuzyny Volvo S60L zjechały z linii produkcyjnej.

Obecnie w strefie Chengdu znajduje się 10 montowni samochodów i 7 zakładów produkujących silniki samochodowe. Kolejne cztery montownie są na ukończeniu i rozpoczną produkcję jeszcze w 2013 r. Specyfiką przemysłu motoryzacyjnego jest rozwijanie licznej grupy przedsiębiorstw kooperacyjnych, co jest bardzo silnym czynnikiem rozwoju gospodarczego. W lutym 2012 r. największy światowy dostawca części samochodowych Robert Bosch GmbH założył w Chengdu zakłady produkcji części samochodowych. Według najnowszych doniesień, także firma Delphi Corp. wkrótce ma również uruchomić swoją produkcję w strefie. Według Chen Yudong, prezesa firmy Bosch (China) Investment, Chengdu jest jedną z najważniejszych baz strategicznych niemieckiej firmy. Ponadto firma otworzyła tam dwa inne zakłady produkujące elektronarzędzia i urządzenia do pakowania. W październiku 2012 r. firma Bosch otworzyła również swoje centrum logistyczne w Chengdu. Znajduję się tam także call center, który połączony jest z siecią międzynarodową firmy i zapewnia wsparcie dla klientów Boscha w Chinach.

Zgodnie z planem władz Specjalnej Strefy Ekonomicznej Chengdu, w 2015 r. montownie w niej zlokalizowane osiągną moc produkcyjną na poziomie 1,4 mln aut, a rzeczywista produkcja powinna wynieść około 900 tys. samochodów. Przy realizacji tego zadania władze lokalne będą wspierać rozwój lokalnej sieci kooperantów w celu osiągnięcia planowanej wydajności montowni. Przy rocznej produkcji na poziomie 1 mln samochodów w 2015 r. prognozowane przychody branży motoryzacyjnej w strefie szacowane są na poziomie 390 mld juanów. Zgodnie z danymi Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, pomimo załamania rynku samochodowego w połowie 2012 r., związanego z gorszymi wynikami gospodarki chińskiej, sprzedaż samochodów ciężarowych i osobowych w 2012 r. wzrosła o 8,2 proc. w stosunku do roku ubiegłego i przekroczyła rekordowa liczbę 19 mln pojazdów.

wp.pl, (PAP)