Nowe autobusy sprzedają się coraz trudniej

Od stycznia do lipca br. w Polsce odnotowano wzrost (+4,5%) liczby rejestracji nowych autobusów. Krajowi przewoźnicy kupili łącznie 804 (+35 r/r) autobusy, licząc razem segmenty o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) do i powyżej 3,5t. Licząc od początku roku mamy co prawda wzrost, ale dwucyfrowe spadki w lutym, maju i czerwcu wpłynęły na jego sukcesywne zmniejszanie. Największy wpływ na taką sytuację ma ujemny bilans w strategicznym segmencie autobusów miejskich (-27% r/r).

Szacuje się, że w dalszej część roku nowe rejestracje na polskim rynku autobusowym zamkną się na minusie – taką prognozę formułuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)przy współpracy specjalistów z JMK Analizy Rynku Transportowego. Wskazuje na to głównie sytuacja w najważniejszym dla polskiego rynku, segmencie autobusów miejskich: do tej pory zarejestrowano 303 pojazdy (-115 egz.;-27,5% r/r). PZPM wskazuje, że ten spadkowy trend pogłębi się – niezależnie od realizacji najważniejszych tegorocznych kontraktów: dla Warszawy (łącznie 105 szt.) i dla Rzeszowa (50 szt.) Najwięcej nowych autobusów w ciągu siedmiu miesięcy br. zakupiły takie podmioty jak: UM Białystok (35 szt.), MPK Kraków (30), MPK Kielce (27), MPK Lublin (23), PKM Katowice (15), MPK Poznań (15), PKM Świerklaniec (15), MZK Biała Podlaska (12) oraz MZK Puławy (10 szt.).

W pozostałych segmentach autobusowego rynku panuje fala wzrostów i to one utrzymują dotąd pozytywny bilans rynku. W segmencie minibusów (poniżej 8 t dmc) zarejestrowano 230 pojazdów (+16,7%). W autokarów, od stycznia do lipca br. zarejestrowano 211 pojazdów (+94 szt.:+80,3%). Na tak dobry wynik wpłynęły głównie zakupy nowych autokarów pod kątem Euro 2012 (przede wszystkim przez spółki Raf Trans i Sindbad), jak i realizacja tegorocznej części kontraktu na 38 nowych autokarów dla firmy PolskiBus. Wzrosty zanotował także segment autobusów międzymiastowych. W ciągu siedmiu miesięcy br. zarejestrowano 58 pojazdów (+56,75%). Wzrost świadczy o powolnym podnoszeniu się tego segmentu rynku, wskazuje PZPM i JMK. W przyszłości – wzorem sąsiadów Polski – być może stanie się on strategicznym segmentem dla rynku , bo na razie jest jednym z najsłabszych choć na plusie. Kuriozalnie wygląda sytuacja w segmencie pojazdów szkolnych. W 2012 r. w Cewntralnej Ewidencji Pojazdów zarejestrowano jednego gimbusa (Autosan). Widać gminy zdecydowanie wolą do potrzeb przewozu uczniów inwestować w używane autobusy sprowadzane z Europy Zachodniej.

Na zakończenie roku analitycy spodziewają się generalnego spadku liczby rejestracji nowych autobusów o ok. 20-25% w porównaniu do 2011 r., kiedy łącznie sprzedano w Polsce 1 561 szt.

Kto sprzedaje najwięcej?
Po siedmiu miesiącach br. liderem polskiego rynku została marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 230 autobusy (-10,5% r/r). Niemiecka marka skupiła 28,6% udział w rynku. W zestawieniu, Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i lokalnych firm zabudowujących. WvoBus sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym. rajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie Mini. Biorąc pod uwagę zabudowy, które udaje się wyróżnić w danych rejestracyjnych, to po siedmiu miesiącach br. najlepiej wypadła spółka CMS-Auto (41 szt.) przed Auto Cuby (26) i Mercus (26).

W rankingu marek, II miejsce zajmuje Solaris Bus & Coach z wynikiem 183 szt. (22,8% udziału), III – MAN (56 szt. i 7% udz.), a IV – Setra (50 szt. 6,2% udz.).

AUTOR:  PZPM, JMK, WNP.PL (AG)