Nowa generacja systemów JBL w nadchodzących modelach Toyoty

Nowe modele Toyoty, które wejdą na polski rynek w 2019 roku, będą wyposażone w indywidualnie zaprojektowane systemy nagłośnienia firmy JBL nowej generacji. Systemy klasy premium marki JBL trafią do nadchodzących generacji modeli Camry, Corolla i RAV4.

Samochód jest miejscem, w którym w największym stopniu spośród wszystkich sytuacji codziennego życia możemy się skupić na słuchaniu muzyki. Dlatego właśnie w samochodzie jakość nagłośnienia jest tak ważna. Systemy JBL, które trafią do nowych modeli Toyoty, to efekt nowego podejścia do ich projektowania. Powstają one indywidualnie dla konkretnego modelu, w ramach trwającej od samego początku ścisłej współpracy z twórcami samochodu.

Jednym z efektów bliskiej kooperacji inżynierów dźwięku JBL i zespołu projektantów Toyoty jest umieszczenie wysokotonowych głośników w słupkach A. Jest to o tyle ważne, że wysokie częstotliwości fal są bardziej ukierunkowane, dlatego warto skierować je bezpośrednio w stronę słuchacza. Takie rozwiązanie z technicznego punktu widzenia jest bardzo skomplikowane, dlatego wymaga odpowiedniego planowania na wczesnym etapie. Wiąże się to m.in. z tym, że głośniki w przednich słupkach powinny być jak najwęższe, co trzeba pogodzić z uzyskaniem optymalnego brzmienia. Jednak dzięki temu, że projektowanie systemu audio do nowych modeli Toyoty stanowi integralną część procesu projektowania samochodu, można uzyskać znacznie więcej.

Dobrym przykładem jest Toyota C-HR, w której głośniki wysokotonowe w słupkach A nie tylko świetnie brzmią, ale mają charakterystyczny dla tego modelu kształt diamentu. Podobny efekt pełnej synchronizacji nagłośnienia z wnętrzem samochodu pod względem technicznym, akustycznym i wizualnym będzie stosowany w nadchodzących modelach Toyoty. Głośniki będą stanowiły element przemyślanej od początku tworzenia koncepcji stylistycznej wnętrza.

Toyota i JBL – wieloletni partnerzy

Firma JBL jest partnerem Toyoty już od ponad 20 lat. W tym czasie zaawansowane systemy nagłośnieniowe z logo JBL trafiły do wielu modeli marki. Był to jeden z pierwszych przypadków ścisłej współpracy między dostawcą systemów nagłośnieniowych i producentem samochodów.

„JBL i Toyota są powiązane od wielu lat, współpracując w zakresie instalowania gotowych systemów w fabrycznie produkowanych modelach Toyoty, sprzedawanych w Europie. Dobrym przykładem jest aktualny RAV4, który ma taki system wbudowany w wyższych wersjach wyposażenia. Obecny na europejskim rynku od 2017 roku crossover Toyota C-HR otworzył nowy rozdział tej współpracy – system nagłośnienia tego modelu powstawał równolegle od początku projektowania samochodu. Zestawy JBL kolejnej generacji, które zadebiutują w przyszłym roku, wnoszą do aut Toyoty jeszcze bardziej zaawansowany sprzęt oraz precyzyjne dopasowanie do kształtów i powierzchni wnętrza auta. Będzie to kolejny kamień milowy w rozwoju systemów JBL w samochodach Toyoty w Europie” – ocenił Robert Mularczyk, Dyrektor PR Toyota Motor Poland.

Nagłośnienie klasy premium z technologią Clari-Fi

Przykładem systemu nagłośnieniowego nowej generacji, który trafi do salonów Toyoty już na początku przyszłego roku, jest zestaw JBL w Toyocie RAV4 2019. Składają się na niego dwa 25-milimetrowe tubowe głośniki wysokotonowe w lewym i prawym słupku A, dwa 80-milimetrowe i dwa 170-milimetrowe głośniki o szerokiej charakterystyce kierunkowej, dwa 150-milimetrowe głośniki szerokopasmowe oraz nowy 224-milimetrowy subwoofer z tyłu kabiny, którego możliwości są dwa razy większe od poprzedniej generacji. Głośniki są podłączone do 8-kanałowego wzmacniacza stereo o mocy 800 wat, ukrytego w bagażniku.

Nowością w systemach JBL jest technologia Clari-Fi. Rozwiązanie to analizuje zapis dźwięku, rozpoznaje, co zostało w nim zniekształcone, a co usunięte w ramach kompresji, i bardzo trafnie przewiduje, w jaki sposób wzbogacić brzmienie, aby przywrócić mu oryginalne brzmienie. Układ ten dostarcza bogaty, nieskompresowany dźwięk z dowolnego nośnika.

Źródło: www.mototarget.pl