Nowa filozofia doboru barw w motoryzacji wg BASF

Projektanci kolorów BASF prezentują trendy kolorystyczne w branży motoryzacyjnej na najbliższe lata

Przygotowana przez BASF kolekcja barw 2015-2016 obejmuje nowe podejścia do prezentacji trendów społecznych i przekłada je na charakterystyczne kolory. – Proces nieustannego kwestionowania postaw konsumenckich oraz poszukiwanie alternatyw jest także widoczny na poziomie globalnym – w świecie kolorów, zaprezentowanym w kolekcji RAW, mówi Astrid Van der Auwera, z pionu Globalnych Strategii Marketingowych w BASF Coatings.

W kolekcji RAW uwzględniono te zmiany i pokazano, jak apel o więcej charakteru i oryginalności zamiast większej ilości marketingu może materializować się w kolorach wykorzystywanych przez branżę motoryzacyjną w przyszłości. Np. w najbliższych latach w kolorach będą wykorzystywane nietypowe faktury i powierzchnie, które będą kształtować charakter samochodów. Dzięki temu powierzchnie będą oferować więcej efektów dotykowych – poprzez nowe koncepcje wykorzystujące lakiery szorstkie w dotyku, lub wizualnie, dzięki specjalnej kompozycji pigmentu.

Technologie cyfrowe radykalnie zmieniają nasze nawyki konsumpcyjne i życiowe. W przyszłości „Internet przedmiotów” zmusi nas do stałego dialogu z naszym otoczeniem. Ta interaktywność jest istotnym czynnikiem w procesie projektowania kolorów i jest szczególnie widoczna w przypadku widma niebieskiego. – Kolory mające charakter techniczny często dają bardzo skomplikowane efekty, które wchodzą w interakcje z pojawiającym się światłem, wyjaśnia Mark Gutjahr, kierownik pracowni projektowej w BASF Coatings w Europie. – Kolor niebieski będzie odgrywał istotną rolę na tym polu i pomimo mniejszej liczby rejestrowanych samochodów w ostatnich latach, będzie go coraz więcej. Stanie się tak też dzięki rozszerzonemu portfolio na tym obszarze kolorystycznym.

Różne odcienie odzwierciedlają różnorodne możliwości w świecie postępu: na rynku pojawią się wszystkie odcienie – od jasnoniebieskich do bardzo ciemnego granatu.

Nowoczesne kolory projektowane dla branży motoryzacyjnej mogą także wykorzystywać silne niuanse kolorystyczne. To pokazuje, że kolory mogą być użyte jako element aktywujący wrażenia sensoryczne: intensywna czerwień, jaskrawy pomarańcz czy żółć mogą przyciągać wzrok, co w połączeniu z materiałami wykorzystywanymi w samochodzie wywołuje określone skojarzenia.

W przyszłości, w celu rozszerzenia palety kolorów i osiągnięcia nietypowych wrażeń, specjalne efekty będą wykorzystywane celowo na europejskim rynku motoryzacyjnym. Np. XSpark to farba, która ma nadawać lakierowi luksusowy i elegancki wygląd. W zależności od tego, w jaki sposób światło odbija się od drobnych cząsteczek szkła w farbie, pojawiają się widoczne iskry. Szczególnie w przypadku modeli z segmentu aut luksusowych farba taka zapewnia jednolitą powierzchnię podkreślającą kształty, która jednocześnie nie jest pretensjonalna.
Po raz pierwszy kolekcja trendów nie zawiera wyłącznie kolorów, ale także materiały przyszłości. We współpracy z projektantami z BASF Coatings, designfabricc wybrała pięć materiałów opracowanych przez BASF, które wspierają zmiany technologiczne i przyczyniają się do osiągnięcia większych walorów estetycznych. Jak zauważono w katalogu trendów RAW, materiały te stanowią podstawę, w oparciu o którą można opracowywać nowe możliwości, wykraczające poza branżę motoryzacyjną.

źródło: BASF

AUTOR:  WNP.PL (AG)