Nowa fabryka Volkswagena w Polsce. Otwarcie w październiku

24 października w Białężycach koło Wrześni (Wielkopolskie) otwarta zostanie nowa fabryka Volkswagena – poinformował w czwartek prezes zarządu Volkswagen Poznań Jens Ocksen. W zakładzie powstawać będą auta nowej generacji modelu Volkswagen Crafter.

Roczny wolumen produkcyjny nowej fabryki wynieść ma nawet 100 tys. aut. Wartość inwestycji szacowana jest na 3,3 mld zł. Docelowo w fabryce zatrudnionych zostanie ponad 2,8 tys. osób. Obecne zatrudnienie wynosi ok. 1,6 tys., trwa dalsza rekrutacja.

– 24 października nastąpi oficjalne otwarcie fabryki, nie mogę natomiast powiedzieć, kiedy z linii produkcyjnej zjedzie pierwszy samochód. W tej chwili trwają ostateczne przygotowania przed uruchomieniem produkcji seryjnej. W produkcji są pierwsze samochody przedseryjne, my te pojazdy również testujemy – powiedział Ocksen na konferencji prasowej zorganizowanej na terenie nowej fabryki.

Ocksen poinformował, że docelowo z zakładu wyjeżdżać będzie do 100 tys. aut rocznie. Według planów, ok. 60 proc. produkcji fabryki pojedzie do odbiorców koleją, 40 proc. – ciężarówkami.

– Decyzja o tym, że będziemy chcieli transportować taką część naszej produkcji koleją podyktowana jest względami zrównoważonego rozwoju środowiskowego. Transport kolejowy nie jest szybszy od transportu ciężarówkami, ale Volkswagen stara się działać w sposób jak najbardziej ekologiczny – powiedział.

Dyrektor zakładu Crafter Ralf Nitzschke poinformował, że na terenie prowadzonej inwestycji, dobiegają końca prace i testy.

– W spawalni mamy zainstalowanych 430 robotów, symulujemy tam proces seryjny, prowadzimy testy wydajnościowe i sprawdzamy, czy nasze urządzenia, instalacje działają bez zakłóceń. W lakierni wszystkie instalacje są już napełnione, od kilku tygodni lakiernia działa w trybie w pełni zautomatyzowanym; optymalizujemy i dostrajamy tam wszystkie procesy – powiedział.

Jak dodał, trwają szkolenia pracowników montażu. – We współpracy z dostawcami prowadzimy testy wydajnościowe, by osiągnąć odpowiednie tempo produkcji seryjnej. Fabryka jest już w pełni wyposażona we wszystkie potrzebne media: elektryczność, wodę i sprężone powietrze – podał.

Volkswagen Poznań jest obecnie największym pracodawcą w regionie, zatrudniającym w swoich zakładach ponad 8 tys. pracowników. W przyszłym roku ma zatrudniać blisko 9,5 tys. osób, z tego ponad 2 tys. w zakładzie we Wrześni. Planowane zatrudnienie w 2018 roku przekroczy 10,3 tys., ponad 2,8 tys. pracowników stanowić będzie załoga nowej fabryki.

Wzrost zatrudnienia ma dotyczyć miejsc pracy nie tylko w nowej fabryce, ale także w dotychczasowych zakładach Volkswagen Poznań. Do koncernu należy fabryka w poznańskiej dzielnicy Antoninek, zlokalizowana w dzielnicy Wilda odlewnia, oraz wybudowany w Swarzędzu zakład zabudów specjalnych.

Jolanta Musielak z zarządu Volkswagen Poznań poinformowała na konferencji, że w nowej fabryce zatrudnienie znalazło dotąd 1,6 tys. osób. Trwa rekrutacja pracowników drugiej i trzeciej zmiany.
– Dobrą informacją dla nas i dla rynku pracy jest to, że wiele osób wraca z zagranicy; w naszej fabryce znajdują zatrudnienie osoby, które dotąd pracowały w Holandii, czy Niemczech. Planujemy zatrudnić na liniach produkcyjnych większą liczbę pań. W tej chwili jest ich kilka, docelowo ma być ok. 200 – podała.

Pod koniec września Volkswagen planuje organizację specjalnego dnia otwartego dla kobiet rozważających pracę w zakładzie.

Jolanta Musielak podkreśliła, że ok. 30 proc. zrekrutowanych dotąd pracowników pochodzi z Wrześni lub okolicznych gmin. Zatrudnienie w nowej fabryce znalazły jednak osoby mieszkające na terenie niemal całej Wielkopolski, m.in. w Gnieźnie, Koninie, Jarocinie i Wronkach.

Volkswagen Poznań powstał w 1993 roku, produkuje samochody użytkowe i komponenty. W Poznaniu wytwarzany jest model VW Caddy i VW Transporter, które trafiają na rynki całego świata.

W 2015 roku w Volkswagen Poznań wyprodukowano ponad 170,8 tys. pojazdów: przeszło 150,3 tys. aut Volkswagen Caddy i 20,4 tys. sztuk modelu Volkswagen Transporter. Koncern planuje rozwój fabryki w Antoninku i zwiększenie liczby produkowanych tam aut. Każdego dnia w poznańskim zakładzie powstaje 720 pojazdów.

Źródło: money.pl