Niemiecki ADAC zmanipulował wyniki konkursu na ulubione auto…

Szef niemieckiego automobilklubu ADAC Karl Obermair przeprosił w poniedziałek za manipulację po wykryciu nieprawidłowości w konkursie na ulubiony samochód Niemców i obiecał bezwzględne wyjaśnienie wszystkich okoliczności skandalu.

– Bardzo nam przykro z powodu tego zajścia – powiedział Karl Obermair, szef niemieckiego automobilklubu, na konferencji prasowej w Monachium. Przyznał, że afera jest ciężkim ciosem dla automobilklubu, zaliczanego dotychczas do grona organizacji cieszących się największym zaufaniem w Niemczech. Szef ADAC zapowiedział organizacyjne i strukturalne reformy mające w przyszłości zapobiec podobnym wpadkom.

Mniej miłośników Volkswagena

ADAC przyznał w niedzielę, że podczas konkursu na ulubiony samochód niemieckich kierowców doszło do manipulacji. W czasie gali w ubiegły czwartek władze automobilklubu ogłosiły, że ponad 34 tys. uczestników ankiety głosowało na volkswagena golfa. W rzeczywistości na ten samochód oddano dziesięć razy mniej głosów. Obermair zaznaczył, że manipulacja nie miała wpływu na kolejność miejsc w rankingu. Zapewnił też, że inne dane przekazywane przez ADAC były zgodne ze stanem faktycznym.

Odpowiedzialność za zawyżenie liczby oddanych głosów wziął na siebie szef działu komunikacji ADAC Michael Ramstetter, który w związku z tym ustąpił ze stanowiska. To jedyna dotychczas decyzja personalna. Obermair nie wyklucza, że także w poprzednich edycjach konkursu podawano nieprawdziwe dane. Niemiecki minister sprawiedliwości Heiko Maas wezwał ADAC do wyjaśnienia afery. – Zaufanie kierowców do ADAC w wyniku zarzutów o manipulację mocno ucierpiało. Ten, kto wystawia oceny mające wpływ na decyzje o zakupie towarów, ponosi szczególną odpowiedzialność wobec konsumentów – powiedział polityk SPD. Zbadania afery domagają się też koncerny motoryzacyjne BMW i Daimler.

Inne konkursy

ADAC przyznaje co roku nagrody w wielu kategoriach, między innymi dla najlepszej marki. W tym roku ten konkurs wygrał BMW przed Audi i Mercedesem. Jak podkreślają media, ta klasyfikacja nie opiera się na głosach członków automobilklubu, lecz na danych dotyczących awarii, oceny stanu technicznego, ceny używanych samochodów i wielu innych czynników.

ADAC należy do najbardziej wpływowych organizacji niemieckich. Stowarzyszenie ma 19 mln członków, a wydawane przez nie czasopismo „Motorwelt” ma 16 mln czytelników. ADAC oferuje ubezpieczenia i pomoc drogową. Dysponuje także siecią wypożyczalni samochodów. Jest największym niemieckim stowarzyszeniem. ADAC istnieje od 1903 roku.

Tekst pochodzi z serwisu Wyborcza.biz, kataza, PAP

http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,15305596,Niemiecki_ADAC_zmanipulowal_wyniki_konkursu_na_ulubione.html