Niemcy bronią producentów samochodów

„Niemiecki przemysł samochodowy to rdzeń gospodarki”, powiedział minister gospodarki Peter Altmaier w przemówieniu do prawodawców w Berlinie. „To nie jest lobbowanie, to interes narodowy”.

Trump powołał się na bezpieczeństwo narodowe, nakładając cła na stal i aluminium, co wywołało napięcie na zeszłotygodniowym szczycie liderów Grupy Siedmiu. Prezydent USA zagroził, że rozszerzy politykę America First na przemysł motoryzacyjny, która szczególnie mocno dotknie Volkswagen Group, Daimlera i BMW.

Spór handlowy jest częścią szerszych napięć między USA i Niemcami. Spór m.in. dotyczy zbyt niskich niemieckich wydatków na NATO, a także wycofanie się Stanów Zjednoczonych z globalnego porozumienia klimatycznego w Paryżu i irańskiego porozumienia nuklearnego.

Altmaier wskazał, że spodziewa się niewielkiej poprawy stosunków, o ile Trump jest u władzy. „Wspólne wartości są silniejsze niż jakikolwiek inny polityk, który sprawuje urząd przez kilka lat”, powiedział Altmaier, dodając, że nie zacznie „atakować” zagranicznych urzędników lub wypowiadać „złego słowa” na temat współpracy transatlantyckiej.