Największa transakcja Samsunga w historii. Fiat pozbywa się ważnego działu produkcyjnego

5 sierpnia 2016

Akcje Fiata Chrysler, najgorsze w tym roku wśród największych producentów samochodów, wzrosły w środę o 8,2 proc. po tym jak podano informację o sprzedaży producenta części samochodowych Magneti Marelli. Kupować będzie Samsung, a cena to aż 3 mld dolarów. To największa inwestycja Samsunga w historii poza granicami Korei Południowej.

Samsung podał, że prowadzi zaawansowane rozmowy z Fiatem w sprawie przejęcia części lub całości firmy Magneti Marelli od Fiat Chrysler Automobiles NV – podał Bloomberg.

Samsung jest szczególnie zainteresowany działami oświetlenia, wyposażenia wewnętrznego samochodów oraz telematyki (rozwiązania telekomunikacyjne, informatyczne i automatycznego sterowania), ale rozważa przejęcie całej spółki – jak wskazują anonimowo przedstawiciele koreańskiego giganta.

Transakcja ma być warta więcej niż 3 mld dolarów, a docelowo sfinalizowana jeszcze w tym roku. To byłoby dla Samsunga największe w historii przejęcie firm poza Koreą Południową, a zarazem powrót Samsunga do branży motoryzacyjnej po bankructwie Samsung Motors w 2000 r. i sprzedaży tej firmy na rzecz Renault.

Akcje Fiata zareagowały silnym 8,2-procentowym wzrostem, największym od października 2014 r. Akcje Fiat Chrysler do momentu opublikowania informacji traciły w tym roku 15 proc.

Wiadomość o przejęciu włoskiej spółki źle przyjęli natomiast akcjonariusze Samsunga. Jego akcje straciły w środę 2 proc. na giełdzie w Seulu i 3 proc. w Londynie.

Samsung wchodzi na nowe rynki

Samsungowi pozwoli to częściowo uniezależnić się od rynku elektroniki konsumpcyjnej, a głównie rynku telefonii komórkowej, który stanowi większość przychodów koncernu. W ten sposób Koreańczycy chcą nadrobić ostatnie spowolnienie na globalnym rynku smart fonów, na którym nadal zajmują pierwsze miejsce.

Oprócz pozycji lidera na rynku smart fonów, Samsung dominuje również na rynku pamięci komputerowej i telewizorów.

Obecny wiceprezes Samsung Electronics Lee Jae Young, był wcześniej (od 2012 roku) dyrektorem Exor SpA, głównego akcjonariusza Fiat Chrysler. Teraz ma zamiar włączyć koreańską firmę w rosnący udział branży elektronicznej w produkcji samochodów. Te same posunięcia robią Apple, Baidu i Google, próbując zaangażować w większym stopniu swoje technologie w nowych obszarach rynku, w tym motoryzacyjnym.

Samsung miał na koniec marca w swoich zasobach 70 mld dolarów gotówki i szybko-zbywalnych papierów wartościowych.

Co dalej z Fiatem?

Po odwołaniu planów fuzji z General Motors, prezes Marchione za najważniejszy cel dla Fiata uznał redukcję długu, co może pomóc w przyszłości znaleźć partnera. Według niego branża traci zbyt dużo pieniędzy na finansowanie nowych technologii. Według analityków sprzedaż Magneti Marelli pozwoli mu zrealizować pięcioletnia strategię dwukrotnego wzrostu zysku netto z 5,6 mld dolarów do najwyżej 4 mld dolarów.

Cały czas trwają rozmowy Fiata z Google w sprawie produkcji samobieżnych samochodów osobowych.

Źródło: www.money.pl