Największa flota autobusów hybrydowych Volvo w Polsce wjechała do Sosnowca

Volvo Polska zakończyło dostawy trzydziestu pięciu miejskich autobusów hybrydowych zamówionych przez PKM Sosnowiec. To największa jednorazowa dostawa tego typu pojazdów z napędem hybrydowym w Polsce.

W ramach kontraktu zawartego z sosnowieckim przedsiębiorstwem komunikacji miejskiej, Volvo dostarczyło w sumie 35 hybrydowych autobusów miejskich – 25 krótkich, 12-metrowych (MAXI) i 10 przegubowych, 18-metrowych (MEGA), wszystkie wyprodukowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. Mogą one pomieścić odpowiednio: 90 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących (autobus krótki) oraz 130 pasażerów, w tym 41 na miejscach siedzących (autobus przegubowy). Na ich pokładach znajdują się takie udogodnienia jak klimatyzacja przestrzeni dla pasażerów, ładowarki USB, darmowy dostęp do internetu poprzez Wi-Fi, monitoring czy system informacji pasażerskiej.

Autobusy hybrydowe Volvo serii 7900 są zasilane energią elektryczną podczas ruszania
i postojów na przystankach. Po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h przełączają się na zasilanie niedużym silnikiem diesla. Baterie ładują się podczas hamowania silnikiem, a autobus nie wymaga dodatkowej infrastruktury do ładowania. Autobusy tego typu zużywają od 30 do 40 proc. mniej paliwa i emitują od 40 do 50 proc. mniej spalin w porównaniu z analogicznymi autobusami wyłącznie z napędem diesla. Są też bardzo ciche.

– Sosnowiecki PKM jest jednym z pionierów jeśli chodzi o użytkowanie autobusów hybrydowych w Polsce, mamy je od kilku dobrych lat. Dlatego zamawiając kolejne takie pojazdy dobrze wiedzieliśmy czego oczekujemy od dostawcy. Nasze wymagania zostały spełnione, dlatego jesteśmy zadowoleni z dotychczasowej eksploatacji autobusów hybrydowych Volvo. Są wygodne, ciche, i doskonale wpisują się w naszą wizję „czystego nieba nad Zagłębiem” – takie zresztą hasło znalazło się na każdym autobusie. Kolejnym krokiem w walce o lepszą jakość powietrza będą autobusy elektryczne, które na naszych drogach pojawią się na początku przyszłego roku – wyjaśnia Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

– Bardzo się cieszymy, że mieszkańcy Sosnowca mogą już jeździć nowoczesnymi, a co równie ważne ekologicznymi autobusami Volvo. Napęd hybrydowy doskonale spisuje się w pojazdach zmuszonych do ciągłego zatrzymywania się i ruszania, dlatego stanowi bardzo dobre rozwiązanie dla autobusów miejskich, poruszających się w ruchu o dużym natężeniu. Dzięki wykorzystaniu silnika elektrycznego podczas zatrzymania i przy niedużych prędkościach zużywa mniej paliwa, emituje mniej zanieczyszczeń, jest cichy, a co za tym idzie – dużo bardziej przyjazny dla środowiska niż tradycyjne autobusy napędzane silnikami diesla. Jego eksploatacja jest również tańsza, powiedziała Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie.

– Nasza strategia zakłada ciągłą poprawę jakości przewozów i obsługi pasażerów – poprzez m.in. modernizację taboru autobusowego wprowadzanie do eksploatacji autobusów nowej generacji, oferujących wysoki poziom bezpieczeństwa i komfort podróżowania, przy uwzględnieniu potrzeb osób niepełnosprawnych. Bardzo istotne jest także zmniejszanie niekorzystnego oddziaływania na środowisko – emisji spalin czy poziomu hałasu. Po tych kilku miesiącach eksploatacji mogę powiedzieć, że oszczędności są wyższe niż zakładaliśmy. Na tle innych nowoczesnych autobusów z klasycznym napędem oszczędności jeśli chodzi o zużycie paliwa są na poziomie 25%, to znakomity wynik – podkreśla Marek Pikuła, prezes PKM Sosnowiec.

Miejskie autobusy hybrydowe Volvo powstają w Polsce – ich seryjna produkcja rozpoczęła się we wrocławskiej fabryce firmy w 2010 roku. Dotychczas Volvo Polska sprzedało ponad 2 tys. hybryd operatorom transportu publicznego w ponad dwudziestu krajach. W Polsce, oprócz Sosnowca, autobusy hybrydowe Volvo jeżdżą we Wrocławiu, Inowrocławiu, Tarnowskich Górach i w Warszawie.

Sosnowiec, 30 października 2017 r.

Więcej informacji:

Volvo Polska

Volvo Polska to część Grupy Volvo – jednego z wiodących światowych producentów samochodów ciężarowych, autobusów, maszyn budowlanych oraz systemów napędowych do łodzi motorowych i urządzeń przemysłowych.
W Polsce Volvo obecne jest od lat 70-tych. Na początku lat 90-tych Volvo rozpoczęło we Wrocławiu działalność przemysłową. W 1996 roku otwarto fabrykę autobusów, a kolejne lata zaowocowały rozwojem firmy i rozszerzeniem zakresu jej działalności. Obecnie firma Volvo Polska obejmuje: fabrykę autobusów, a także organizacje sprzedaży autobusów, samochodów ciężarowych i maszyn budowlanych oraz globalne centra dostarczające usługi biznesowe w takich sektorach, jak IT, finansowy i HR.

Polska fabryka Volvo

Wrocławska fabryka jest największą fabryką autobusów Volvo w Europie. Powstają w niej kompletne autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne, które dostarczane są do operatorów miejskiego transportu publicznego, przewoźników na trasach międzymiastowych i międzynarodowych oraz firm turystycznych na rynkach całej Europy. W 2010 roku w polskiej fabryce rozpoczęła się seryjna produkcja autobusu hybrydowego. Obecnie Volvo oferuje pełną flotę zelektryfikowanych autobusów. Gama obejmuje hybrydę Volvo 7900 Hybrid (dostępną również w wersji przegubowej), elektryczną hybrydę Volvo 7900 Electric Hybrid oraz najnowszy model – w pełni elektryczny autobus Volvo 7900 Electric. W Europie zelektryfikowane autobusy Volvo stanowią część transportu zbiorowego w wielu miastach, między innymi w Szwecji, Danii, Norwegii, Wielkiej Brytanii, na Węgrzech, w Niemczech, Szwajcarii, Hiszpanii, Luksemburgu, Austrii, Holandii i innych. Do tej pory Volvo na całym świecie dostarczyło operatorom transportu publicznego ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów.