Najpopularniejsze używane auta z LPG

Wielu kierowców – szukając oszczędności w wydatkach na paliwo – decyduje się na zamontowanie w samochodzie instalacji LPG. A najczęściej sprzedawane auta na gaz to Opel Vectra, Opel Astra oraz Daewoo Lanos.

Biorąc pod uwagę wszystkie samochody z instalacją LPG oferowane w serwisie otoMoto, nieco ponad 45% z nich ma za sobą niemiecką przeszłość. Niewiele mniej, bo 39,87% pochodzi z polskiego salonu. Instalację gazową zakładamy również w pojazdach pochodzących z USA (4,27%) i Holandii (3,18%). Najczęściej montuje się ją w silnikach o pojemności 1,6 (20,34%), 2,0 (16,47%) oraz 1,8 litra (14,84%).

Najpopularniejszą ceną jest 3 000 złotych (11,12%), 4 000 (10,76%) oraz 5 000 złotych (7,26%). Zazwyczaj samochody z LPG mają nadwozie hatchback (35,2%) i sedan (27,05%). Na wersję kombi przypada natomiast 16,25% ogółu.

Najczęściej oferowanym na sprzedaż samochodem z instalacją gazową jest Opel Vectra B (2,65% ofert). Najwięcej egzemplarzy pochodzi z 1996 roku. Średnio trzeba za nie zapłacić około 4 000 złotych. Koszt tego modelu bez instalacji jest o 1 000 złotych niższy. Chociaż nietrudno jest o silnik 1.8, to zazwyczaj oferowane są przez sprzedających jednostki 1,6 litra.

Tyle samo, ile za Vectrę bez LPG trzeba zapłacić za Astry F (2,62%), wśród których najłatwiej o silnik 1,4 litra. Najwięcej egzemplarzy pochodzi z 1999 roku.

Ten sam rocznik cieszy się szczególną popularnością wśród Daewoo Lanosa (2,42%), a o instalację gazową najłatwiej w egzemplarzach z silnikiem o pojemności 1,5. Trzeba za nie zapłacić średnio 3 000 złotych.

Tyle samo kosztuje przeciętny Volkswagen Golf III z rocznika 1994 (2,17%). Jego najpopularniejszym silnikiem jest motor o pojemności 1,8.

W zestawieniu pojawia się jeszcze jeden Opel. Jest to Astra II. Oferuje ją 1,93% sprzedawców samochodów z LPG. Kosztują one średnio 7 000 złotych. Najwięcej z nich posiada silniki 1.6 i pochodzi z 1999 roku. Za model bez LPG trzeba zapłacić średnio 1 000 złotych mniej.

Znacznie tańszą alternatywą będzie zakup Fiata Seicento (1,56%). Kosztują one przeciętnie 3 000 złotych. Co ciekawe, najłatwiej o jego zakup egzemplarza z silnikiem 1,1 litra. Większość modeli podobnie jak w przypadku Astry pochodzi z 1999 roku.

Niemal tyle samo ofert dotyczy Audi A4 w wersji B5 (1,39%). Najczęściej są one jednak starsze od Seicento o 4 lata. Kosztują również dwa razy drożej. Różnicę z pewnością zrekompensuje silnik, bowiem najłatwiej o zakup motoru o pojemności 1,8 litra.

To samo serce napędza Volkswagena Passata B5 (1,34%), jednak sprzedawcy oferują najczęściej egzemplarze z rocznika 1998. Co za tym idzie, kosztuje on więcej o średnio 2 000 złotych.

Tę samą pojemność silnika najłatwiej spotkać w Renault Lagunie I, za którą trzeba zapłacić przeciętnie 3 000 złotych. Łącznie ten model stanowi 1,21% wśród wszystkich ogłoszeń sprzedaży samochodów z instalacją LPG. Najwięcej egzemplarzy pochodzi z 1997 roku.

Ranking Top-10 zamyka Skoda Fabia I (1,16%). Najczęściej oferowanym silnikiem jest konstrukcja 1.4. Są to jednak najmłodsze samochody z zestawienia, ponieważ zazwyczaj pochodzą one z 2001 roku. Trzeba za nie jednak zapłacić średnio 7 000 złotych.

Jak wygląda sytuacja po stronie popytu?
Najczęściej poszukiwaną przez Polaków marką z instalacją LPG jest Opel. Wybiera go 13,53% użytkowników serwisu otoMoto. Niewiele mniej, bo 10,11% osiągnął Volkswagen. Ostatnie miejsce na podium przypada Audi (8,7%).

Sporą popularnością cieszą się również Fiaty (6,65%), którym depczą po piętach BMW (6,47%) i Renault (6,09%). Nieco mniej jest Fordów (5,65%). Skoda osiągnęła wynik 4,22%, a Mercedes – 3,32%. Zestawienie Top-10 zamyka Honda z wynikiem 3,3%.

Wśród najpopularniejszych modeli prym wiedzie Opel Astra (5,81%). 4,14% użytkowników poszukuje VW Golfa z LPG, a 3,7% – Opla Vectrę. W czołówce znajduje się jeszcze jeden Volkswagen, to Passat. Brązowy medalista nagrody o tytuł Internetowego Samochodu Roku 2013 w tym zestawieniu uplasował się na czwartej pozycji z wynikiem 3,46%. Zaraz za nim znalazły się dwaj reprezentanci spod znaku Audi: A4 (3,31%) oraz A6 (2,5%).

Tylko 2,14% użytkowników omawianego zestawienia chciałoby kupić zeszłorocznego lidera sprzedaży nowych samochodów, czyli Octavię. Jeszcze mniej wybiera Forda Mondeo (1,95%), Opla Corsę (1,94%) czy Renault Scenica (1,76%)

„Polacy niezmiennie najchętniej kupiliby samochód pochodzący z krajowego salonu (90,5%). Tylko 5,5% zaznacza w wyszukiwarce jako kraj pochodzenia Niemcy. 23% użytkowników poszukuje hatchbacków z instalacją LPG. Tylko procent mniej wybiera kombi, a 21,5% sedany – analizuje Marcin Szturma, dyrektor działu handlowego otoMoto.pl

„Dla 16% maksymalny budżet to 10 000 złotych. Zaledwie procent mniej może sobie pozwolić już tylko na samochód za 5 000 złotych, a 9,5% – 15 000 złotych. Dla 1/5 użytkowników poszukiwany pojazd nie powinien być starszy niż z rocznika 2000. Dla 7,5% jest to rok 2004. Tyle samo wskazało na 2002 rok”.

IBRM Samar