Najpopularniejsze „kombiaki” w Polsce

W 2013 roku rodzina szukająca dużego, przestronnego samochodu, skupiała się zapewne na pojazdach typu SUV. Udział sportowych terenówek w polskim rynku wyniósł nieomal 19%. A jeszcze trzy, cztery lata temu hasło ‘samochód rodzinny’ było właściwie synonimem nadwozia kombi. Duży bagażnik i elegancki wygląd kiedyś były magnesem dla rodziców, teraz przekonuje do siebie głównie firmy. Jakie modele królowały na tym rynku w ubiegłym roku?
Samochody typu kombi nie są już potęgą. Ich udział w rynku sięga 13,5%. Dane sprzedażowe jeszcze w 2010 roku pokazywały poziom 16,24%. Od 2011 roku (dane rejestracyjne) obserwujemy spadek po pół punktu procentowego na 12 miesięcy (14,5% udziału w 2011).

Kto dziś kupuje kombi?

Widać, że Polacy polubili SUVy jako samochody rodzinne na każdą okazję i to wśród nich odnotowujemy wolumenowy wzrost sprzedaży. W segmencie kombi natomiast dominują firmy, utrzymując podobną liczbę rejestracji. Aż 79,81% kombiaków kupują klienci instytucjonalni, co oznacza, że Ledwie co piąty samochód tego typu kupuje osoba prywatna. Analizując cały rynek w Polsce okazuje się, że udział samochodów z nadwoziem kombi w zakupach firmowych wynosi 18,57%, natomiast wśród klientów indywidualnych – zaledwie 6,5%.

Wśród najbardziej popularnych modeli trudno o zaskoczenie, w większości są to także liderzy rankingów bez podziału na segmenty.

1. Skoda Octavia Kombi: 5 902 sztuki (2012| miejsce 1),
2. Skoda Fabia Kombi: 4 293 sztuki (2012| miejsce 3),
3. Ford Focus Kombi: 4 199 sztuk (2012| miejsce 2),
4. Kia Cee’d SW: 2 402 sztuki (2012| miejsce 5),
5. Volkswagen Passat Variant: 2 261 sztuk (2012| miejsce 7),
6. Opel Astra Kombi: 2 137 sztuk (2012| miejsce 4),
7. Volkswagen Golf Variant: 1 892 sztuki (2012| miejsce 10),
8. Hyundai i30 Wagon: 1 766 sztuki (2012| miejsce 13),
9. Toyota Avensis Wagon: 1 676 sztuk (2012| miejsce 6),
10. Renault Megane Grandtour: 1 578 sztuk (2012| miejsce 8).

Pierwsza dziesiątka prezentuje się podobnie jak w zeszłym roku. Jest jednak kilka ciekawych zmian, m.in. duży awans Hyundaia i30. Jest to symptom dobrej formy dalekowschodnich marek w tym segmencie. Poza Hondą (która już niedługo wprowadzi do sprzedaży Civica Tourer) wszystkie tamtejsze marki sprzedały więcej kombiaków niż w zeszłym roku a Mazda, wprowadzając model Mazda 6, zwiększyła swój wolumen przeszło pięciokrotnie. Swoje wyniki zmniejszyła m.in. Dacia (-68%), wymieniając model Logan MCV, który rok temu zajął 10 miejsce, ex aequo z Golfem. Po stronie spadków w tym segmencie należy też zapisać Opla (-16%), Citroena (-21%) oraz Volvo (-47%).

Widać, że Polakom najbardziej przypadły do gustu modele kompaktowe, tylko Passat i Avensis należą do klasy średniej – stanowią zaledwie 12% wolumenu najpopularniejszych modeli z nadwoziem kombi. Sporym problemem może być kupienie za kilka lat używanego kombiaka od prywatnego właściciela, szczególnie trudno będzie znaleźć takiego Forda albo egzemplarz marki premium. Dla przykładu, tylko 3,4% BMW serii 5 zostało zarejestrowane bez REGONu. Należy także zauważyć, że najwięcej prywatnych zakupów w tym segmencie dotyczyło modeli Seata (56%), a z samochodów z pierwszej dziesiątki – koreańskiego modelu Kia Cee’d (37,3%).
Źródła, CEP
IBRM Samar