Modele z instalacją LPG w Polsce

Serwis otoMoto.pl zbadał, jak wygląda obecnie rynek samochodów na gaz w Polsce. Eksperci rynku paliwowego prognozują, że w najbliższych tygodniach ceny propan-butanu mogą znacznie pójść w górę.
Spowodowane jest to dwoma czynnikami: po pierwsze Rosjanie podnieśli stawki cła wywozowego na ten surowiec, a po drugie zaczyna się sezon grzewczy, który co roku powoduje okresowy wzrost cen tego paliwa.

Ile samochodów w Polsce zasilanych jest gazem? Wyliczenia ekspertów nie są zgodne: według różnych szacunków w Polsce jest od około 1,8 do 2,5 mln samochodów z instalacją LPG. Niezależnie od tych rozbieżności w naszym kraju aut zasilanych gazem płynnym jest bardzo dużo i wyprzedza nas pod tym względem jedynie Turcja, gdzie litr benzyny kosztuje średnio 8,5 zł.

„O popularności gazu w Polsce decyduje przede wszystkim jego cena: litr propan-butanu kosztuje ponad połowę mniej niż litr etyliny. Obecnie co dziesiąty samochód osobowy ogłaszany w serwisie otoMoto.pl ma instalację gazową, w tym co piąty samochód benzynowy. Od czterech lat udział pojazdów z LPG w ogólnej liczbie ofert wynosi około 10%; nie widać ani wzrostu, ani też spadku ich popularności – mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Jakie modele aut są najczęściej „przerabiane na gaz”?
Nie wszystkie modele aut dobrze współpracują z instalacjami gazowymi. Jednak większość kierowców dobrze wie, które samochody najlepiej nadają się do zasilania gazem płynnym. Oto pierwsza dziesiątka najpopularniejszych modeli w Polsce z instalacją LPG (w nawiasie najczęściej występujący rocznik danego modelu z LPG):
1. Opel Astra (1997)
2. Volkswagen Golf (1994)
3. Opel Vectra (1997)
4. Volkswagen Passat (1996)
5. Deawoo Lanos (1999)
6. Renault Laguna (1998)
7. Opel Omega (1996)
8. Audi 80 (1992)
9. Fiat Punto (1999)
10. Renault Megane (1998)

„Najpopularniejsze pojazdy zasilane gazem płynnym to modele z lat 90-tych. Ich silniki dobrze współpracowały z tanimi instalacjami mieszalnikowymi. Wśród samochodów z układami LPG dominuje Opel, zwłaszcza Astra i Vectra, a także VW Golf i Passat. Gaz jest popularnym rozwiązaniem także w samochodach spoza Niemiec np. w Daewoo Lanosie, Renault Lagunie czy Fiacie Punto – mówi Marcin Świć.

Komu najbardziej opłaca się jazda na gazie?
Instalacje gazowe najczęściej wybierają ci kierowcy, którzy intensywnie korzystają z samochodu. Dodatkowym czynnikiem decydującym o opłacalności ich montażu jest wielkość zużycia paliwa. Im jest ono wyższe, tym bardziej opłaca się zainwestować w zasilanie alternatywne.

Występuje tutaj prosta zależność: samochody o większej pojemności skokowej silnika spalają więcej benzyny, co za tym idzie bardziej opłacalna jest inwestycja w instalację gazową.

„W autach o mniejszych pojemnościach instalacje gazowe amortyzują się znacznie dłużej. Po pierwsze zużywają mniej paliwa, po drugie samochody tego typu mają statystycznie niższe przebiegi roczne niż pojazdy klas wyższych. Dlatego tylko w co ósmym małym samochodzie wystawianym na sprzedaż w naszym serwisie można znaleźć instalację gazową, natomiast wśród samochodów o pojemności od 1,7 do 2,0 dm3 już w co czwartym – tłumaczy dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro.

Gazowe muzeum
Wiele starszych samochodów dobrze znosi współpracę z instalacjami gazowymi, do tego koszt takiej adaptacji jest niższy niż w przypadku nowszych i bardziej skomplikowanych pojazdów. Jednocześnie przybywa nowoczesnych konstrukcji silnikowych, których modyfikacja do zasilania gazem jest nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Jednak do tej pory niewiele raportów dokładnie opisywało to, jak zmienia się odsetek pojazdów z instalacją gazową wraz z określonym rocznikiem samochodu.

Tylko 5% trzyletnich pojazdów benzynowych ogłaszanych w serwisie otoMoto.pl ma instalację LPG, natomiast wśród dwudziestoletnich aut aż 40% (kolejno podano rocznik oraz procent samochodów benzynowych w poszczególnych rocznikach z instalacjami LPG):
– 1987: 40%
– 1988: 42%
– 1989: 45%
– 1990: 40%
– 1991: 39%
– 1992: 40%
– 1993: 37%
– 1994: 33%
– 1995: 29%
– 1996: 27%
– 1997: 25%
– 1998: 21%
– 1999: 18%
– 2000: 16%
– 2001: 15%
– 2002: 14%
– 2003: 12%
– 2004: 12%
– 2005: 10%
– 2006: 8%
– 2007: 7%
– 2008: 7%
– 2009: 5%
– 2010: 2%
– 2011: 1,3%
– 2012: 0,8%

„Wyższa cena gazu nie oznacza, że paliwo to zniknie z Polski. Nawet jeśli przekroczy ona poziom 3 zł za litr, może to co najwyżej zniechęcić niektórych kierowców do inwestycji w instalację gazową. Dla osób pokonujących duże przebiegi roczne (zwłaszcza nieco większymi samochodami benzynowymi) gaz pozostanie ciekawą alternatywą. Jednocześnie po polskich drogach porusza się setki tysięcy samochodów zasilanych LPG. To ogromny rynek, który przetrwa podwyżkę cen propan-butanu rzędu kilkudziesięciu groszy na litrze – mówi Marcin Świć z Grupy Allegro.
Źródła, otoMoto.pl
IBRM Samar