Kto ma nie więcej niż 24 lata i po raz pierwszy ubezpiecza swój samochód, za OC zapłaci nawet pięciokrotnie więcej niż doświadczony kierowca. Dlaczego tak jest i co powinni zrobić młodzi kierowcy, aby kupić tańszą polisę?
Ubezpieczyciele postrzegają młodych kierowców jako grupę stwarzającą największe zagrożenie na drogach, a ryzyko spowodowania przez nich wypadku czy kolizji oceniają na podstawie statystyk – zarówno zbieranych we własnym zakresie, jak i policyjnych. Według danych Komendy Głównej Policji kierowców z grupy wiekowej od 18 do 24 lat faktycznie trudno uznać za bezkolizyjnych. W 2014 roku spowodowali oni niemal 6 000 wypadków, czyli przeszło 20 proc. wszystkich zdarzeń powstałych z winy kierujących. Oznacza to, że na każde 10 000 najmłodszych kierowców przypada aż 17,3 wypadków, czyli zdecydowanie więcej niż w pozostałych grupach. Dla porównania – dla przedziału wiekowego 25-39 wskaźnik ten wynosi 10,2 wypadków, a wśród kierowców w wieku 40-59 lat zaledwie 7,1. Duże prawdopodobieństwo spowodowania szkody przez niedoświadczonych kierowców nie jest bez znaczenia dla towarzystw ubezpieczeniowych. Nie mają one prawa odmówić jakiemukolwiek klientowi sprzedaży obowiązkowego OC, dlatego do skutecznego zniechęcania młodych zmotoryzowanych powszechnie stosowane są zaporowe ceny, oparte nawet na kilkudziesięcioprocentowych zwyżkach.
Biorąc za przykład 21-latka z Warszawy jeżdżącego 6-letnią Skodą Octavią przekonamy się, że za swoje pierwsze OC musiałby zapłacić aż 2 136 zł. To i tak niewiele, biorąc pod uwagę, że u konkurencji takie samo ubezpieczenie (OC zgodnie z ustawą jest identyczne we wszystkich firmach) mógłby kupić za 4 735 zł, czyli o ponad 2 500 zł drożej. W podobny sposób ceny kształtują się we wszystkich miastach wojewódzkich. A ile za tę samą ochronę na ten sam samochód zapłaciłby doświadczony kierowca, np. 45-latek, który od 10 lat opłaca OC i nie powodował w tym czasie szkód? Wśród kilkunastu różnych ofert jest on w stanie znaleźć OC nawet za 460 zł – prawie pięć razy taniej w porównaniu z cenami dla młodego prowadzącego.
Z oczywistych względów kosztująca kilka tysięcy złotych polisa OC bardzo często jest dla niedoświadczonych kierowców po prostu zbyt droga. W powszechnej opinii panuje przekonanie, że tę przeszkodę da się obejść rejestrując samochód ze współwłaścicielem i skorzystać z jego zniżek. Najczęściej pierwszym właścicielem auta zostaje więc rodzic, a wraz z nim w dokumentach pojawia się dziecko. To skuteczna metoda, bo dzięki niej młody kierowca zapłaci za OC o wiele mniej, a przy okazji zacznie budować własną historię jazdy. Przed zakupem trzeba tylko zweryfikować, które towarzystwa skłonne są uznać posiadane zniżki jednego z kierowców, bo nie każda firma się na to zgodzi.
Ile da się w ten sposób zaoszczędzić? Przyjmując, że pierwszym właścicielem Skody Octavii będzie 45-letni kierowca z powyższego przykładu, a współwłaścicielem zostanie jego 21-letni syn bez historii ubezpieczeniowej, okaże się, że wspólnymi siłami uda im się kupić OC nawet za 537 zł. To czterokrotnie mniej niż w przypadku pierwszego ubezpieczenia kupowanego przez młodego kierowcę na własną rękę. W najgorszym razie polisa kosztowałaby ich 1 850 zł, a więc i tak o kilkaset złotych mniej niż najtańsze OC dla 21-latka. Decyzję o współwłasności auta należy podjąć w oparciu o rachunek zysków i strat. Dotyczy to przede wszystkim doświadczonego kierowcy, ponieważ każda szkoda spowodowana tym samochodem, niezależnie od tego, kto prowadził w momencie zdarzenia, zostanie zapisana również na jego koncie i na pewno negatywnie wpłynie na posiadane zniżki. Ponadto, aby zysk był maksymalnie duży, warto przed zakupem rozeznać się w składkach kilku czy kilkunastu towarzystw i wybrać w ten sposób najkorzystniejszą opcję.
Źródło: Superpolisa.pl
ll/moto.wp.pl