VIII Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych- podsumowanie

Konstruktywne dyskusje serwisów z ubezpieczycielami.

5 grudnia br. w Warszawie odbyło się VIII Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych dedykowane serwisom mechanicznym i blacharsko-lakierniczym, dealerom samochodów, rzeczoznawcom, likwidatorom szkód, towarzystwom ubezpieczeniowym, firmom flotowym oraz firmom dostarczającym narzędzia, materiały i oprogramowanie dla serwisów.

W spotkaniu udział wzięło prawie 150 osób,  których codzienna praca związana jest bezpośrednio lub pośrednio z naprawą szkód komunikacyjnych.

Formuła spotkania skłania do dyskusji, które były momentami burzliwe aby w konsekwencji doprowadzić do wyjaśnienia zagadnienia. Najbardziej burzliwą kwestią były stawki za wynajem samochodów zastępczych i źródło wypożyczenia auta. Drugim najczęściej podnoszonym problemem było użycie części zamiennych i oryginalnych. I tu bardzo ciekawe stanowisko zaprezentowało PZU, które wydawało się zgodzić z warsztatami, że to one właśnie powinny posiadać najlepszą wiedzę, którą części użyć do naprawy auta.

Z kolei specjaliści Wydziału Prawnego Biura Rzecznika Ubezpieczonych (Bartłomiej Chmielowiec i Paweł Wawszczak) zaprezentowali orzecznictwo SN, mające decydujący wpływ na likwidację szkód komunikacyjnych. Wygłoszona prezentacja dotyczyła porównania, jak obecne praktyki likwidacyjne stosowane przez firmy ubezpieczeniowe mają się do orzecznictwa SN. Ten temat wywołał gorącą dyskusję na sali między warsztatami a ubezpieczycielami.

Brawami zakończyła się prezentacja Janusza Mazurewicza (Remarketing Samochodowy), która dotyczyła szkolenia i certyfikacji kadry blacharskiej. Tematu, który w Polsce był do tej pory realizowany jedynie przez szkoły zawodowe. Okazuje się, że jest także inne, dużo solidniejsze i co najważniejsze bezkosztowe z punktu serwisu, rozwiązanie.

Z kolei najbardziej kontrowersyjne okazało się wystąpienie Sławomira Zawalicha – Dyrektora ds. Rozwoju Sieci Serwisowej DBK Sp. z o.o. Prezentacja dotyczyła stworzenia i zarządzania działem merytorycznym likwidacji szkód Grupy DBK. Prezentacja wytykała błędy i niedociągnięcia, które zdarzają się w serwisach, a z drugiej strony premiowała partnerską współpracę z firmami ubezpieczeniowymi. Konkluzja sprowadziła się do tezy, że żeby z ubezpieczycielem rozmawiać jak partner należy tym partnerem rzeczywiście być.

Uczestnicy Forum mieli także okazję przywitać niekwestionowaną Ekspert rynku ubezpieczeniowego, Magdalenę Barcicką w barwach TUW. Wygłoszona prezentacja dotyczyła najważniejszych kwestii spornych między warsztatami a ubezpieczycielami (koszt roboczogodziny, rodzaju części zamiennych, amortyzacji i terminów płatności). Puentą była rekomendacja, by warsztaty zawierały takie umowy z ubezpieczycielami, w których te kwestie będą z góry ustalone.

Ciekawe dane rynkowe przedstawiło PZU w wystąpieniu Radosława Bedyńskiego – Dyrektora ds. Likwidacji Szkód Komunikacyjnych i Grzegorza Golucha – Prezesa Zarządu PZU Pomoc SA oraz Dyrektora Biura Assistance PZU SA i PZU Życie SA. PZU zaprezentowało stanowisko, że chce współpracować także z małymi rodzinnymi warsztatami. Prezentacja pokazywała plusy wynikające z takiej współpracy jak np. wzrost ilości kierowanych do serwisu klientów. Co ciekawe PZU jest zdania, że klienci sami bardzo często oczekują od firmy ubezpieczeniowej pomocy przy znalezieniu serwisu jak i samochodu zastępczego w przypadku zdarzenia drogowego.

Najważniejszym i najbardziej wyczekiwanym momentem Forum była dyskusja podsumowująca. Podczas tej części na scenie zasiedli przedstawiciele ubezpieczycieli: Allianz – Dariusz Nerkowski, Gothaer – Konrad Milewski i PZU – Radosław Bedyński i Grzegorz Goluch. Spokojnie i merytorycznie odpowiadali oni na pytania ze strony warsztatów i a także co jest niekwestionowanym sukcesem Forum udało się rozwiązać „sporne szkody”, które parę warsztatów przywiozło ze sobą na spotkanie.

W czasie przerw sporym zainteresowaniem cieszyło się stoisko firmy FAROS-SYMULATORY, na którym można było zobaczyć dwa w pełni profesjonalne Symulatory Bezpieczeństwa Jazdy – prezentowane przez Krzysztofa Soleckiego reprezentującego wyłącznego dystrybutora tych urządzeń w Polsce. Każdy mógł sprawdzić swoje umiejętności defensive driving pod okiem doświadczonego trenera techniki jazdy. (Więcej o firmie FAROS).

Podczas Dyskusyjnego Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych rozstrzygnięte zostały również dwa plebiscyty – „Złoty Zderzak” oraz AUTO SALON i AUTO SERWIS.

Konkurs Złoty Zderzak ma celu wyłonienie najbardziej przyjaznego Towarzystwa Ubezpieczeniowego pod względem likwidacji szkód komunikacyjnych z punktu widzenia warsztatów naprawczych. Tegoroczna nagroda trafiła ponownie do TU ALLIANZ (pierwsze miejsce).

Z kolei II miejsce ex aequo zajęły: PZU i STU ERGO HESTIA.

Plebiscyt AUTO SALON i AUTO SERWIS 2012 to konkurs na najlepszy architektonicznie obiekt motoryzacyjny (nagroda przyznawana jest za miniony rok kalendarzowy). W tym roku I miejsce (ex eaquo!) przypadło firmom  EUROSERVICE z Warszawy oraz Serwis blacharsko-lakierniczy SKODA KORCZYK z Bielska Białej. Natomiast II miejsce CAR-MASTER Sp. z o.o., KRAKÓW.

Po raz kolejny Polska Izba Motoryzacji upewniła się, że Dyskusyjne Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych jest ze wszech miar potrzebne dla rynku likwidacji szkód. Tak dla dużych firm ubezpieczeniowych, bo mogą oni poznać prawdziwe bolączki warsztatów jak i dla serwisów, które mogą uzyskać odpowiedzi na swoje pytania bezpośrednio u źródła (i jak się okazało rozwiązać sporną szkodę). Forum ponownie wypełniło swoją rolę czyli było platformą wymiany wiedzy i doświadczeń a także bardzo cennych kontaktów. Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za czynny udział w Forum i już zapraszamy na kolejną IX edycję w 2014 roku!

Więcej na www.forumubezpieczen.com