Koniec ery samochodów firmowych. Samochód stał się usługą w biznesie.

Samochody firmowe, jakie znamy, przestały istnieć jak wypożyczalnie kaset wideo. Na naszych oczach przestały one być rzeczą ‒ stały się usługą. Należy postawić kilka pytań: czy muszę posiadać auto firmowe, czy mogę je tylko użytkować? Czy kupić za gotówkę, a może wyleasingować lub wynająć? Jeżeli wynająć, to od kogo, od dealera czy może od firmy finansującej? Na jak długo? Na kilka miesięcy, rok, a może pięć lat? Ma to być diesel czy elektryk, tylko gdzie będę go ładował? Jak będę rozliczał paliwo, czy mogę kupić kartę paliwową? Gdzie go ubezpieczę, u kogo będę serwisował i czy będę potrzebował opon zimowych, a może wystarczą mi całoroczne? Jak go odsprzedam?

Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na te i wiele innych pytań dotyczących narzędzia biznesowego, jakim jest samochód, zapraszam do przeczytania niniejszego artykułu oraz do zapoznania się z szeroka gamą usług, które pozwalają na efektywne zarządzanie autem w firmie i które są już z dziś dostępne na polskim rynku.

Nie musisz się znać – znajdź kogoś, kto się zna

Większość z nas pracuje na komputerach i na smartfonach, ale czy to czyni z nas ekspertów od tych urządzeń? Nie. Mamy pewne osobiste preferencje, ale z reguły to wszystko. Tak samo jest z samochodami w naszej firmie. Potrzebujemy ich do pracy, ale to nie oznacza, że musimy być od razu ekspertami z dziedziny motoryzacji. Samochód to znacznie większy koszt niż wspomniane telefon i komputer, dlatego w tym wypadku warto zdać się na najlepszych, na profesjonalistów.

Eksperci pomogą wybrać auto

Z pomocy ekspertów możemy skorzystać na każdym etapie. Są firmy, które na podstawie przekazanych danych, takich jak rodzaj działalności, struktura zatrudnienia czy obszar działania doradzą nam wybór konkretnej marki i modelu.

Jeżeli w zakresie wyboru samochodu nie mamy absolutnie żadnych preferencji, warto udać się do jednej z firm Car Fleet Management (z angielskiego zarządzanie flotą pojazdów, w skrócie CFM). Są to instytucje oferujące szerszy zakres usług niż firmy leasingowe. Te drugie oferują z reguły tylko finansowanie samochodów, natomiast firmy CFM mają w ofercie usługi finansowania, wynajmu, ale także całe pakiety usług dodatkowych, takich jak ubezpieczenie, serwis, zmianę i przechowywanie kół, naprawy, auta zastępcze, karty paliwowe, aż po zdanie takiego samochodu po zakończeniu kontraktu. Do wiodących firm należą np. Alphabet Polska Fleet Management, LeasePlan Polska, Volkswagen Financial Services, Arval Fleet Management, Carefleet czy BusinessLease.

Możemy takiej firmie przedstawić nasze potrzeby, określić kwoty, jakie jesteśmy w stanie przeznaczać miesięcznie na samochody firmowe. Istotne jest to, że obecnie firmy te kierują ofertę do sektora MŚP. Specjaliści z tych firm, z racji ogromnej liczby samochodów, które kupują mają wynegocjowane duże rabaty i często dzielą się z nimi z klientami. Mogą przeprowadzić analizę potrzeb klienta i na tej podstawie zaoferować konkretne modele ze stałą ratą finansową. Dzięki temu wiemy, że miesięcznie na samochód wydamy kwotę x, a jeżeli chcielibyśmy aby rata obejmowała usługi dodatkowe, musimy tylko do  kwoty x dodać części składowe. Zapewnia nam to stałość i przewidywalność kosztów.

Bardzo ważnym czynnikiem i zaletą tych firm jest ich elastyczność. Zarówno pod kątem oferowanych usług dodatkowych (możemy wykupić nawet tzw. usługę door to door, czyli odebranie samochodu na przegląd czy zmianę opon spod firmy i odwiezienie), ale także czasu trwania kontraktu. Jeżeli nie potrzebujemy samochodów na długi okres, użytkujemy je sezonowo, bądź chcemy sprawdzić w praktyce konkretne modele, możemy zdecydować się na wynajem krótko i średnioterminowy. Usługa ta może być zawarta na okres od jednego dnia do dwóch lat. Nie wymaga ona rozbudowanych umów, jest elastyczna i niezwykle przyjazna. Może być stosowana jako swego rodzaju premia dla pracownika, który w zamian za osiągnięcia zawodowe otrzymuje na umówiony okres lepszy samochód. Jest to rozwiązanie z powodzeniem stosowane w dużych firmach. Usługę wynajmu krótko i średnio terminowego, z angielskiego Short&Mid Term Rental, świadczą chociażby takie firmy jak: 99Rent, Avis, Emotis, Express czy Ease Rent.

W zamian za obsługę i „zdjęcie obowiązku opiekowania się samochodami” z nas, firmy Car Fleet Management czy wypożyczalnie krótko i średnioterminowe, pobierają opłaty. Biorąc pod uwagę obowiązki, które nam odpadają, opłaty te nie są wygórowane. Warto jedynie pamiętać, żeby zdecydować się na wiodące i sprawdzone firmy.

Wiem co chcę, czyli dla mnie tylko iPhone

Niektórzy z nas maja preferencję dotyczące danej marki. Proszę pozwolić, że znowu posłużę się analogią do rynku telefonów komórkowych. Od zawsze korzystam z iPhona, lubię jego system operacyjny, to przyjazne i pomocne narzędzie. Pytanie tylko, czy wziąć go na raty w abonamencie, czy może wysupłać z firmowej kasy kilka tysięcy i kupić? Teraz zamiast iPhona proszę podstawić markę samochodów, którą preferujecie, a zamiast kilku tysięcy zastosować kilkadziesiąt, a w niektórych przypadkach i kilkaset. Takich „iPhonów” potrzebujemy nie jeden, a kilka.

Polskie dilerstwa są jednymi z najnowocześniejszych nie tylko w Europie, ale i na świecie. Ich być albo nie być jest oparte w dużej mierze na sprzedaży samochodów do klientów biznesowych. Dlatego nie ma już importera, który nie oferuje odpowiednich narzędzi finansowych. Poszczególne marki, wzorem firm Car Fleet Management, mają dedykowane programy finansowe. Obejmują zarówno leasing, jak i wszelkie formy wynajmu oparte, jakżeby inaczej, na analogii do rynku telekomunikacyjnego. Płacimy abonament, a w ramach tego abonamentu użytkujemy samochód. Abonament możemy rozbudować o usługi dodatkowe, takie jak ubezpieczenie, wymiana i przechowywanie opon, serwis. Podobnie jak w przypadku abonamentu na telefon, przed jego upływem operator oferuje nam „nowy aparat”, tak samo importerzy oferują możliwość zmiany modelu samochodu na inny, bądź nowszy. Takie oferty dedykowane niewielkim firmom mają niemal wszyscy importerzy. Dla przykładu grupa PSA (należą do niej marki Peugeot, Citroen, DS., Opel) ma program pod nazwą Free2Move Lease, Kia oferuje Kia For You, program Hyundaia nazywa się Ease Move On, Toyoty – Toyota Fleet Management Solution, a Forda – Ford Leasing Opcje.

Inaczej niż ma to miejsce w przypadku usług telekomunikacyjnych, duże znaczenia ma nie tylko wybór marki i modelu, ale także odpowiedniego i profesjonalnego dilera. Dilera, który ma doświadczenie w obsłudze klientów biznesowych. Jest to ważne z kilku powodów. Najistotniejszym są relacje interpersonalne, które zawsze mają duże znaczenie. Warto mieć pełne zaufanie do partnera biznesowego, który jest po drugiej stronie negocjacyjnego stołu. Po drugie diler za pomocą narzędzi finansowych dostarczonych przez importera korzystnie sfinansuje nam samochód, ale podczas okresu eksploatacji będziemy musieli go serwisować, a jeżeli zdecydujemy się na wynajem – oddać po okresie eksploatacji. Ma to olbrzymie znaczenia, ponieważ koszty serwisowe są znaczące, a wartość za jaką diler odkupi nasze samochody wpłynie na wysokość miesięcznej raty, jaką płacimy za samochody. Lepszy stan auta, wyższa jego wartość przy odsprzedaży, a więc niższa miesięczna rata, którą płacimy.  Dlatego warto już przy wyborze modelu myśleć o nim w dłuższej perspektywie. Przeanalizujmy programy serwisowe importerów, zobaczmy, co ile musimy wykonywać okresowe przeglądy, i co wchodzi w ich skład. Dobrze serwisowany samochód, to samochód, który możemy lepiej sprzedać. Poza tym profesjonalne programy serwisowe, takie jak Service4fleet Opla, Business Service Club Forda czy Flotowy program Serwisowy Peugeota zapewniają np. stałe koszty serwisowe bez względu na to, do którego dilerstwa się udamy.

Nawet mając największe zaufanie do sprzedawcy, warto pamiętać o pewnych niuansach, które mogą nam zapewnić negocjacyjną przewagę. Wybierając model zobaczmy, kiedy planowany jest jego następcą – model wychodzący z produkcji będzie miał niższą ceną przy jego odsprzedaży, dlatego warto dopytać, kiedy planowany jest następca lub chociaż facelifting.

Współczesne samochody to także jeżdżące komputery, często z dostępem do internetu. Importerzy wprowadzają szereg aplikacji i rozwiązań, które mogą być pomocne w codziennej eksploatacji. Negocjując dodatkowe dywaniki czy matę do bagażnika, warto sprawdzić, jakie aplikacje i rozwiązania mobilne oferują poszczególni producenci. Jako przykład można podać chociażby oferowaną do modeli Volkswagena usługę Car Net, dzięki której sprawdzimy takie parametry, jak ceny paliw na stacjach, czy pogodę w miejscu, do którego jedziemy. Możemy nawet z poziomu naszego komputera wysłać do konkretnego samochodu trasę on line.

Coraz mniej różni współczesne samochody od smartfonów i komputerów – nie mamy wyjścia i musimy do tego przystosować nasz biznes.