Już w kwietniu będzie można sprawdzić punkty karne

Jako pierwsza w systemie CEPiK 2.0 uruchomiona zostanie e-usługa pozwalająca na sprawdzanie stanu kontapunktów karnych, jakie ma kierowca – poinformował na wtorkowej konferencji prasowej Adam Gryzel z Centralnego Ośrodka Informatyki, kierownik techniczny programu CEPiK.

„W harmonogramie uruchamiania systemu chcieliśmy możliwie wcześnie wdrożyć usługi dla obywateli. Jako pierwsza zostanie uruchomiona usługa pozwalająca na możliwość sprawdzenia stanu konta punktów karnych” – powiedział.
Według Ministerstwa Cyfryzacji usługa pozwalająca na sprawdzanie punktów ma zostać udostępniona w kwietniu tego roku.

Gryzel wyjaśnił, że w początkowym etapie w systemie widoczni będą tylko ci kierowcy, którzy na koncie mają punkty karne. Niewidoczne będą osoby, które punktów nie mają, przekroczyły dozwolony limit, lub straciły prawo jazdy.

Gryzel przypomniał, że w 2015 roku wystawiono kierowcom 3,5 mln mandatów, a rok później ich liczba wzrosła do 4 mln.

Aby sprawdzić swoje konto punktowe trzeba będzie zalogować się przez profil zaufany ePUAP, czyli Elektroniczną Platformę Usług Administracji Publicznej. Gryzel powiedział, że zakładanie profilu zaufanego będzie coraz łatwiejsze, gdyż już teraz można to zrobić za pośrednictwem platform bankowości internetowej takich banków jak PKO BP, Inteligo, ING i Millennium. Niedługo do tego zestawienia mają dołączyć kolejne banki takie jak BZ WBK, czy Pekao.

Obecnie przez profile banków założono ponad 75 tys. profili zaufanych, w sumie jest już ich około 700 tys. aktywnych profili zaufanych.

Celem projektu informatycznego CEPiK 2.0 jest przebudowa i modernizacja centralnej ewidencji pojazdów (CEP), centralnej ewidencji kierowców (CEK), a także centralnej ewidencji posiadaczy kart parkingowych (CEPKP). Mają z niego korzystać m.in. starostwa powiatowe, policja, Główny Urząd Transportu Drogowego, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego, ośrodki szkolenia kierowców czy stacje kontroli pojazdów.

Termin uruchomienia systemu został przesunięty pod wpływem audytu przeprowadzonego na zlecenie rządu. Wykazał on bowiem „duże ryzyko” wdrożenia CEPiK 2.0 oraz brak wszystkich komponentów infrastruktury teleinformatycznej dla przedstawicieli użytkowników systemów komunikujących się z bazą centralną. CEPiK 2.0 już ze wszystkimi dostępnymi usługami zostanie uruchomiony 4 czerwca 2018 r.

W środę w Sejmie odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zadaniami organów administracji publicznej w zakresie niektórych rejestrów publicznych.

Projekt dotyczy wprowadzenia zmian służących umożliwieniu obywatelom załatwienia szeregu spraw z administracją publiczną – z zakresu ruchu drogowego, realizacji świadczeń rodzinnych, świadczeń z pomocy społecznej, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych oraz Karty Dużej Rodziny – za pośrednictwem systemów teleinformatycznych – wyjaśnił wiceminister cyfryzacji Marek Zagórski, prezentując posłom założenia inicjatywy. Dodał, że projekt został przygotowany wspólnie przez ministerstwa cyfryzacji oraz rodziny, pracy i polityki społecznej.

Jak mówił wiceminister cyfryzacji, projekt nowelizuje przepisy regulujące funkcjonowanie centralnej ewidencji pojazdów, centralnej ewidencji kierowców i przepisy stanowiące ramy prawne dla uruchomienia systemu CEPiK 2.0 i tworzy ramy prawne dla uruchomienia e-usługi dla kierowców, by mogli sprawdzić liczbę swoich punktów karnych. Przepisy w tym zakresie mają wejść w życie 1 kwietnia 2017 r.

„Informacja o liczbie punktów będzie udostępniana po uwierzytelnieniu osoby, której dane dotyczą, profilem zaufanym na ePUAP – na podstawie danych przekazywanych przez policję z ewidencji kierowców naruszających przepisy ruchu drogowego” – powiedział Zagórski.

W ramach e-usługi prezentowane będą aktualne informacje o punktach tzw. ostatecznych, przypisanych za naruszenia na podstawie prawomocnego rozstrzygnięcia (m.in. wyroku sądu, mandatu karnego), a także o punktach tzw. tymczasowych, czyli takich, które zostaną ostatecznie przypisane w przypadku potwierdzenia naruszenia prawomocnym rozstrzygnięciem.

Ponadto projekt zakłada umożliwienie nieodpłatnego dostępu do danych o pojazdach zgromadzonych w centralnej ewidencji pojazdów organom Inspekcji Ochrony Środowiska.

Źródło: wp.pl