Już jest, NOWY FORD FOCUS ST!

Dziś Ford po raz pierwszy oficjalnie zaprezentował zupełnie nowe wcielenie modelu Focus ST – samochodu opracowanego przez dział sportowy Ford Performance, łączącego dreszczyk emocji typowy dla hot-hatcha z komfortem i czysto praktycznymi walorami auta rodzinnego, w eleganckim i bardzo stylowym opakowaniu. Nowy Ford Focus ST jest samochodem łączącym osiągi godne toru wyścigowego z radością prowadzenia i codzienną funkcjonalnością.

  • Najnowszy Focus ST, będący dziełem konstruktorów działu sportowego Ford Performance, wzbogacony w liczne rozwiązania sprawdzone w sporcie motorowym, wejdzie do sprzedaży latem tego roku. Nabywcy będą mieli do wyboru 5-drzwiowe nadwozie hatchback oraz kombi.
  • Do wyboru są mocne i dynamiczne pod względem obrotów jednostki napędowe: 280-konny silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra, z turbodoładowaniem twin-scroll i eliminacją opóźnienia reakcji turbosprężarki, osiągający maksymalny moment 400 Nm, a także wysokoprężna jednostka EcoBlue 2,0-litra, o mocy 190 KM i momencie obrotowym 400 Nm przy 2000 obr/min.
  • Zastosowany po raz pierwszy w samochodzie marki Ford elektroniczny przedni mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu poprawia własności trakcyjne i stabilność. Funkcja wyrównania obrotów silnika i skrzyni biegów (rev-matching) przy redukcji biegów dostępna w 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów. Na życzenie dostępna będzie siedmiobiegowa przekładnia automatyczna
  • Możliwość wyboru kilku trybów jazdy, nowość w modelu Focus ST, dokonujących korekty szeregu parametrów (np. elektronicznego wspomagania hamulców, oraz bardzo szybko działającego elektrycznego wspomagania kierownicy), dostosowujących zachowanie pojazdu do preferowanego stylu jazdy.
  • Komfort i wyjątkowe wrażenia podczas jazdy gwarantują m.in. sportowe fotele Recaro i specjalnie skonfigurowane, zaawansowane tylne zawieszenie z opcją ciągłej regulacji tłumienia.

Nowy Focus ST w swoich założeniach opiera się na dynamice i świetnych własnościach jezdnych Forda Focusa czwartej generacji. Nowy model jest dostępny w wersji z 5-drzwiowym nadwoziem oraz kombi. Architektura Focusa ST, oparta na nowej platformie podwoziowej C2, została wzbogacona o specjalnie zaprojektowane konfiguracje zawieszenia, układu hamulcowego i nowe układy napędowe. W efekcie powstał najbardziej dynamiczny i najzwrotniejszy Focus ST w historii tego modelu – zarówno na szosę, jak i na tor.

Dzięki nowym jednostkom napędowym, najnowszy model dysponuje mocą wyższą nawet o 12 procent i zapewnia do 17 procent więcej momentu obrotowego w porównaniu z dotychczasowym Focusem ST. Zarówno silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3 litra i mocy 280 KM, jak i 2,0-litrowy diesel EcoBlue o mocy 190 KM* osiągają wysokie wartości mocy i momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów, co pozwala uzyskiwać świetne sportowe osiągi, typowe dla wysokoobrotowych dynamicznych jednostek.

Zastosowany po raz pierwszy w samochodzie Forda elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o podwyższonym tarciu (eLSD) w przedniej osi – standardowo montowany w wersji z silnikiem EcoBoost – poprawia stabilność i zapewnia lepsze trzymanie się drogi na zakrętach. Dzięki komputerowemu sterowaniu, które zapobiegawczo włącza mechanizm, samochód dużo szybciej reaguje na niespodziewane zmiany przyczepności i na zachowanie kierowcy.

Nabywca ma do wyboru 6-stopniową mechaniczna skrzynię biegów lub nową, 7-biegową przekładnię automatyczną, pozwalającą na bardzo szybką zmianę przełożeń. Najnowszy Focus ST po raz pierwszy oferuje możliwość wyboru kilku trybów jazd, dzięki czemu kierowca może w pełni dostosować zachowanie pojazdu do warunków na drodze i do preferowanego stylu jazdy. Funkcja ciągłej regulacji tłumienia w zawieszeniu (CCD – Continuously Controlled Damping), będąca w standardowym wyposażeniu pięciodrzwiowych wersji z silnikiem EcoBoost, sprawia, że niezależne tylne zawieszenie wielowahaczowe (SLA) zapewnia jeszcze wyższy komfort jazdy.

„Inteligentne rozwiązania, jak mechanizm różnicowy eLSD, czy aktywne zawieszenie CCD sprawiają że nasz najnowszy Focus ST może mieć dwa zupełnie inne oblicza i po jednym naciśnięciu przycisku, niczym Dr. Jekyll i Mr Hyde, może zmieniać się z komfortowej limuzyny codziennego użytku w rasowe auto sportowe” – zdradza Leo Roeks, dyrektor działu Ford Performance Europe. „Projektując ten model szeroko korzystaliśmy z osiągnięć programów, które doprowadziły do powstania naszego supersamochodu Ford GT, czy sportowego Focusa RS. W ten sposób narodził się kompaktowy model o wyraźnie sportowym charakterze, który zarazem jest autem niezwykle wszechstronnym, z czym nie spotykano się dotąd w tym segmencie.”

Całkowicie nowy Ford Focus ST będzie wytwarzany z zachowaniem niestosowanych wcześniej reżimów jakości i staranności wykonania, w zakładach Forda w Saarlouis w Niemczech, gdzie w nowoczesną bazę produkcyjną zainwestowano ostatnio aż 600 mln euro.

Moc i dynamika

Zupełnie nowy, wykonany z aluminium silnik benzynowy EcoBoost o pojemności 2,3-litra jest najmocniejszą jednostka napędową, jaką kiedykolwiek oferowano w modelu Focus ST. To między innymi dzięki zastosowaniu zaawansowanego układu turbodoładowania, silnik osiąga moc aż 280 KM przy 5500 obr/min i dysponuje maksymalnym momentem 420 Nm w przedziale 3000-4000 obr/min. To także najbardziej dynamiczny silnik pod względem charakterystyki obrotów, jaki kiedykolwiek pojawił się w modelu Focus ST – dzięki niemu najnowszy ST rozpędza się od 0 do 100 km/h w mniej niż 6 sekund.

Szybsze reakcje silnika na operowanie pedałem przyspieszenia są możliwe dzięki zastosowaniu turbosprężarki typu „twin-scroll”, o niskiej bezwładności i dwóch wirnikach po stronie wydechu, co w połączeniu z rozdzieleniem kolektora wydechowego na dwa kanały pozwala skuteczniej i pełniej wykorzystywać energię gazów spalinowych, przy jednoczesnym zminimalizowaniu zakłóceń podczas ich przepływu. Elektronicznie sterowany zawór upustu spalin umożliwia bardziej precyzyjną regulację ciśnienia doładowania, co zapewnia optymalizację pracy silnika. Kolejnymi rozwiązaniami poprawiającymi wymianę gazową w silniku są: zastosowanie specjalnie zaprojektowanego układu wydechowego, w którym zmniejszono przeciwciśnienie podczas wydechu, a także specjalna konstrukcja układu dolotu powietrza oraz zoptymalizowanie konstrukcji chłodnicy powietrza doładowującego.

W Focusie ST pojawia się również nowatorskie rozwiązanie, pozwalające zmniejszać zwłokę charakterystyczną dla pracy turbosprężarki, zastosowane wcześniej w sportowym Fordzie GT oraz w pick-upie F-150 Raptor. Zabieg ten wyraźnie szybciej uwalnia wysoką moc silnika w sportowym i torowym trybie jazdy. Funkcja anti-lag, eliminująca opóźnienie, utrzymuje otwarcie przepustnicy, gdy kierowca zdejmuje nogę z pedału gazu, co powoduje złagodzenie zmiany kierunku przepływu powietrza z turbosprężarki, a to z kolei umożliwia utrzymanie obrotów turbiny i szybszy wzrost ciśnienia doładowania, gdy kierowca ponownie zechce przyspieszyć.

Intuicyjna dynamika i zaawansowane technologie

Najnowszy Ford Focus ST kontynuuje tradycję Focusa, od początku znanego ze świetnie zaprojektowanego układu jezdnego. To samochód łączący radość prowadzenia – jaką można odczuć dopiero na krętych drogach – ze świetnymi osiągami na torze oraz funkcjonalnością przewyższającą inne samochody w tej klasie.

Wielowahaczowe tylne zawieszenie SLA pomaga bez uszczerbku dla komfortu zoptymalizować zachowanie pojazdu przy różnych sposobach jazdy. W wersji kombi zawieszenie to ma nieco inną geometrię, ze zmienionym położeniem amortyzatorów, dla zapewnienia dynamiki i zwrotności także przy pełnym obciążeniu samochodu. Model nie stracił nic ze zwinności i dynamiki seryjnego Focusa dzięki zastosowaniu takich samych sprężyn zawieszenia. Zwiększono jednak sztywność tłumienia amortyzatorów, do 20 procent z przodu i 13 procent z tyłu. Prześwit poprzeczny jest mniejszy o 10 mm, co daje lepsze trzymanie się drogi i czyni samochód posłuszniejszym kierowcy w sportowych trybach jazdy.

Dodatkowo, wybór trybu jazdy „Śliska/Mokra Nawierzchnia”, „Normalny”, „Sportowy” oraz – w samochodach mających pakiet wyczynowy „Performance” – powoduje odpowiednie zmiany ustawień układów eLSD, CCD, EPAS, a także ustawień przepustnicy, programów zmiany biegów przekładni automatycznej, układu stabilizujący tor jazdy (ESC), a także funkcji modulowania odgłosów wydechu (ESE) oraz klimatyzacji, uzależniając je od stylu i warunków jazdy. Specjalny przycisk „Sport” na kierownicy z płaską piastą służy do bezpośredniego włączania sportowego trybu jazdy, podczas gdy dodatkowy przycisk „Mode” pozwala wybierać spośród pozostałych dostępnych opcji tryb jazdy.

„Wybór trybu Jazda na Torze (Track) natychmiast przełącza hamulce na bardziej bezpośredni, ostrzejszy tryb reagowania; zwiększa opory kierownicy, dając lepsze wyczucie zachowania pojazdu, włącza pracę przepustnicy na bardziej agresywne obroty; nakazuje eLSD maksymalne zwiększenie przyczepności i daje kierowcy większą swobodę operowania w ramach pracy układu ESC” – wyjaśnia David Put, szef zespołu ds. układów jezdnych w dziale Ford Performance. „Entuzjaści sportowej jazdy mogą być pewni, że Ford Focus ST ma wszystko, czego trzeba, aby mógł imponować osiągami również na torze.”

Tradycyjny dla Forda Focusa ST zestaw zegarów ma nieco zmieniony, nowocześniejszy wygląd inspirowany wskaźnikami Forda GT. Cyfrowy wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik ciśnienia oleju i temperatury oleju są teraz wyświetlane na opracowanym specjalnie przez Ford Performance wyświetlaczu, umieszczonym wewnątrz 4,2-calowego kolorowego ekranu TFT. Bardzo szybkie ruszanie z miejsca w przypadku aut z pakietem „wyczynowym” (Performance Pack) i 2,3-litrowym silnikiem EcoBoost jest możliwe dzięki specjalnemu układowi Launch Control, wspomagającemu ruszanie z miejsca bez buksowania kół.

Harmonia formy i funkcjonalności

Najnowszy Ford Focus ST jest wyposażony w bogatą paletę systemów i funkcji, które ułatwiają bezpieczne prowadzenie samochodu i które już przyczyniły się do zdobycia przez najnowszą generację Focusa aż 13 nagród branżowych oraz dały 5-gwiazdkową ocenę w testach bezpieczeństwa, mimo iż model ten całkiem niedawno, bo w 2018 roku, pojawił się w sprzedaży.

Rozwiązania, które w płynny i bezstresowy sposób pozwalają prowadzić nowego Forda obejmują między innymi:

  • Adaptacyjny tempomat, teraz z dodatkową funkcją Stop & Go, funkcją rozpoznawania znaków ograniczenia prędkości i funkcją utrzymywania samochodu na środku pasa ruchu,
  • Adaptacyjne przednie reflektory z dodatkowym światłami wyprzedzająco doświetlającymi zakręty dzięki specjalnej kamerze, odpowiednio wcześniej dostosowują strumień świateł do kształtu zakrętów oraz (zupełna nowość na rynku) rozpoznanych znaków drogowych, co znacznie poprawia widoczność,
  • System wspomagający parkowanie w nowej wersji 2 steruje również wyborem biegów, przyspieszaniem i hamowaniem, aby umożliwić w pełni zautomatyzowane manewrowanie dostępne za naciśnięciem przycisku,
  • Pierwszy wyświetlacz przezierny (HUD) Forda oferowany w Europie pomaga kierowcom skupić uwagę na sytuacji drogowej,
  • System wspomagania kierownicy z funkcją omijania przeszkody, to pierwsze takie rozwiązanie w tym segmencie pojazdów, pomagające kierowcom w omijaniu stojących lub wolniej poruszających się pojazdów, celem unikania kolizji.

Najnowszy Ford Focus ST wejdzie do sprzedaży na wszystkich rynkach Europy latem 2019 roku.


*Oficjalne dane homologacyjne dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2 zostaną podane przed rozpoczęciem sprzedaży.

Szacowane dane dotyczące zużycia paliwa i emisji CO2:

Silniki i wersje nadwoziowe Przewidywane wartości emisji CO2 (g/km)* Przewidywane średnie zużycie paliwa (l/100 km)
2.3-litra EcoBoost, benzyna, fastback 5-drzwiowy, skrzynia 6-biegowa manualna 175 7.6
2,3-litra EcoBoost, benzyna, kombi, skrzynia 6-biegowa manualna 176 7.6
2,3-litra EcoBoost, benzyna, 5-drzwiowy, skrzynia 6-biegowa automatyczna 182 8.0
2,3-litra EcoBoost, benzyna, kombi, skrzynia 7-biegowa automatyczna 183 8.0
2.0-litra EcoBlue, diesel, 5-drzwiowy, skrzynia 6-biegowa manualna 124 4.8
2.0-litra EcoBlue, diesel, kombi, skrzynia 6-biegowa manualna 124 4.8

Źródło: www.mototarget.pl