Jedzie pierwsza Toyota na wodór

Japończycy rozpoczną wkrótce produkcję seryjną nowego samochodu, który wykorzystuje ogniwa paliwowe. Na rodzimym rynku auto będzie kosztować około 7 milionów jenów.

Toyota Motor Corporation szykuje wersję produkcyjną pierwszego modelu koncernu napędzanego ogniwami paliwowymi. Sedan o nazwie FCV zadebiutuje na rynku japońskim w kwietniu roku przyszłego, a następnie latem trafi do sieci sprzedaży w Stanach Zjednoczonych oraz Europie.Toyota FCV będzie kosztowała w Japonii około 7 mln jenów. Początkowy okres sprzedaży obejmie regiony z rozwiniętą infrastrukturą tankowania wodoru.

Podejście Toyoty do alternatywnych źródeł napędu sprowadza się do trzech głównych założeń: wprowadzania do produkcji nowych technologii napędu, budowania efektywnych, niskoemisyjnych i ekonomicznych samochodów, a następnie dokonywanie prawdziwej zmiany w motoryzacji poprzez upowszechnianie ich na rynku.

Samochód z napędem wodorowym jest według Toyoty szczególnie obiecują konstrukcją. Wodór powstaje z naturalnych źródeł energii, można go łatwo przechowywać i transportować. Po sprężeniu ma większą gęstość energetyczną niż wykorzystywane dziś akumulatory.

Toyota pracuje nad samochodami na ogniwa paliwowe od ponad 20 lat. System opracowany i opatentowany przez firmę uzyskuje energię elektryczną z reakcji chemicznej wodoru i tlenu. Samochód jest wyposażony w zbiorniki przystosowane do magazynowania wodoru pod dużym ciśnieniem. 
Już w 2002 roku Toyota rozpoczęła w Japonii i Stanach Zjednoczonych leasingowanie na ograniczoną skalę samochodów z napędem na ogniwa paliwowe; wówczas były to SUV-y o nazwie „Toyota FCHV”.Od 2002 roku napęd na ogniwa paliwowe został gruntownie zmodyfikowany. Model prezentowany obecnie ma według Toyoty osiągi i zasięg na poziomie zbliżonym do samochodów benzynowych. Tankowanie wodoru zajmuje 3 minuty. W czasie jazdy pojazd emituje wyłącznie parę wodną powstałą w wyniku reakcji wodoru i tlenu.

IBRM Samar