Jednolite standardy kontroli technicznej pojazdów w UE

Parlament Europejski zawarł porozumienie z państwami członkowskimi nt. wspólnych, minimalnych standardów, dotyczących okresowych kontroli technicznych, dopuszczających pojazdy do ruchu, dokumentów rejestracyjnych pojazdu oraz drogowych kontroli technicznych pojazdów używanych do celów komercyjnych.

Przepisy, zmienione w celu poprawienia bezpieczeństwa na drogach, ustanowią nowe minimalne standardy, obowiązujące w Unii Europejskiej, a odnoszące się do kontroli pojazdów oraz przeszkolenia i kompetencji inspektorów. Ponadto, co najmniej 5% pojazdów komercyjnych poruszających się na drogach UE, będzie musiało zostać poddanych drogowym kontrolom technicznym. Państwa członkowskie mogą wprowadzić wyższe standardy, niż te wynikające z przepisów.

Dzięki nowym przepisom, łatwiej byłoby zarejestrować pojazd w innym państwie członkowskim, ponieważ każde z nich zobowiązane byłoby do uznania ważnych wyników badań kontroli technicznej przeprowadzonej w innym kraju UE.

PE uznaje też, że należy również zwiększyć wysiłki w celu zlikwidowania oszustw związanych z fałszowaniem przebiegu, włączając badanie przebiegu do badań technicznych pojazdu i wprowadzając kary za ingerencje w stan licznika.

Zgodnie z propozycją Komisji Europejskiej, motocykle podlegałyby takim samym wymaganiom dotyczącym kontroli, jak motorowery. Jednak zgodnie z porozumieniem pomiędzy Parlamentem i Radą, jedynie motocykle o pojemności silnika większej niż 125 ccm będą poddawane obowiązkowym kontrolom, od roku 2022. Państwa członkowskie będą również mogły wyłączyć je spod działania przepisów, jeśli zaproponują alternatywne metody badania bezpieczeństwa pojazdów dwu- lub trzykołowych.

Zgodnie z nowymi przepisami, aby wesprzeć drogowe kontrole techniczne pojazdów, państwa członkowskie powinny używać systemów oceny ryzyka, w celu zidentyfikowania firm, których flota pojazdów komercyjnych miała niesatysfakcjonujące wyniki kontroli bezpieczeństwa oraz zmniejszenia ciężaru administracyjnego, dotyczącego firm, posiadających bezpieczną flotę. Porozumienie zawarte z Radą musi zostać przez nią formalnie potwierdzone.

źródło: Parlament Europejski

AUTOR:  WNP.PL (AG