Jak dealerzy wspierają promocję marek na Facebooku?

Profile dealerów samochodowych na Facebooku posiadają łącznie ok. 300 tys. fanów i są coraz istotniejszym elementem promocyjnym w branży automotive. Średnio na markę przypada 12 takich fanpage’ów. Badanie „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” pokazuje, że rekordziści mogą pochwalić się bardzo pokaźnymi liczbami fanów czy wskaźnikami zaangażowania.
Z analizy wynika, że pomimo iż najbardziej liczną grupę aktywizujących się w mediach społecznościowych dealerów ma Fiat, to szczególne zainteresowanie potencjalnych klientów wzbudziła strona „Toyota Radość”. Fanpage ten uzyskał przeszło 40 tys. fanów, a więc zdecydowanie najwięcej spośród polskich sprzedawców aut. Jednak pod względem zaangażowania osób „lubiących” prowadzi znacznie mniejszy profil – Auto Księżyno, należący do białostocko-warszawskiego dealerstwa Mazdy. Auto Księżyno angażowało niemal 23% fanów, co w porównaniu do przeciętnej na poziomie 2,7% musi robić wrażenie.

Liczba fanów najpopularniejszych profili dealerskich na Facebooku.


fot. Press-Service
Jednak większość – bo aż 60% z poddanych analizie profili – zgromadziło liczbę polubień mniejszą niż 200. Duża część z nich jest także od dłuższego czasu nieaktywna. To oznaka, że niektórzy dealerzy zniechęcili się do takiej formy promocji. Efekty działań innych pokazują natomiast, że może przynosić ona wiele korzyści. Należy jednak podejść do niej w odpowiedni sposób.

– Aktywne i dobre profile Facebookowe może prowadzić dealer posiadający w swojej ofercie marki premium, jak również ten, który sprzedaje tzw. auta budżetowe, mówi Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych PRESS-SERVICE Monitoring Mediów. – Niemniej warto zauważyć, że firmom sprzedającym marki wywołujące większe emocje, nieco łatwiej jest przyciągać fanów.

Do krajowych liderów pod tym względem należy zaliczyć także grupę Gezet z Gorzowa Wielkopolskiego czy dealera Lexusa w Krakowie, które przekroczyły granicę 10 tys. fanów.

Największym przeciętnym zaangażowaniem cieszyły się profile dealerów BMW, które osiągnęły średnią niemal 5%. Przeciętna liczba osób „mówiących o” profilu przekroczyła 1 100. Żadna inna marka nie zbliżyła się do tego wyniku, choć drugie Mitsubishi także wyróżniało się na tle konkurencji (856). Druga pod kątem wzbudzanego zaangażowania okazała się marka Seat, a trzecia – Skoda.

Wśród marek wyróżniali się także dealerzy Renault, ponieważ to oni prezentowali relatywnie najwięcej różnorodnych treści, takich jak materiały video czy udostępnienia statusu tekstowego. W pozostałych przypadkach zdecydowanie dominowały zdjęcia.

Analiza treści pokazała, że jedynie 17% profili dealerów osiągnęło próg 5 wpisów tygodniowo. Przeciętna liczba postów wśród wszystkich to zaledwie 0,45 tygodniowo. Tymczasem eksperci opracowujący raport podkreślili, że klucz do sukcesu w social media stanowią systematyczność, zaangażowanie i pomysł.

„PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” wykonał analizę (we współpracy z miesięcznikiem „Dealer” i agencją Get More Social), biorąc pod uwagę dane z 460 profili w okresie 23 grudnia 2013 – 23 stycznia 2014.

źródło: PRESS-SERVICE

AUTOR: WNP.PL (AG)