Innowacyjny system dostarczania przesyłek

Ford wprowadza nowy system dostarczania przesyłek do Twoich drzwi. Nowa technologia ma pomóc w szybkich dostawach, ułatwić kurierom poruszanie się po zatłoczonych ulicach i poprawić jakość powietrza. Następnym razem, gdy zamówisz sweter, może on dotrzeć do ciebie dzięki nowemu „magazynowi na kółkach” – systemowi, który jest obecnie testowany w Londynie. Jego celem jest zmniejszenie natężenia ruchu i emisji spalin, a także poprawa czasu dostawy.

  • Ford rozpoczął współpracę z firmą kurierską Gnewt, należącą do Menzies Distribution (Gnewt), aby wypróbować nową usługę cyfrowych przesyłek kurierskich, która ma pomóc w zmniejszeniu natężenia ruchu i przyspieszyć proces dostawy.
  • Nowe oprogramowanie oparte na chmurze Forda umożliwia kierowcom furgonetek wybranie optymalnego punktu odbioru; ostatni etap dostawy zrealizują kurierzy piesi oraz kurierzy na rowerach.
  • Gnewt to – wielokrotnie nagradzana, ekologiczna firma kurierska, specjalizująca się w dostarczaniu przesyłek w miastach w ramach programu ‑ «ostatnia mila», której działalność jest oparta na filozofii zero-emisji

Rosnąca popularność zakupów online w całej Europie oznacza, że w ciągu najbliższych lat wzrośnie dwukrotnie.* Większość z tych dostaw jest realizowana przez samochody dostawcze, co prowadzi do zwiększenia natężenia ruchu w wielu miastach, a średni czas dostawy w Londynie wzrósł o ponad 40% w ciągu zaledwie trzech lat.** W rezultacie przewoźnicy znajdują się pod coraz większą presją: muszą dostarczać więcej paczek w coraz krótszym czasie, a jednocześnie utrzymać pracowników, redukować koszty i brać coraz większą odpowiedzialność za środowisko.

Nowa cyfrowa usługa organizacji dostawy, testowana przez Forda we współpracy z firmą Gnewt firmy Menzies Distribution, sprawnie koordynuje wiele rodzajów transportu, w tym obsługę przesyłek jednodniowych i pracę kurierów pieszych oraz rowerowych.

Podczas testów, program «ostatnia mila» firmy Gnewt będzie obsługiwany przez system inteligentnej chmury Forda, wykorzystującej oprogramowanie do transmisji danych i logistyki MoDe:Link – zarządza ono wszystkimi aspektami dostarczania paczek, od wyjazdu z magazynu, aż do drzwi klienta. Może to pomóc kurierom, menedżerom flot, firmom logistycznym i dostawcom żywności w poprawie wykorzystania floty samochodów dostawczych, dzięki czemu będzie można zaoszczędzić czas i obniżyć koszty, zwiększając wydajność.

Klienci zyskają możliwości szybszego odbioru przesyłki z paczkomatu – czas dostawy zostanie skrócony dzięki lepszej obsłudze punktów dostaw, redukcji kosztów i częstszym kursom furgonetek do punktów odbioru paczek. Ponadto nowa usługa może przyczynić się do mniejszej emisji spalin, zmniejszenia natężenia ruchu w dużych miastach, a także uwolnienia miejsc parkingowych wzdłuż ulic, często zajmowanych przez furgonetki na czas rozładunku.

„Chcemy skierować większe pojazdy dostawcze, pracujące w warunkach wysokiego obciążenia, do mniej zatłoczonych środowisk, w których najlepiej się spisują” – powiedział Tom Thompson, kierownik projektu z działu Ford Mobility. „Jednakże w przypadku projektu «ostatniej mili» w obszarze miejskim, gdzie korki i brak miejsc parkingowych stanowią dużą przeszkodę, rozsądne jest zoptymalizowanie dostaw, aby były bardziej elastyczne, efektywne i mniej kosztowne.”

„Ford jest zaangażowany w rozwiązywanie problemów mobilności w miastach, w szczególności w zakresie dostaw towarów i usług, poprzez wprowadzanie innowacji, rozwój technologii i partnerskiej współpracy. Koncepcja „magazynu na kółkach” ma być dostosowana zarówno do samochodów Forda, jak i pojazdów innych producentów. W tym systemie, samochody dostawcze działają na zasadzie dynamicznych „hubów”: zbierają zamówienia z magazynu, a następnie na krótko zatrzymują się w strategicznych lokalizacjach, które są najbardziej optymalne dla realizacji konkretnej partii zamówień. Autorska platforma Forda współpracuje z kurierami pieszymi znajdującymi się w pobliżu – lub potencjalnie z kurierami rowerowymi, dronami, a w przyszłości będzie pracować z autonomicznymi robotami – dzięki temu będzie można bezproblemowo zamknąć ostatni etap każdej dostawy.

Inteligentny system koordynacji dostawy

Tak zróżnicowane dostawy mogą być szybsze, tańsze i oferować większe możliwości niż transport z użyciem furgonetek.*** Według szacunków firmy Ford, w systemie zróżnicowanej sieci dostaw, jeden van i zespół czterech kurierów pieszych lub rowerowych mógłby zostać wykorzystany do dostarczenia takiej samej liczby paczek, jak pięć pojedynczych samochodów dostawczych.

W ramach londyńskiego testu Ford współpracuje z wielokrotnie nagradzaną w Wielkiej Brytanii firmą Gnewt, zajmującą się dostarczaniem przesyłek w ramach zrównoważonego miejskiego transportu. Najlepsza firma logistyczna w kategorii równoważonego transportu w 2018.

Gnewt zarządza największą w Wielkiej Brytanii flotą elektrycznych pojazdów dostawczych. Posiada ich ponad 70 i jest pionierem w systemie dostaw do «ostatniej mili”. Współpracuje z wiodącymi sieciami sprzedaży, firmami logistycznymi oraz e‑commerce, dostarczając rocznie ponad trzy miliony przesyłek do konsumentów i firm w Londynie.

Gnewt we współpracy z londyńskim urzędem transportu i kilkoma uniwersytetami prowadził w ramach projektu FTC2050 badania nad miejskimi usługami kurierskimi, aby określić wpływ zmniejszenia liczby samochodów dostawczych na szybkość realizacji dostaw i redukcję emisji spalin.***

„Chcemy zmienić sposób, w jaki myślimy o przewożeniu towarów na terenie naszych miast” – powiedział Sam Clarke, założyciel i szef działu rozwoju Gnewt. „Chcemy zrozumieć, jakie korzyści może przynieść system modalnych dostaw kurierskich naszemu biznesowi, naszym klientom, środowisku oraz – dzięki promowaniu zdrowia i aktywności fizycznej wynikającej z poruszania się pieszo i na rowerze – także naszym pracownikom. Cieszymy się, że możemy współpracować z Fordem i pomóc w testowaniu jego rewolucyjnego nowego oprogramowania.”

Usługi kurierskie w programie «ostatnia mila»

Rząd Wielkiej Brytanii wskazał potrzebę opracowania bardziej inteligentnych rozwiązań w zakresie usług kurierskich dla obszarów miejskich, rozpoczęcia otwartych konsultacji w celu dalszego zbadania systemu dostaw w programie «ostatnia mila» i możliwości dostarczania towarów w systemie zrównoważonego transportu. Zaproszenie do programu testowego, w którym weźmie udział firma Ford, ma na celu zbadanie korzyści dla środowiska naturalnego oraz poprawy logistyki, jakie w miastach niesie wykorzystanie pojazdów elektrycznych, rowerów i skuterów elektrycznych.****

„Usługi transportowe i kurierskie mają zasadnicze znaczenie dla wspierania londyńskiej gospodarki, której wartość w ponad połowie zależy od wydatków gospodarstw domowych” – powiedział Michael Hurwitz, dyrektor ds. innowacji w Transport for London. „Jednak wysokie natężenie ruchu i niska jakość powietrza to jedne z największych wyzwań, przed którymi stoi miasto. Większa liczba przesyłek dostarczanych w systemie «ostatnia mila», są – wraz z rozwojem mikro-centrów konsolidacji przesyłek – niezbędne, aby rozwiązać problem zanieczyszczenia i utrzymać płynność ruchu. Wykorzystanie technologii opracowanej przez Forda, służącej zmianie modelu dostarczania przesyłek do domów i firm powinno stanowić przykład do naśladowania w innych sektorach gospodarki”.

Ford jako wiodący producent pojazdów użytkowych w Europie chce – m.in. dzięki londyńskiemu programowi testowemu i podobnym inicjatywom – sprostać wyzwaniom związanym z systemem dostaw i mobilnością w miastach przyszłości.

Ford współpracuje z Transport for London, realizując projekt zrównoważonego transportu w mieście o wartości kilkuset milionów funtów, polegający na testowaniu 20 hybrydowych modeli Transit typu plug-in. Ten sam program Ford realizuje w Walencji w Hiszpanii oraz w Kolonii w Niemczech. W Stanach Zjednoczonych, Ford stale wprowadza innowacje w zakresie dostaw towarów miejskich i usług kurierskich, przygotowując się do wprowadzenia w najbliższej przyszłości pojazdów autonomicznych. Ford rozpoczął współpracę z firmą Postmates, platformą dostawczą działającą w Miami i Miami Beach, aby świadczyć usługi kurierskie za pomocą pojazdów autonomicznych.

* Dostawa paczek: Przyszłość programu ostatniej mili (McKinsey & Company, Sept. 2016 https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/travel%20transport%20and%20logistics/our%20insights/how%20customer%20demands%20are%20reshaping%20last%20mile%20delivery/parcel_delivery_the_future_of_last_mile.ashx)

** Średni czas podróży na dystansie 5 mil –2012-2015: http://inrix.com/wp-content/uploads/2017/09/INRIX-London-Congestion-Trends-May16.pdf;

*** FTC2050 raport program testowego: http://www.ftc2050.com/reports/Final_report_portering.pdf

**** https://www.gov.uk/government/consultations/the-last-mile-a-call-for-evidence

Źródło: www.mototarget.pl